zondag, december 11, 2005

Ah, zo moet dat.

F, K, J, G, S en ik hebben gisteren voor het eerst gezamelijk getraind, samen met Paul Van Den Bosch, de beste trainer ten zuiden van de Kreeftskeerkring. Het was een eye-opener. Ik heb nu pas door hoe het moet: traag, heel traag lopen. Zorgen dat je nooit buiten adem geraakt.

Eigenlijk wist ik dat al, maar ik hield me er niet aan. Lopen wil zeggen rennen, dacht ik, en dus waren mijn trainingetjes een lijdensweg. Rooie kop, pijnlijke longen, afzien. Ik dacht dat het zo hoorde. Ik vreesde ook dat ik me compleet belachelijk zou maken als ik er geen stevig tempo in zou houden.

Maar Paul heeft ons gisteren ingepeperd dat het zo dus niét moet. Wie lijdt, loopt te snel. Je moet er - in deze fase van de marathonvoorbereiding - voor zorgen dat het plezant blijft. Traag joggen is prettig. Na twee minuten mag je wandelen, tot je gerecupereerd bent, en dan weer een stukje lopen. Wie zich forceert riskeert kwetsuren, en dan mag je New York vergeten.

We hebben nu allezes een hartslagmeter, de gegevens mailen we elke avond door naar Paul. Die kan zo perfect volgen wie hoelang gelopen heeft aan welke intensiteit. Big Brother, maar hij heeft het goed met ons voor. Nooit zal hij zeggen: luiaard, gij moet harder trainen gij. Nee, Paul zal ons afremmen. Beter een minuutje te weinig, dan een kwartier te lang lopen.

Afspraak voor de volgende groepstraining: 24 december. Dat is kerst, maar we zijn ondertussen allezes zo gemotiveerd dat we dat geen bezwaar vinden. Ik neem me voor om de volgende dagen de vijf andere kandidaat-marathonlopers voor te stellen.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi Koen,
Het klopt - in de opbouw moet je hoofdzakelijk lopen aan lage hartslag Z1. Door traag te lopen word je sneller ...
Ik ben geselecteerd voor het dreamteam van Runners World voor de marathon van Rotterdam (9 april 06). Ook daar volgen ze 7 lopers van een verschillend niveau (van 2u45 tot 5u) in hun voorbereidingen naar de marathon. Onze trainer is de Nederlandse top-trainer Rob Veer. We zijn zopas gestart met de eerste trainingen en het belooft alvast een spannend avontuur te worden !
Je kan mijn vorderingen volgen via mijn blogje http://frankspencer.skynetblogs.be
Veel sukses !

11 december, 2005 21:00  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,
Knap. Chapeau. En nog zo wat van die dingen... Kortom, mijn bewondering heb je al (te vlug? aan u om het tegendeel te bewijzen!) en met de hulp van Paul VdB en een beetje - nu ja een beetje veel - karakter moet het lukken.
Vanaf nu hou ik een oogje op je blog. En dus op je vorderingen.
Met mijn allerbeste groetjes!

11 december, 2005 21:34  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Ben ooit zoals jij, minuut per minuut, beginnen trainen, en heb toen heel hard geroepen "Voor mijn 40e loop ik een marathon", en wel zie ... dit is ondertussen 2 jaar geleden en de 40 is "pas" voor volgend jaar.
Geniet vooral van jou marathon!! New York "de moeder aller marathons"
Ik blijf ondertussen met veel belangstelling je verhaal volgen.
Christel

12 december, 2005 11:19  
Blogger kris said...

"Frank, Kristien, Joke, Geert, Sylvie en ik hebben gisteren voor het eerst gezamelijk getraind"
Koen, je weet wat ze zeggen: mannen presteren beter als er iemand kijkt..... was't verschil zichtbaar?

12 december, 2005 13:58  
Anonymous Anoniem said...

beste koen,

aan verleiding is moeilijk te weerstaan,gaan lopen met kerst.
mijn vrouw wil een galajurk voor kerst.dezelfde als jodie foster droeg tijdens de premiére van flightplan maar dan in een andere kleur.gisterenavond was brigit bardot nog eens op tv met een galajurk.en ja,nu wil mijn vrouw ook die galajurk ook voor kerst.

12 december, 2005 14:44  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb ook altijd gedacht dat het snel moest gaan .. tempo maken, trainen op snelheid, ja dat hoort er natuurlijk ook bij. Ik ga me de volgende weken ook focussen op een Z1 training, lage hartslag en uithouding.
Good luck.
Edith

12 december, 2005 18:28  

Een reactie posten

<< Home