zondag, september 24, 2006

Peepee (vert: pee)

Help! Ik ben een oud kinderboek kwijt. Ik zoek titel en auteur. Het betreft het boek waarin de p-taal wordt uitgelegd.

Kepent upu depe peepee tapaal? Eepeen gepeheipeimtapaal waapaar toepoehoopoordepers diepie zepe niepiet kepennepen hoporependupul vapan wopordepen. Ropobepert Lopong kepent zepe oopook, ipik hebeb ooipooit mepet hepem ipin depe peepeetapaal gepecopommupunipicipipepeerd.

(vert: Kent u de peetaal? Een geheimtaal waar toehoorders die ze niet kennen horendul van worden. Robert Long kent ze ook, ik heb ooit met hem in de peetaal gecommuniceerd.)

Het boek moet van voor de oorlog zijn. Het zat bij mijn grootouders in de speelgoedkast. Mijn herinneringen zijn vaag: een jongetje komt bij kabouters terecht die een onbegrijpelijke taal spreken. Het jongetje snapt niks van dat koeterwaals, maar den schijver is zo vriendelijk de grammatica uit te leggen aan zijn lezertjes. Eerst was dat aan mijn vader. Een generatie later was ik het en mijn broers. En toen gingen die grootouders dood, het boek is verdwenen.

Zepegt hepet upu iepiets?

Labels:

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Euh, iets voor Sven zeker; maar nu zet hij zich niet meer.
En ik lees dat Sven's ouders uit West-Vlaanderen komen; dan is alles hem vergeven natuurlijk.

24 september, 2006 18:22  
Anonymous Anoniem said...

ik herinner me vaag dat de kaboutertjes die in een bepaald neroboek altijd 's nachts alle werk doen terwijl adhemar potten mosterd smult omdat je daar een baard van krijgt, ook raar praatten, maar geen idee meer of het de pee-taal was ...

24 september, 2006 21:38  
Blogger kris said...

Veerle spreekt de P taal vrij vlot, en kent de regels van het tussenvoegen . Ze is nu al in dromenland, maar ik vraag het morgen

24 september, 2006 23:46  
Anonymous Anoniem said...

Ooooh zalig! Wij spreken de p-taal soms thuis bij onze ouders aan tafel (wepe zijpijn mepet apacht kipindeperepen, dupus hepet ipis opom zopot tepe wopordepen) en papa verstaat er nog altijd niks van. Lachen gieren brullen.
Helaas kan ik je niet helpen met dat boek.

25 september, 2006 18:22  
Anonymous Anoniem said...

Hé, wat? Komt dat uit een boek? Loop ik al 30 jaar met de verkeerdelijke idee rond dat mijn vader zo'n originele grapjas was.

25 september, 2006 18:49  
Blogger Muggenbeet said...

bij de herdruk,die ik heb, had de schrijver zijn gebit teruggevonden.

25 september, 2006 22:07  
Anonymous Anoniem said...

http://de-p-taal.hyves.nl/

12 augustus, 2007 20:45  

Een reactie posten

<< Home