maandag, februari 06, 2006

Het echte werk.

Dit is de week waar ik lang naar heb uitgekeken. Eindelijk begint het trainingsschema écht op sport te lijken. Geen wandeljogs meer, ik loop deze week vier keer dertig minuten voluit.

Twee maanden geleden zou ik schuddebuikend gereageerd hebben als dit me voorspeld was geworden. Schuddebuikend van het lachen, met een klein beetje meer buik dan vandaag.

De vormeloze klomp die ik vroeger was begint stilaan te veranderen in een lijf. Ik zie spieren in mijn benen waarvan ik niet vermoedde dat ik ze had. Mijn kuiten staan hard, ik geraak de trap op zonder dat het zwart wordt voor mijn ogen. Wie weet geraak ik zelfs van die onderkinnen verlost...

Meer en meer begin ik te geloven dat een marathon haalbaar is. Maar de weg naar New York is nog lang. Wat me zorgen baart zijn de uren die ik zal moeten investeren. Vier keer een half uur, dat lukt. Maar de laatste twee maanden zullen we veertig, vijftig kilometer per week moeten vreten. Waar haal ik die tijd?

Tijdens het lopen geluisterd naar iets oud van Ryan Adams. Uit de nooit uitgebrachte plaat Those weren't the days. Zoals op de redactie van Wilde Geruchten wel eens wordt gezegd: Ryan Adams is altijd goed.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik kan me dat gevoel voorstellen, dat je eindelijk eens voluit kan gaan.. 4 keer trainen per week vind ik daarentegen wel veel, maar uw uitgebreide professionele staf zal wel weten waar ze mee bezig zijn zeker ;-) (of schrijf ik nu "waar hij mee bezig is"?)
Succes !

06 februari, 2006 22:44  
Blogger Johan said...

Vooral geen zorgen maken over de te "investeren" uren. Dat valt allemaal wel mee. Dat gaat ook geleidelijk (en er is ook maar één lange duurloop per week). Ik ben ook vrij zeker dat je gaat hem lopen. Hoe langer de afstanden worden, hoe beter het gevoel. Runners high weet je wel. Als je het nu al te pakken hebt...

07 februari, 2006 00:01  
Anonymous Anoniem said...

Goed zo! Volhouden is de boodschap...
Je investeert inderdaad heel wat tijd eens je de trainingen begint op te drijven. Ik tracht dat op te lossen door vroeg in de ochtend of 's avonds te gaan lopen (de tijd die ik vroeger in bed of voor tv spendeerde.)

PS:
Ik heb je -zoals vele loop-bloggers- getagged ...
Dwz dat je (vrijblijvend uiteraard) een klein (ludiek) profiel van je opstelt (voor meer info zie mijn blog)

07 februari, 2006 09:52  
Anonymous Anoniem said...

Koen, jij hebt wel het geluk dat er een hele staf achter jouw staat om je te begeleiden.
Omdat ik enkele weken voor jou beginnen lopen ben in een start to run programma (op 23 september 2005 kon ik net de lengte van een voetbalveld lopen zonder dat ik aan de hoekvlag doodviel of gereanimeerd moest worden) feliciteerde de 'marathonredactie' mij met mijn inspanning en liet te zelfder tijd weten dat ik deshalvens niet in aanmerking kwam om met jullie schema mee te trainen.
Vroeger als jij begonnen, betekent ook dat ik al eventjes voluit aan het gaan ben. Dit komt neer op ongeveer een kleine 10 km in een ruim uurtje. Het heeft ook voor gevolg dat ik waarschijnlijk nu wel eventjes mindermobiel zal wezen wegens een enkelkwetsuur. In tegenstelling tot de gelukkigen van het 'marathonproject' moet ik het echter allemaal zelf uitzoeken en met pijn ondervinden.

08 februari, 2006 06:21  
Anonymous Anoniem said...

@lucas
Je bent waarschijnlijk te snel voluit gegaan. Van niets naar 5 km, daar mag je ongeveer 10 weken voor uittrekken; de volgende stap, 10 km, bouw je best op in een 12-tal weken. Hart en longen passen zich redelijk snel aan, spieren en pezen durven wel eens bezwijken als ze overbelast worden.
Kijk eens op de site van runnersworld, daar vind je veel info en ook goede schema's!
A self-made-running-woman ;-)

09 februari, 2006 01:35  
Anonymous Anoniem said...

@ hilde
Dank je voor de goede raad. Je hebt ook overschot van gelijk wanneer je stelt dat ik waarschijnlijk te snel voluit ben gegaan. Laat ons dat op het conto van de niet meer zo jeugdige overmoed schrijven. Nu ik hier met de gekwetste ingepakte enkel omhoog lig en via de laptop toch niet helemaal van de wereld ben afgesloten was ik eens op de webstek van runnersworld gaan neuzen. Er lijkt daar inderdaad goede lektuur voor de self-made-runner te vinden.

@ runnersworld
Ik zou wel eens jullie proefpakket van 4 nummers willen aanschaffen. Echter, ik geraak niet aan een login voor jullie webwinkel. Schort entwat aan jullie webstek? Kan een bestelling ook schriftelijk?

09 februari, 2006 11:07  

Een reactie posten

<< Home