woensdag, januari 18, 2006

Krakende knie geen probleem.

Het leek me verstandig om die lastige knie toch maar even te melden aan mijn trainer. Paul consulteerde op zijn beurt Koen Peers, dat is het opperhoofd van het Sportmedisch Adviescentrum van de universiteit van Leuven.

Dokter Peers stelt me gerust. Een licht gezwollen knie kan geen kwaad zolang de zwelling niet toeneemt. Dat ze kraakt is ook niet erg, als het maar geen pijn doet. Ik kan mijn knie niet helemaal buigen, maar dat verontrust hem ook niet. Je knie niet meer kunnen strekken, dat is pas alarmerend.

Fijn. Dat wil zeggen dat ik mij vanavond weer zorgeloos kan verliezen in mijn nieuwe hobby: lopen!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als het gewoon maar kraken is zal het inderdaad geen kwaad kunnen. Mijn knieën (en andere gewrichten) kraken als gek. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, wisten ze steevast wanneer ik thuis was gekomen na een avondje stappen; niet omdat de trap kraakte (die is immers van steen), maar omdat mijn knieën het geluid van een krakende trap nabootsten bij het naar boven gaan :)

Greetz, Tom.

18 januari, 2006 16:41  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Ik lees hier net je Blog en kijk een beetje raar op van de minimalisering van Dr. Peers op basis van dergelijke symptomen.

Het vocht in uw knie moet een oorzaak hebben, daar is blijkbaar niet naar gekeken. Het feit u de knie niet kan buigen kan veroorzaakt worden door het aanwezig vocht of door de oorzaak van het vocht(meniscusscheur, kraakbeenletsel, simpele overbelasting 'stressfractuur', etc. Vocht is een symptoom; zelden een oorzaak.

Gezien het de bedoeling is om een marathon te gaan lopen lijkt het me verstandig dat u voorlopig gaat fietsen om de conditie op te bouwen. Minder belastend voor het kniegewricht!! Na symptomen terug lopen inbouwen.

Het spijt me te moeten zeggen...maar ik kan me moeilijk voorstellen dat collega Peers dit zo zou hebben gesteld.

Ik zou er met hem nog eens over spreken en desnoods een tweede opinie.

Verzorg u...of u haalt de meet niet.

Dr. X

20 januari, 2006 00:57  

Een reactie posten

<< Home