maandag, augustus 28, 2006

Toch fictie

Zelden, zeer zelden lees ik fictie. Er verschijnt teveel bedrukt papier, een mens moet kiezen. We kunnen erover van mening verschillen, maar doe mij dan maar wat realiteit. Die overtreft enzovoort...

Een paar uur geleden toch aan Het Derde Huwelijk van Tom Lanoye begonnen. Zo nieuw dat het me zou verbazen dat u er ook al in bezig bent. Dat boek kwam binnen op de redactie van Wilde Geruchten en ik heb het me toegeëigend. Makkelijk, Annemie was er niet.

Professioneel lees ik dus wél fictie, ter voorbereiding van interviews. Tom Lanoye komt volgende week woensdag. Dan is het functioneel. Ik hoef dan niet te denken dat ik mijn tijd zit te verdoen aan de verzinsels van iemand anders.

Ik merk dat ik al lezend toch op zoek ga naar zinnen waarachter ik realiteit vermoed. Op bladzijde 20: De kracht van poëzie wordt onderschat. Ik heb een groot gevoel voor gedichten ontwikkeld sinds ik ziek ben. Gezonde poëzieliefhebbers bestaan niet. Dat streep ik dan aan. Ik denk dat het personage Maarten Seebregs hier iets zegt dat Tom Lanoye zal bevestigen. Of ontkennen, als het maar gespreksstof oplevert woensdag.

Nog een citaatje dat een vraag zou kunnen generen genereren? Er zijn volkeren waarbij een aanstaande bruid twee weken geblinddoekt rond moet lopen. Je moet niet vragen hoe appetijtelijk de manspersonen er ginds uitzien. Waar Tom?

Labels: ,

5 Comments:

Blogger Heleen said...

Bij Tom thuis???

29 augustus, 2006 18:06  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Koen,

Wanneer komt deze roman uit? Ik kan het antwoord noch op de site van Fnac noch op de officiële site van Lanoye vinden...

Alvast bedankt voor je antwoord.

30 augustus, 2006 21:32  
Blogger koen fillet said...

Hij is uit, Isabelle. Klik eens op www.uitgeverijprometheus.nl/result_titel.asp?id=1121

30 augustus, 2006 21:36  
Blogger S10 said...

Ik ben bijlange geen taalpurist (daarvoor ben ik zelf te dyslectisch) maar het dunkt mij toch dat in deze zin "Nog een citaatje dat een vraag zou kunnen generen?" een "er" te weinig staat.

Ik denk dat ik liever geloof dat een citaat een vraag kan generERen in plaats van generen :-)

31 augustus, 2006 10:45  
Blogger koen fillet said...

danku, OverdooS

31 augustus, 2006 10:48  

Een reactie posten

<< Home