donderdag, maart 30, 2006

Mijn drankprobleem.


Ilse, de diëtiste van het marathonproject, vraagt zich bezorgd af of ik wel genoeg drink tijdens de trainingen. Ik vrees van niet. Als ik fiets op de hometrainer is er geen probleem, dan hou ik een flesje sportwater bij de hand. Tijdens het aquajoggen drink ik niét, ik zie ook niet meteen hoe dat te combineren is. Maar ook als ik loop, drink ik niet. Wel achteraf, maar waarschijnlijk niet genoeg.

Ik ken nochtans de richtlijnen: twee uur vooraf veel drinken in grote volumes, tijdens de inspanning om het kwartier honderdvijftig tot driehonderd milliliter en nadien anderhalve liter voor elke kilo die je tijdens het sporten bent verloren.

Water is goed, maar Ilse stuurde ons receptjes voor zelfgemaakte sportdrankjes. Je kan daar meer van drinken omdat er natrium in zit, dat geeft minder snel het gevoel dat je vol zit. Een liter warm water, anderhalve gram zout en het sap van twee citroenen. Daar voeg je 40 gram suiker aan toe als je een hypotone sportdrank wil maken, 80 gram voor een isotoon drankje. Wat jammer dat Ilse niet uitlegd wat hypo- en isotoon precies is en wanneer je wat moet drinken.

-update- Ik heb het hypotone recept geprobeerd en vastgesteld dat de keukenweegschaal niet nauwkeurig genoeg is om 1,5 gram zout af te wegen. Ik heb geschat, en het resultaat is niet te drinken. Ik ga het proberen te redden met meer water. Maar de citroenen zijn wel op.

10 Comments:

Blogger Achieltje said...

Hai Koen,

isotoon betekent dat de osmolariteit van de drank en van de lichaamscellen gelijk is.
Hypotoon betekent dat de vloeistof die je gemaakt hebt een lagere osmolariteit heeft dan je cellen.
't Is dus iets wat te maken heeft met de vochtbalans van je lichaam.
Een dorstlesser bijvoorbeeld is isotoon (cfr Eftran Refresh) Het zal ook een invloed hebben op je rode bloedcelvolume (belangrijk voor je zuurstoftoevoer) Een isotoon drankje zal hier niets aan veranderen, een hypotoon drankje zal het rodebloedcelvolume een beetje doen toenemen.
Beiden zijn dus belangrijk. Hypotoon vooral tijdens de inspanning, isotoon nadien, om snel alle tekorten weer aan te vullen.
Heb nog een goeie pagina gevonden op het net waar je misschien iets aan hebt (http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/voeding/drinken/index.htm)

Succes nog en doe zo verder!!!!

Achieltje

30 maart, 2006 21:51  
Anonymous Anoniem said...

off topic @ Koen:

Kijk eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Koen_Fillet

31 maart, 2006 00:25  
Blogger kris said...

@Koen: ter info, een afgestreken theelepeltje zout zal er niet ver naast zijn. en een troost; geen enkele keukenbalans kan zo een kleine hoeveelheid nauwkeurig afwegen. à la guerre comme à la guerre maw een mens moet zijne plan trekken!

31 maart, 2006 09:39  
Blogger Heleen said...

Koen, op http://home.planet.nl/~lind0399/maten.html wat handige tips voor in de keuken.

31 maart, 2006 09:40  
Anonymous Anoniem said...

Eindelijk nog eens wat looptechnische info...
Isotoon (lopen met een ziekenhuisbaxter?) en hyptoon.

Koen, ik weet wel dat je zweet ook zout bevat, maar krijg je van zout te drinken niet nét meer dorst?

Koen, prettig verlof; je hebt er de beste locatie uitgekozen!

31 maart, 2006 19:04  
Blogger koen fillet said...

@Wim: in elk geval prestatieverlies. En voor de rest zou ik eens googelen op "uitdroging".

01 april, 2006 01:45  
Anonymous Anoniem said...

@ bewa

van enkel zout krijg je inderdaad meer dorst, maar je hebt een beetje zout (natriumchloride) nodig zodat je lichaam vocht kan opnemen. dit gebeurt namelijk via een soort pomp, die om water te kunnen opnemen uit je darmen ook natrium nodig heeft. Eerst wordt het natrium opgenomen, door het osmolair verschil dat er dan gecreërd wordt, wordt het water uit je darmen 'getrokken' en opgenomen.

01 april, 2006 11:06  
Anonymous Anoniem said...

Nog eens over dat drankje. Ik lees dat je warm water gebruikt, hopelijk moet je dat niet warm drinken! Het ziet er anders niet zo smakelijk uit.

03 april, 2006 14:34  
Blogger Moosability said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

29 maart, 2010 16:09  
Blogger Moosability said...

Nu zoveel jaren later heb ik het eens uitgeprobeerd. Helemaal niet slecht dat drankje. Al is 80gr suiker is wel lekker veel.

1 mespunt zout does the tricks for me.

29 maart, 2010 16:10  

Een reactie posten

<< Home