zondag, september 17, 2006

Heil!


Al jàààren wacht ik op het moment dat Hail, Hail Rock'n'Roll op DVD uit zou komen. Het Is Zover!

In 1987 werd Chuck Berry 60, en Keith Richards organiseerde een concert om dat te vieren. Ik heb de documentaire daarover één keer op tv gezien, en in mijn herinnering was dat geweldig.

Mooiste moment: Keith speelt de intro van Johnny B Goode, perfect volgens mij. Maar Chuck vind het maar niks. Ik zal nog één keer voordoen hoe het echt moet, Keithje, zegt hij, en hij speelt die intro op precies dezelfde manier. Je ziet stoom uit Keith z'n oren komen, maar hij verbijt de vernedering.

Ook schoon: alles is gerepeteerd, alle nummers zijn gekend, het concert begint. En dan zegt Chuck, weet je wat jongens, we hebben Roll Over Beethoven in C gerepeteerd, maar nu spelen we het in Bb. Het onwaarschijnlijke gebeurt: Keith zegt nee tegen zijn God.

En toch durf ik de DVD niet bestellen. Omdat de herinnering aan die film wel eens mooier zou kunnen zijn dan de realiteit. En omdat ik op het internet alleen maar de "region 1" versie vind. Is er iemand die weet of er truken bestaan om zo'n Amerikaanse DVD toch op een Europese machine af te spelen? En trekt een computer zich iets aan van die regions?

Labels:

7 Comments:

Blogger Bert said...

Als ik me niet vergis kan je op je mac maar enkele keren je dvd-regio aanpassen.

Wat je kan én mag doen is een kopie maken voor eigen gebruik (als backup)
en zo een regio-vrije dvd bekomen.

Bij dvd's die ik in de States kocht raadden de verkopers zelf het mij zo aan!

17 september, 2006 13:29  
Anonymous Anoniem said...

pc: ofwel de firmware 'updaten' dat je dvdlezer region free wordt (als dat gaat voor jou model, en niet zonder risico), ofwel anydvd gebruiken, dan maken al die domme regions ook niks meer uit (maar als je binnen de wet wil blijven, moet je dan weer betalen voor dat programma)

17 september, 2006 13:34  
Anonymous Anoniem said...

Koop anders één van die goedkope Philips DVD-players. Die zijn heel eenvoudig zonevrij te maken: één simpele code intypen met de afstandsbediening, regio 0 aanduiden, en je dvd-speler is zonevrij (en speelt dus alles af). De codes zelf vind je gemakkelijk op het Internet.

Ik doe het zo al jaren, het is een fluitje van een cent. Zowat de helft van al mijn dvd's zijn geen zone 2, dus ik zou het stilaan wel moeten weten.

18 september, 2006 13:18  
Blogger koen fillet said...

Interessant. Lukt dat alleen met "die goedkope philips DVD players"? Of kan ik ook knoeien met mijn Sony?

18 september, 2006 21:00  
Blogger kris said...

Alle fabrikanten van DVD spelers hebben een overeenkomst met Hollywood om GEEN regiovrije spelers te maken, maar via een omweggetje doen sommigen het toch. (maar officiëel weten ze bij de lampenclub in Eindhoven van niks, de Chinezen horen het in Keulen donderen) Of Sony zich aan deze gladijspolitiek waagt is me onbekend, maar waar een wil is is een weg...

18 september, 2006 23:29  
Blogger kris said...

overigens moet iemand mij eens uitleggen waarom men perse Amerikaanse DVD's besteld om hier te bekijken. De prijs,of het feit dat ze zes maanden eerder beschikbaar zijn? Zelfs al kan je de player dezoneren, de kwaliteit van een US schijf is en blijft een pak minder goed omdat ze NTSC voorbestemd zijn (525 lijnen waarvan 480 actief, VGA met andere woorden)

18 september, 2006 23:38  
Blogger koen fillet said...

Niet alles komt hier uit, hé Kris. Maar HHRR misschien wel, ik zal de kat nog wat uit de boom kijken.

19 september, 2006 06:57  

Een reactie posten

<< Home