zondag, januari 08, 2006

Een verzoeknummer van Charlie.

training 10
Vanochtend.
Comment van Charlie op mijn vorige post: Beste Koen, het is leuk om die randinformatie te lezen. Maar voor joggers zoals ik zou het interessant zijn om te lezen over jullie trainingen en voeding. Hoever lopen jullie nu al, hoe snel en wat doen jullie -behalve lopen- nog om jullie conditie op te krikken? Veel succes.

Wel Charlie, Paul Van den Bosch, onze trainer, denkt voorlopig nog niet in snelheid en afgelegde kilometers. Dat is voor later, na februari. Voorlopig is hij bezig met zes vadsige niet-sporters voetje voor voetje op te voeden tot gezonde, fitte mensen. Dat doe je niet door kilometers te malen.

Ik ben nu vier weken bezig. Mijn vijf collega's al twee weken langer omdat ik voor ik begon extra astma- en reumatests moest ondergaan. In het prille begin moesten we drie keer per week 20 minuten afwisselend joggen en wandelen. Twee minuten joggen, een minuut wandelen. Trààg joggen, heel traag. Dat is de fout die veel beginnende lopers maken: teveel en te snel. Dan protesteert je lijf, en dan hou je het niet vol.

paul
Paul.
Pas na twee weken mocht ik één keer tien minuten langer wandeljoggen. En in de derde week, eindelijk, één keer doorlopen. Zo gaat het stillekes aan in de richting van het doel voor februari: drie keer per week een half uur doorlopend joggen. De snelheid en de afgelegde kilometers zijn nog nooit ter sprake gekomen. Of ja toch: als je niet meer kan praten onderweg loop je te snel. Voorlopig zegt Paul alleen maar: trager Koen!

Maar als je wil kijk ik even hoever ik vanochtend gelopen heb... (zoekt...) 2,6km op 20 minuten. En gisteren... (zoekt weer...) 4,9km op 30 minuten. Gisteren trainden we in groep, blijkbaar jaag je elkaar dan toch wat op.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,
Ik ben een wilde fan van wilde geruchten en destijds ook van 'jongens en wetenschap'. Vandaar dat ik even langs je weblog passeer. Ook ik ben nogal aan de zware kant en zit heelder dagen in de auto, achter mijn bureau of op de trein. Bijzonder weinig lichaamsbeweging, zelfs de hond klaagt en verdient eigenlijk een beter baasje. En wanneer ik dan na een lange werkdag thuiskom, kruip ik in de zetel met mijn laptop op schoot. Schijnt niet zo best te zijn voor de vruchtbaarheid, maar op dat vlak heb ik niks meer te verliezen ; twee zoontjes volstaan, zeker als 't er zijn zoals die van mij. Ik heb dus totaal geen lichaamsbeweging en ging stilaan naar de 100 kilo. Gelukkig volg ik sinds kort een dieet en ik moet zeggen ; het werkt. In plaats van 93 kilo weeg ik er nu 88. Nog een kilo of zes te gaan. En geïnpireerd door jouw log, zoek ik straks mijn sportschoenen en loop ik een blokje om met de hond.

08 januari, 2006 15:21  
Anonymous Anoniem said...

4,9 km op 30 minuten, da's bijna 10km/u! Wow Koen, op zo'n cijfers gaan heel wat beginners stikjaloers zijn hoor. Goe bezig!

08 januari, 2006 16:01  
Blogger koen fillet said...

Hm. Zou ik me misteld hebben, Ruthje? Bij nauwkeurige controle van mijn hartslagcurve blijkt inderdaad dat we 36 minuten gelopen hebben. Dat maakt 8,1 km/u. Dan gaat dat feestje in New York 5 uur duren.

08 januari, 2006 16:32  
Anonymous Anoniem said...

Wow, Koen, ik was ook al een beetje geschrokken van je 4,9 km op een half uur! De moed zakte mij in de loopschoenen.. Ik heb hier allerlei jogginguitslagen in mijn buurt liggen, en met een goede 10km per uur eindig je zo al in de 'lage middenmoot'.. Goed dat je de tijden en afstanden wat relativeert voor ons. Ik denk dat de meesten onder ons wat te prestatiegericht lopen. Ik herken er in elk geval mijzelf in. Dan zit je elk lijstje met resultaten uit te pluizen en gemiddelden te berekenen... Bij een slechte tijd ga je dan twijfelen. Hebben jullie al ervaring met ochtendlopen ? Voor dag en dauw in 'nuchtere' toestand de weg(of de dijk) op ?

08 januari, 2006 17:57  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Koen, meer gedetailleerde info over je looptraining mag best, maar anderzijds is dergelijke info beschikbaar in 101 boekjes en tijdschriftartikels... Persoonlijk vind ik jouw "achtergrond"-commentaren rond je loop-wedervaren best heel erg leuk, en het devies "graag traag"... is zeker een erg wijze raad!! Ik lees je blog graag, ik wens je veel plezier met het lopen, en bedenk: jouw ervaringen zijn absoluut motiverend voor mij (en voor anderen ongetwijfeld ook) om de looptraining eveneens met veel plezier vol te houden .. Loop ze & van harte, C

08 januari, 2006 18:46  
Anonymous Anoniem said...

De snelheid die gelopen is kan ook worden afgelezen op de grafiek. Dit is hier dus 8,5 km/u gemiddeld.

Super ding trouwens hé, die polar. Ik heb deze polar ook en die grafiekjes en gegevens die je daarmee kan maken motiveren me nog eens super zo hard om te gaan lopen.

09 januari, 2006 10:45  
Blogger Geert De Cubber said...

Zeker als je wat overgewicht hebt, is wandelen of traag lopen in het begin de boodschap. Dat heb ik zelf aan den lijve mogen ondervinden. Ongeveer 1 jaar geleden begon ik te lopen, maar ik woog toen 24kg meer dan nu. Na twee maanden (te intensieve) training ben ik op doktersbevel moeten stoppen. Mijn lichaam en meer bepaald mijn gewrichten konden niet met mijn fysieke uitspattingen lachen...

Ik kreeg van de dokter de raad om eerst een kilo of 15 af te vallen en dan opnieuw te beginnen lopen.

In augustus, september 2005 ben ik dan opnieuw beginnen lopen. Nu, 1 jaar en 24 kg na mijn loopbegin, heb ik besloten om te blijven lopen en om me voor te bereiden om de 20km van Brussel.

En 10km/u: waw, Koen, daar maak je me ook wel echt jaloers mee. Al is je opmerking van die groep en dat opjutten wel juist. Dat zul je aan je hartslag ook wel gemerkt hebben...

09 januari, 2006 11:34  

Een reactie posten

<< Home