maandag, maart 13, 2006

Redelijk onnozele foto, ik weet het.

Vandaag in DeStandaard: reality-TV is leugenachtig. Als Marc Hoogsteyns de waarheid spreekt is het affreus. En hoe zit het met het marthon project? Wordt daar vals gespeeld? Ja, natuurlijk. Wat je op TV ziet en wat je op de radio hoort is altijd een constructie. Zogauw je je opnames verknipt en verplakt ben je de boel aan het manipuleren.


Een voorbeeld: we hebben gisteren een uur aan een stuk gelopen, Joris gaat dat ongetwijfeld tot mooie televisie verknippen. Maar niet alle beelden in die montage zijn werkelijk tijdens dat uur gemaakt. Er zullen close-ups te zien zijn van mijn dikke rood aangelopen kop, zogezegd tijdens het lopen. Die zijn achteraf gemaakt, met deze constructie: een fietshelm, een stuk gebogen aluminium en een klein cameraatje. En plakband.

Bedrog zou ik dat niet noemen. Maar de zuivere werkelijkheid is het ook niet. Die marathon gaan we wel écht lopen, daar valt niet aan te ontsnappen.

3 Comments:

Blogger kris said...

beste Koen,

bij radiofiguren beelden mensen zich steeds een imaginair hoofd in -dat- als men die radiostem dan na enige tijd in levende lijve (of op foto) ziet altijd "onnozel" zoniet choquerend overkomt. mijn vaststelling is : hoe mooier de radiostem hoe "ontchoogelender" het ontwaken uit het imaginaire is... van Lutgart Simoens ben ik nooit bekomen.....

15 maart, 2006 15:47  
Blogger koen fillet said...

@Kris: De hoofden van luisteraars vallen doorgaans ook tegen, Kris.

15 maart, 2006 19:44  
Blogger kris said...

ik zal nog eens een compliment maken!:-)

19 maart, 2006 23:24  

Een reactie posten

<< Home