dinsdag, oktober 17, 2006

Nog een blog 2

Briefje van Raf Willems gekregen. Die werkt voor Els Van Weert. Als u diep nadenkt weet u vast wie dat is. Inderdaad: onze Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie.

Of ik wil meewerken aan een weblog over duurzaam leven. Heel even dacht ik nee, omdat de parlementsverkiezingen naderen en omdat ik niet in een Spirit-campagne verzeild wil geraken. Maar het thema spreekt me aan, dus het is ja geworden.

Hier mijn kladwerkje:

Ik ben overtuigd treinreiziger. Oh, dat klinkt goed op een blog over duurzaam leven. Maar het is echt: àls ik al eens met de auto ga werken, beklaag ik me dat. Ik heb collega's die autopendelen - laat ik ze met naam noemen: Annemie Peeters en regisseur Jan Demol. Die komen dag na dag na dag gestresst en leeg en knorrig op het werk aan. Want aan de file valt niet te ontsnappen. En je kan echt niks zinnigs doen in een stilstaande auto. In je neus peuteren. Radio luisteren. Tja. Iemand die in een chocoladefabriek werkt eet toch ook geen pralines meer? GSM'en, maar dat is illegaal. In de trein kan je slapen, lezen en werken. Tussen Temse en Meiser kan ik een volledig interview voorbereiden.

En toch ben ik niet echt een fan van de NMBS. Ik erger me te vaak. Op een trein met vertraging bijvoorbeeld moet je geen kaartjes controleren. Dat is onbeleefd. Dan moet een conducteur zijn plaats kennen: "Beste klanten, wij van het spoor hebben een steek laten vallen, vandaag laten we u met rust. Het treinpersoneel excuseert zich." Grootmoedig.

Op de lijn Sint-Niklaas - Leuven rijdt heel vaak een halve trein. Niet zes, maar drie wagons. En dan zegt de treinbegeleider via de intercom dat dat komt door een defect, en dat hij ons
dankt voor het begrip. Zo'n halve trein is overbevolkt en dan stelt zich een probleem: ga ik zitten in eerste klas, of blijf ik staan in tweede? Ik ga zitten. In de fluwelen zetels van eerste klas. Dat mag niet, maar ik doe het toch. En af en toe is er een controleur die daar moeilijk over doet.

Dat vind ik vreemd: de man die mij daarnet bedankt heeft
voor mijn begrip, heeft er geen begrip voor dat ik een zitplaats wil voor mijn geld. Het is toch onnozel om op elkaars tweedeklastenen te staan trappen, terwijl er nog plaats vrij is in eerste? Ik pleit voor algemene burgerlijke ongehoorzaamheid: de invasie van eerste klas bij spoorcalamiteiten.

Of laat ons nog een stapje verder gaan: schaf die eerste klas toch af, Jannie Haeck. Dat is een negentiende-eeuws fenomeen. Uit de tijd van de slavernij en het cijnskiesrecht. U bent een socialist, u hebt ongetwijfeld Marx gelezen. De klasseloze trein, nu! We moeten daar toch geen revolutie voor ontketenen?

(En nu we toch bezig zijn met de reorganisatie van het spoor: 4,40 euro is teveel om je fiets mee op de trein te mogen nemen. Het is niet voor mezelf, het is voor de duurzaamheid en voor de Kyotonormen.)

Labels: , , , ,

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

NMBS, neem een voorbeeld aan de trein in de Vogezen: fiets gratis mee op de trein.

17 oktober, 2006 21:58  
Blogger Geert Gitaar said...

hey Koen, waar haal je toch de tijd om dat allemaal te doen ? (hoor me bezig ;-)

in de auto is GSM'en niet illegaal als 't gebeurt via een handsfree-kit. Ik bel daardoor 4 uur per dag met mensen die ik anders op de trein zou moeten bellen. Heb al gemerkt dat het trouwens op de trein ook andere reizigers stoort. Op de TGV naar Parijs wordt op een vriendelijk plaatje zelfs gevraagd om niet te bellen. Rare streken, he...

17 oktober, 2006 22:19  
Anonymous Anoniem said...

Ha ha ik vind het er knal op.

17 oktober, 2006 22:59  
Anonymous Anoniem said...

Ik geef ook de voorkeur aan de trein boven de wagen omwille van zelfde redenen.
Mij is het al opgevallen dat de NMBS niet veel geeft om het imago, en waarom zouden ze zie je hun denken. Het is niet alsof we ergens anders de trein kunnen nemen, en dus doen ze maar op

18 oktober, 2006 07:48  
Anonymous Anoniem said...

Schitterend cursiefje!
Kan je geen kopietje sturen naar de NMBS?
Er moet inderdaad dringend wat gedaan worden voor het trein/fiets-verkeer, vooral omdat men tal van kleine stationnetjes gesloten heeft, en men andere maar sporadisch bedient.
Bewaakte fietsparkings zijn misschien ook een mogelijkheid voor mensen die dagelijks hetzelfde traject afleggen.
Ann Alice

18 oktober, 2006 11:08  
Anonymous Anoniem said...

wat een fijn stukje tekst.Heerlijk om lezen en o zo herkenbaar.
Anna

18 oktober, 2006 11:42  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben eveneens een overtuigd treinreiziger, al meer dan 20 jaar. Eerst naar school , nu naar het werk.
En ja, je zou er boeken over kunnen schrijven: van vallende blaadjes die voor gigantische vertragingen kunnen zorgen, tot wilde stakingen waardoor je amper thuis geraakt.
Maar meestal verloopt het gewoon goed: kan je lezen, slapen, ontmoet je nieuwe mensen.
En als ik de treinverhalen hoor uit Nederland denk ik dat het nog heel wat erger kan...

18 oktober, 2006 12:11  
Anonymous Anoniem said...

Ja, Koen, ook ik ben een overtuigd treinreiziger, maar helaas was het vandaag weer tandenknarsen. De trein van 15:30, een kwartier vertraging, dus de stoptrein maar genomen die ook met enkele minuten vertraging in Mechelen arriveerde waardoor ik mijn bus gemist heb. en dan pesten ze je nog door te zeggen dat je - als er aan x voorwaarden voldaan is - schadevergoeding kan eisen.
Ik heb ook nog een bekentenis: ik reis eerste klas omdat ik graag een zitplaats heb op de trein. Ik heb dat extra geld er graag voor over en het is nog altijd goedkoper dan de wagen. Wat dan als alle plaatsen ingenomen worden door reizigers die hier niet voor betaald hebben ? Overigens, in het theater heb je toch ook duurdere en minder dure plaatsen, en in het voetbalstadion, en sommige mensen hebben een grote (dure) wagen met leren zetels en sommige een kleine, en sommige mensen hebben adsl en sommigen een trage internetverbinding, in een sterrenrestaurant betaal je meer dan in de pizzeria... Wat is hier nu 19de eeuws aan? Het communisme is al eens uitgeprobeerd Koen en blijkt enkel in Cuba enigzins te werken.
De kern van het probleem zijn niet de "klassen" in de trein (die je overigens in het vliegtuig ook hebt, ook afschaffen????), wel de te beperkte capaciteit tijdens de spitsuren.

18 oktober, 2006 17:13  
Anonymous Anoniem said...

@ Koen
Kladwerkje noem je dat :-) zo leest het helemaal niet, overigens, als duurzaam leven je echt aan het hart ligt, waar ik uiteraard niet durf aan te twijfelen ;-) "moet" je toch eens passeren langs http://www.voedselvoetafdruk.be/ ... erg interessant wat een mens dan te weten komt ... allez, dit mens vond dat toch boeiend :-) en dit mens hoopt verder voor jou dat je al die postjes in je eigen blog niet eerst in het klad heb gemaakt, maar er was al iemand die vroeg wanneer je dat allemaal voor mekaar krijgt :-)

18 oktober, 2006 19:01  
Anonymous Anoniem said...

Goed gesproken Koen en toen ik bijna klaar was met lezen, d8 ik, waar blijft die fiets nu en ja hoor in de laatste alinea was hij er . Proficiat.
Maar... in de auto zitten en naar een programma luisteren kan soms een echt kippenvelmoment zijn. Soms is het een feest om een goed half uur naar het werk te rijden met Radio 1 op. Alleen jammer van die verdomde muzeik tussen de gesprekken door.
Ben intussen an het kijken naar De Laatste show, die draaien ook geen plaatje tussen elk gesprek. Weg met de muziek tijdens praatprogramma's.
Gevolg natuurlijk meer programma's nodig, maar de ochtendprogramma's kan men 's avonds toch herhalen?

18 oktober, 2006 22:33  
Blogger koen fillet said...

Er bestaan geen praatprogramma's met een plaatje tussendoor, Dagkaart. Dat zijn allemaal plaatjesprogramma's met een praatje tussendoor.

18 oktober, 2006 22:36  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben het helemaal eens met alle argumenten die je hier aanhaalt, en met die voor gratis fietsvervier in het bijzonder. In bijna alle landen rondom ons mag je fiets gewoon gratis mee (soms moet je wel reserveren, maar steeds gratis), en hier moet je verdorie evenveel betalen voor jezelf als voor je fiets als je met een Go-Pass reist.

19 oktober, 2006 15:47  
Anonymous Anoniem said...

Aangezien ik geen wagen heb, neem ik ook vaak de trein. Maar ik ben het toch niet eens met Koen wat betreft afschaffen eerste klas. Zelf kies ik voor iedere reis altijd heel bewust of voor eerste (als ik moet werken, rust nodig heb, ...) of voor tweede klas (als ik enkel de Humo wil lezen).
Gedifferentieerd aanbod is helemaal geen negentiende eeuws idee. Integendeel, dat was de tijd van "Ford is verkrijgbaar in alle kleuren zolang het maar zwart is". Persoonlijk zou ik de NMBS aanraden nog veel meer van dat soort opties aan te bieden : een comfortabele lounge met krantenaanbod e.d. in grote stations met betalende inkom, wifi internet, travel entertainment systemen (zoals in vliegtuigen) voor lange trajecten, ...

22 oktober, 2006 13:20  

Een reactie posten

<< Home