maandag, december 26, 2005

Door de modder.

training 4
Het sneeuwde. Voor het eerst liep ik wat verder van huis, achter onze tuin beginnen de Scheldepolders. Ik trainde vandaag op de dijk. De wind heeft er vrij spel. Koud, pijnlijk koud. En pas toen ik weer thuis kwam stopte het met sneeuwen.

Tweede Kerstdag, op de radio wordt er gewoon gewerkt maar ik kon wel vroeg naar huis. Om half vijf had ik mijn sportschoenen aan, net op tijd om nog bij zonlicht te lopen. Voor het eerst, eindelijk kon ik op zoek naar een mooi trainingsparcours in de polder. Binnenkort komt Overleven opnames maken, het lijkt me lichtjes onnozel om dan over het voetbalveld heen en weer te rennen.

Een tijd geleden was de polder nog prachtig, maar nu wordt er een dijk en een potpolder aangelegd. Modder. Slijk. Borden die waarschuwen voor drijfzand. Ellende. Er is felle tegenstand in het dorp, maar we hebben één troost: ooit zal de potpolder een natuurgebied worden te vergelijken met het Verdronken land van Saeftinghe. Maar ondertussen is het wel zoeken naar telegenieke plekjes.

Ik wijk af. Die kou, daar ging het over. Ach, na tien minuten voel je dat niet meer. Je loopt je wel warm. Maar mijn bril besloeg, ik zag geen steek meer voor mijn ogen. Op de duur heb ik hem af moeten zetten. Zijn er nog lopers die omwille van hun sport op contactlenzen zijn overgeschakeld?

En eindelijk komt er wat variatie in het trainingsschema: vandaag liet Paul me tien minuten langer lopen. Morgen is het rustdag, woensdag hoef ik joggen en wandelen niet meer af te wisselen en mag ik doorlopen, twintig minuten aan een stuk. Zachtjesaan opbouwen. Voetje voor voetje richting New York. Ik hoop dat het daar niet sneeuwt op 5 november 2006.

Qua iPod zag het lopen er aldus uit:
-Inglan is a bitch - Linton Kwesi Johnson
-Don't look back in anger - Oasis
-Sabre Dance - The Encores (Bizarre versie, geen idee wie die Encores zijn. Ik hoop dat het mp3'tje legaal is. Anders moeten de erven Katsjatoerian me maar iets laten weten.)

5 Comments:

Blogger Marrek O'Polo said...

beste koen,

lopen of trainen in koude en sneeuw, regen en wind, guur weer ... op de duur ga je er van genieten, en tot spijt van al wie niet regelmatig de loophort opgaat: de eindafrekening is altijd positief, de loper geniet blijkbaar meer van mooi weer dan de andere mensen !
prettige feestdagen !!!

Marco Polo
NYC Marathon 1987
(en misschien opnieuw .. 2007)

26 december, 2005 21:48  
Anonymous Anoniem said...

Koen, ik heb als fervent brillenliefhebber ook de overschakeling gemaakt van bril naar contactlenzen om te sporten. Op alle vlakken is het comfortabeler. Zo ook bijvoorbeeld om je weg te vinden bij het douchen na een loopwedstrijd :-)
Succes!

Gerrit,
1/2 marathonloper.

27 december, 2005 01:26  
Anonymous Anoniem said...

Toen ik nog volleybal speelde ben ik overgeschakeld naar lenzen. En ook bij het lopen is het veel comfortabeler. Ik zou ze moeilijk kunnen missen... veel plezier bij je voorbereiding. En zoals Emil Zatopek ooit eens zei "If you want to run, then run a mile. If you want to experience another life, run a marathon"

28 december, 2005 13:30  
Anonymous Anoniem said...

heb voor het rennen lenzen erbij genomen en loop er met veel plezier van, ook in de zomer waar ik dan mijn sportzonnebril op kan zetten.Erg aangenaam

29 december, 2005 21:50  
Blogger S10 said...

-- sorry, te veel fouten in vorig bericht :-) --

Mijn vriendin is ook overgeschakeld op lenzen voor 't sporten. Badmintonnen met een bril was niet zo gemakkelijk en zonder al helemaal niet te doen.

Ze heeft nu maandlenzen en wisselt die af met haar bril, maar ik merk wel dat de lenzen de laatste tijd meer aan bod komen dan de bril :-)

02 januari, 2006 12:00  

Een reactie posten

<< Home