donderdag, oktober 05, 2006

Labradorstraat


Ik heb altijd gedacht dat Kuifje op een fictief adres woonde. Maar ze bestaat echt, de Labradorstraat in Brussel. Ik ben er al vaak ongeweten doorgefietst, pas daarstraks viel me het straatnaambordje op. Het juiste huisnummer heb ik moeten opzoeken, zo groot is mijn parate Kuifjeskennis nu ook weer niet.


Op pagina 3 van Kuifje in Tibet krijgt Kuif een brief van Tchang. Die is eerst naar de Labradorstraat gestuurd, dan naar Molensloot, en vervolgens naar het Zwitserse hotel waar Kuifje en Haddock vakantie houden. Huisnummer 26 dus. Geen stad, maar Kuifje moet een Brusselaar zijn. (Ah, Tintin schijnt in Bruxelles te wonen.) Als ik volgende week nog eens per fiets pendel ga ik dat huis toch eens wat nauwkeuriger bekijken.

Labels: ,

10 Comments:

Blogger peren said...

Een geweldig weetje vind ik dat, Koen. En wel hierom: Ik ken nog een boek met de Labradorstraat in, en ook in dat boek ligt hij ongetwijfeld in Brussel:

"Elke morgen, elke avond deed ik het traject Labradorstraat, Stokroosstraat, Heiningstraat, Livornostraat." (uit: Koen Peeters Het is niet ernstig, Mon Amour. p 7)

Aangezien de andere straten echt niet in de buurt van de Labradorstraat liggen en Hergé en Kuifje ook op andere plaatsen in het boek terugkomen, is die straatnaam in de opsomming waarschijnlijk geen toeval. Zo gaat dat bij Koen Peeters.

En zo helpt jouw weblog bij de ontrafeling van de intertekstualiteit in Peeters boeken. Ik vind dat zeer fijn, kunnen denken van "ah, daar komt dat van." Zeer fijn. Bedankt.

06 oktober, 2006 21:35  
Anonymous Anoniem said...

Met de fiets door Brussel??? ben jij je leven moe?

06 oktober, 2006 22:59  
Anonymous Anoniem said...

ik wil je trouwens van harte uitnodigen om een bezoekje aan mijn blog te brengen! (ik heb je link geplaatst)

06 oktober, 2006 23:09  
Blogger koen fillet said...

@Peren. Van die vier straten hebben er drie een link met Kuifje: hij woont dus zelf in de Labradorstraat, en zowel professor Stokroos als filmregisseur Heining zijn twee bijfiguren uit De Zeven Kristallen Bollen. De Livornostraat zegt me niks...

06 oktober, 2006 23:42  
Blogger koen fillet said...

@Heidi. Bedankt voor het linkje. Maar je schrijft Fillet wel op merkwaardige wijze.

06 oktober, 2006 23:48  
Blogger koen fillet said...

@Peren. Gevonden: Livornostraat 103, adres van Hergé!

07 oktober, 2006 00:10  
Anonymous Anoniem said...

sorry... "a slip of the keybord"...

07 oktober, 2006 09:59  
Blogger peren said...

Formidabel!

07 oktober, 2006 10:14  
Anonymous Anoniem said...

En de Livornostraat was ook de straat waar vroeger de redactie van de Robbedoes gevestigd was. En bijgevolg Guust Flater allerlei rampen veroorzaakte. Het moet niet altijd Kuifje zijn natuurlijk.

07 oktober, 2006 13:43  
Blogger RunningRonald said...

Mooi verhaal Koen, ben benieuwd naar je foto's van nr. 26

07 oktober, 2006 14:53  

Een reactie posten

<< Home