maandag, januari 30, 2006

Kris en Wim.

Na een looploos weekend weer aan de slag gegaan: daarnet 30' voluit gelopen, hiernaast zie je mijn hartslag. Het schema dat Paul Van Den Bosch voor deze week heeft uitgetekend ziet er zo uit: ma 30' doorlopen - di fitness - wo 30' wandeljog - do rust - vr 30' doorlopen - za 30' wandeljog - zo rust. Paul werd platgeïnterviewd dit weekend, naar aanleiding van het WK veldrijden. Hij vindt het geweldig dat Sven Nys altijd meer traint dan hij vraagt. Zou het daarom zijn dat ik er twee minuten heb bijgelapt, vandaag?

Kris P. me heeft in een comment gevraagd wat wandeljog precies is. Paul is erg op zijn hoede voor overbelasting. Als je ongeoefend begint aan de voorbereiding van een marathon is dàt het grote gevaar: je gewrichten en je pezen kunnen ontsteken als je teveel traint. Dus moet je afwisselend joggen en wandelen. Dat begint met 2 minuten lopen en 1 minuut wandelen, op de duur loop je 4 minuten en wandel je 1 minuut. Dat heet wandeljoggen, Kris. Pas nu - we zijn zeven weken bezig - komt het moment in zicht dat ik 4 keer per week 30' mag doorlopen.

En in een andere comment vraagt Wim of ik aan het begin van elke maand zou kunnen vertellen wat de doelstelling is voor het eind van die maand. Zo kan hij meetrainen.

Ik wil dat wel doen, maar ik vraag me af of het zinvol is. Paul past onze trainingsschema's - en dus ook de doelstellingen - aan aan de noden van elke individuele Canvasmarathonloper. Ik mag er niet veel over zeggen, maar neem het van me aan: er gebeuren ongelukjes, er zijn collega's die tegen de overbelasting aanzitten, er zijn dipjes. En telkens zorgt Paul voor nieuwe, haalbare doelen.

Maar goed, in grote lijnen ziet de toekomst er zo uit, Wim: tegen februari zou iedereen in staat moeten zijn om drie tot vier keer per week een half uur door te lopen. Ik citeer Paul: Denk nu niet dat jullie al met sport bezig zijn, hé mannen. Wat we nu doen is werken aan jullie gezondheid, aan jullie basisconditie. Wat jullie nu doen zou elke gezonde mens moeten kunnen.

Februari, dat is overmorgen. Je merkt het al: ik heb een weekje extra nodig. Dat komt omdat ik last heb gehad van mijn scheenbeen. Half maart gaan we voor het eerst een vol uur doorlopen, met de camera's erbij. Paul wil dan opmeten hoeveel afstand we afleggen in dat uur.

Voila. Dat is wat ik weet. Hoe Paul van plan is ons tussen maart en eind mei klaar te stomen voor de 20 km van Brussel, ik zou het begot niet weten. Maar ik hou jullie op de hoogte.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zoals ik gisteren al schreef, ik volg een trainingsprogramma op www.asics.nl.
Je geeft enkele persoonlijke gegevens in en een programma wordt voor je opgesteld. Je kan trainingen verplaatsen en zelfs annuleren(naargelang je je voelt) Ik zelf heb als doel gesteld de marathon van Brussel te lopen (28/8/06)
Ok misschien te hoog gegrepen maar voor mij valt die datum goed (laatste week van mijn verlof) en haal ik het niet er wordt die dag ook een halve marathon georganiseerd. Ik wil maar zeggen : heb je geen Paul Van den Bosch zet een doel voorop en verplicht jezelf een schema te volgen. Ik ben bezig sinds begin december, morgen 25 min., donderdag 20 en zondag 35 min. lopen en het gaat steeds beter.
Zijn er nog mensen voor de "zelfhulpgroep", zijn speciale prijzen voor groepen op de 20 km van Brussel.

30 januari, 2006 22:45  
Anonymous Anoniem said...

speciale prijzen niet, je kan wel voor een goed doel lopen in brussel, zie AZG, vredeseilanden of je via Stubru inschrijven, dan is het verzamelen in de AB

tal van mogelijkheden dus

de marathon van brussel is wel een heel zware keuze al was het maar de warmte, ik liep de halve marathon in 2005 en vond het de zwaarste tot nog toe, 1 u 51 lang zweten en zwoegen

is het niet verstandiger een frissere datum te kiezen voor een eerste ervaring ?

31 januari, 2006 16:22  

Een reactie posten

<< Home