woensdag, april 05, 2006

Hatsjie!

Ik schat nog een week of twee, drie en dan begint het hooikoortsseizoen. Van mei tot augustus blijf ik zoveel mogelijk binnen. Buiten is er stuifmeel en van stuifmeel ga ik niezen en snotteren. Inspanningen probeer ik te mijden, anders komt er astma van. Zelfs in absolute rust, 's nachts in mijn bed, geraak ik wel eens in ademnood in de zomer.

Die astma leek mij het grootste probleem in dat hele marathoncirkus. Hoe zal ik kunnen trainen in de zomer? Hoe overleef ik de 20 kilometer van Brussel in een vijandige, van pollen zwangere atmosfeer? Maar Leuvense professoren hebben mij verzekerd dat een allergie met de juiste medicatie onder controle te houden is.


Daarnet naar de apotheker geweest en voorraad ingeslagen. De pilletjes bovenaan heten Aerius, tegen de hooikoorts. Ik hoop dat ik er niet depressief van word. Vorig jaar nam ik Xyzal, en daar werd ik lamlendig en diep, diep ongelukkig van. Dan nog liever hooikoorts. Dat pritt-achtige geval links is Symbicort, een inhalator specifiek tegen de astma. In de bijsluiter lees ik het griezelige woord corticosteroïden. Na gebruik mond spoelen op straffe van schimmelinfecties. Fijn. Eén van de frequente bijwerkingen is heesheid. Minder fijn. Mijn bron van inkomsten is dus in gevaar. Tenslotte, vooraan in beeld, Ventolin, in het medische jargon reddingsmedicatie genoemd. Een aerosol waarmee ik accute opstoten van astma te lijf kan gaan. Dat het maar rap weer winter is.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Aerius is een van de betere nieuwe generatie anti-histaminica. Het is het enige middel dat toegelaten is voor piloten tijdens hun dienst. Niet dat je er beter van zal vliegen, maar het heeft alvast geen slaperig effect. De boompollen hangen al in de lucht, de graspollen komen eraan ... succes en goede moed!

05 april, 2006 16:25  
Blogger David aka Letman said...

Ik herken je arsenaal aan medicijnen - desondanks dat alles toch liever geen 12 maand winter hoor Koen!

05 april, 2006 17:27  
Anonymous Anoniem said...

Koen,
elk hooikoortsseizoen ben ik bij de ongelukkigen...
Tot vorig jaar zwoer ik ook bij de pilletjes en sprays.
Toen ik op een avond met rooddoorlopen ogen (van het wrijven) bij een familielid kwam kreeg ik Chyawanprash toegestoken.
Eén lepetje en langzaam herstelden m'n ogen en werd het gekriebel van de pollen 'draagbaar'.
Het verzacht de ellende, de symptomen blijven, maar zijn draaglijker!
Het 'spul' bevat 43 natuurlijk ingedriënten, ook (vooral?) stoffen die wij in de Westerse wereld nauwelijks kennen.
Het ziet er niet uit, maar 't is heus wel goed van smaak en resultaat.

Het is te vinden in (Indische) (nacht-)winkels ('k kocht het al in Gent en Hasselt). Misschien ook in de natuurwinkels?
Op hogervermelde link zie ik dat er ondertussen een nieuwe verpakking is.
Om volledig te zijn, de prijs, €6,75 voor een pot van 500 gram dus dat valt ook mee.

Honing van een imker uit je buurt zou je ook al kunnen wapenen tegen de pollen.
Hopelijk helpt iets van bovenstaande, maar 't wordt sowieso afzien.

Suc6

05 april, 2006 19:00  
Blogger kris said...

"uche uche uche, het stikt hier van de mugge" .jaja onnozel... maar ik hoorde dat de schlager weer helemaal in is. Hou er nu maar geen cognitieve muggebeet aan over.

06 april, 2006 09:15  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Always look on the bright side...als een sportman betrapt wordt op doping, haalt hij steevast een doktersattestje uit zijn broekzak dat zegt dat hij astma heeft. Mag hij lekker aan zo'n anti-astma-puffertje lurken!
Die dingen hebben nl. niet alleen 'negatieve' bijwerkingen en als je me dus op 28 mei in het Terkamerenbos voorbijloopt, kan ik mijzelf wijsmaken dat het aan het puffertje ligt.

Groeten,

Diederik

07 april, 2006 09:20  
Anonymous Anoniem said...

Ik wil even inpikken op "bijwerkingen van X".. Nu je het zegt, vorige zomer heb ik dat medicijn een tijdje ingenomen, en helaas was dat niet de meest gelukkigste periode van het voorbije jaar. Ik was toen niet down, maar ergens toch wel heel prikkelbaar en lastig. De link met X. heb ik nooit gelegd, maar het zou een ondersteunende factor kunnen geweest zijn in een verhaal waarin nog andere factoren meededen.

07 april, 2006 16:56  

Een reactie posten

<< Home