woensdag, oktober 18, 2006

Weer naar de Labradorstraat

Ik heb een paar dagen in de waan geleefd dat het adres van Kuifje echt bestaat. Labradorstraat 26, Brussel. Een dooie mus, blijkt nu. Ik ben daarstraks wat nauwkeuriger gaan kijken: de Labradorstraat is een verwaarloosd verbindingsweggetje tussen de Rode Kruis- en de Meiselaan, en er staat geen enkel huis. Dus ook geen huisnummer 26. Wel een tuinhek waarachter een vervaarlijk blaffende hond zit. Een Sint Bernard, verkeerd gecast.

Onnauwkeurigheidje in de research van Hergé? Of heeft hij bewust een bestaande straat zonder bebouwing uitgezocht, om te voorkomen dat de bewoners van nummer 26 lastig gevallen zouden worden door kerels zoals ik? Want ik was uiteraard van plan om een foto te maken en te controleren of de gevel klopt met de tekeningen van Hergé. Nee dus. Overigens woont Kuifje in De Geheimzinnige Ster op de eerste,
en in De Krab met de Gulden Scharen op de tweede verdieping.

Jammer ook voor een zekere meneer Peren die ik blij heb gemaakt met mijn Labradorstraat onderzoekje, maar die nu zal beseffen dat we te vroeg kinderlijk gelukkig zijn geweest, Peren en ik.

Labels: ,

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zijn kasteel bestaat echt hé: Cheverny
http://users.telenet.be/jan.roggen/Cheverny.jpg

18 oktober, 2006 22:36  
Blogger peren said...

Nog steed blij, zelfs nog wat meer. Leuke weetjes, leuke hypothese; onderzoeksjournalistiek op hoog niveau is het.

19 oktober, 2006 00:22  
Anonymous Anoniem said...

Verdorie, Fillet, hier per toeval zondagavond beginnen lezen en het bleek verslavend. Ben dus teruggekeerd naar november 2005 want ik wou de chronologie respecteren. Ik zit nog altijd maar in februari, heb je er zelf enig idee van hoeveel uur iemand kan over jouw marathon-blog doet??? Succes binnen 2 weken!!
Ps: ik ben uiteraard niet doorlopend aan het lezen sinds zondagavond, maar toch bijna.

19 oktober, 2006 14:32  
Blogger koen fillet said...

Verdorie, Anonymous, ik zwel van trots.

19 oktober, 2006 18:15  
Anonymous Anoniem said...

allez Koen en dat na al je moeite om te ontzwellen ;-)

19 oktober, 2006 20:03  
Blogger kris said...

heel lang gelden ben ik zo eens gaan zoeken naar de woonplaats van Bob Morane, in Parijs. Was dat nu de Quai D' orsai?

19 oktober, 2006 22:28  
Anonymous Anoniem said...

't Is hier een heel onderzoek, zo te zien! Nu, ik denk wel dat, moest dat huis bestaan hebben, al iemand anders het ooit had ontdekt. Maar soit, we kunnen maar proberen hé ;) !

20 oktober, 2006 19:06  
Anonymous Anoniem said...

even terugkomen op deze uitmerate boeiende kwestie: ik las onlangs dat de Labradorstraat een fictieve naam zou zijn voor de Nieuwlandstraat. De fictieve naam zou een verwijzing zijn naar het Canadeese Terre Neuve et Labrador...allen daarheen!

04 juli, 2007 13:32  

Een reactie posten

<< Home