donderdag, juni 08, 2006

De leg press.


Op mijn vorige post zijn bewonderende reacties gekomen, misschien ten onrechte. Mensen die zich verbazen over die 160 kg die ik verzet. De comment van de genaamde imnohero deed mijn frank vallen. Hij schrijft: "van compleet geplooide knie-houding naar gestrekte been-houding gaan is verduiveld moeilijk..".

Euh, Paul heeft me op het hart gedrukt dat vooral niet te doen. Veel te belastend voor mijn zwakke knieën. Ik moet de leg press zo afstellen dat ik start met knieën die 90° gebogen zijn. De moeilijkste fase van de beweging zoals imnohero ze beschrijft, sla ik dus over.


En er is nog iets. Ik vraag me af of die 160 kg wel 160 kg is. Bij mijn weten worden fitnesstoestellen niet geijkt. Die schaalverdeling is vermoedelijk niet meer dan een indicatie. Toen ik daarnet aan de training begon stond de leg press er nog bij zoals de vorige gebruiker ze had achtergelaten, en die had 240 kg gedrukt... Dan is mijn 160 nog bescheiden.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

wow, fitnesscentra zijn blijkbaar niet meer wat ze geweest zijn. Ik ging ervanuit dat die toestellen nog steeds met gewichten werkten, waarbij je dan een pinneke moest verplaatsen om het gewenste gewicht in te stellen.
Eenderhoe, veel succes gewenst op weg naar NY.

09 juni, 2006 08:41  
Blogger kris said...

wel ja, Newton fluistert het je in: F=m.a F; kracht in Newton (10 Newton is ongeveer één kilogramkracht), m; massa in kg en a; versnelling in m/s. hoe groot de massa ook is, als je a maar klein houdt valt het best te doen. In mensentaal: de snelheid waarmee je die plaat verplaats is even of meer belangrijk dan haar massa. prettig weekend!

09 juni, 2006 10:27  
Blogger David aka Letman said...

Euh, ik kan me schromelijk vergissen maar is op deze aardkloot a niet gelijk aan 9,81m/s2 beter gekend als de valversnelling? Met dezelfde kracht kan je dus op de maan een object verplaatsen met een veel grotere massa. Niet?

09 juni, 2006 15:31  
Anonymous Anoniem said...

je vergist je idd schromelijk, de zwaartekracht is gelijk aan 9.81m/s2, maar niet elke versnellling (=a) komt daar mee overeen, als je bvb op 1 seconde tijd optrekt met je auto van 0 naar 100 m/s dan is je versnelling 100m/s2...

@Kris: wat je daar vertelt is toch een beetje bij de haren getrokken hoor, ik daag je uit om 500kilo te duwen met de legg press, zo traag als je zelf wil, je zal hem niet ver krijgen.
Als je toch fysica erbij wil halen, moet je eerder denken in termen van vermogen (kracht*tijd) denk ik

09 juni, 2006 16:02  
Blogger kris said...

@iam ; tuurlijk was het een beetje bij de haren getrokken omdat enkele belangrijke praktische factoren helemaal buiten beschouwing gelaten werden,(maar het verklaart wel voor een groot stuk waarom John Massis treinen kon in beweging zetten met zijn tanden) oa wrijving en hoogteverschil. o ja, vermogen is (kracht x afstand) :tijd, reken je de tijd mee dan bekom je altijd energie (bvb watt, joules, pk, btu, calorie,... etc, afhankelijk van de gebruikte eenheden)

@david

a is inderdaad gelijk aan 9,81 (de valversnelling, het woord zegt het zelf) als het over voorwerpen gaat in VRIJE val op de aarde. Nu hoop ik echt voor Koen dat die 160 kg niet naar beneden komt!


groeten

by the way : de motorfiets is teruggevonden!

09 juni, 2006 18:11  
Blogger koen fillet said...

De Jongens en de Wetenschap zijn duidelijk nog niet dood. Wanneer zou Eric Lerouge deze weblog ontdekken, Kris?

09 juni, 2006 20:33  
Blogger kris said...

@koen. Voor eventjes terug naar vervlogen tijden. 'k heb er trouwens een fout in gemaakt, zie ik nu; watt is geen eenheid van energie. Gelukkig, geen sportman die daar naar kraait. oefff...

09 juni, 2006 22:45  

Een reactie posten

<< Home