woensdag, oktober 04, 2006

Piet de Moor schrijft brieven

Het boekje lag al een tijdje te slingeren, maar pas nadat Dirk Verhofstadt er in De Morgen van vandaag enige woorden aan besteedde, ben ik er in beginnen lezen.


Ik heb het over "Brieven aan mijn postbode, Will Tura en Peter Vandermeersch" van Piet de Moor. De aanleiding van dat boek is een opiniestuk over het Vlaams Belang dat geweigerd wordt door De Standaard. De Moor vraagt de hoofdredacteur in een brief om uitleg maar Peter Vandermeersch antwoordt daar niet op. Dat had hij beter wél gedaan, want de eenrichtingsbriefwisseling van Piet de Moor is nu een vlijmscherpe aanklacht geworden. Niet alleen aan het adres van Vandermeersch, ik voel me als werknemer van de openbare omroep ook aangesproken.

De Moor heeft zijn brieven online gezet, maar wel een beetje onhandig. Piet, mocht je dit lezen: je brieven staan in omgekeerde volgorde op je website.

In de recensie van Dirk Verhofstadt lees ik een zin die me uit het hart gegrepen is: Het wordt hoog tijd dat we, zoals Joseph Pearce aan Piet de Moor schreef, weerwerk gaan bieden aan de talloze malcontenten ‘die hun ongekende welvaart en welzijn en hun ongekende vrijheid minder belangrijk vinden dan hun ontevredenheid.’

Labels: , , ,

11 Comments:

Blogger David aka Letman said...

'antwoort' Koen?

05 oktober, 2006 08:48  
Blogger Geert Gitaar said...

Hey Koen, Piet gebruikt het Blog-principe, waardoor de meest recente brief bovenaan komt te staan, volgens mij.

05 oktober, 2006 10:48  
Blogger koen fillet said...

Ik denk het niet, Geert. Want het is één lange lap tekst, één enkele reuzenpost.

05 oktober, 2006 13:31  
Anonymous Anoniem said...

zo gericht zijn op emotionele respons, tsss. zo'n oppervlakkige bespreking van een diepgravend boek dat zowaar praktisch onweerlegbare analyses biedt. ik hoop dat het boek ok is, maar ik ga er in elk geval niet aan beginnen, laat staan vóór 8 oktober.
ich wisse es heute schon, van 9 oktober.

05 oktober, 2006 14:52  
Anonymous Anoniem said...

Lezersbrieven worden tenandere bij alle kranten geweigerd en ook bij De Morgen.Ze zijn toch te lezen op bijgaande link.


http://lezersbrieven.wordpress.com/tag/belgische-dagbladen/de-morgen/

05 oktober, 2006 15:04  
Anonymous Anoniem said...

Ik ontwaarde jouw naam op www.wardsmeyers.blogspot.com.
(Nu weet ik wel dat jouw naam vaker ontwaarbaar is op de gekste plekken, maar deze keer is het positief ;-)

05 oktober, 2006 18:24  
Anonymous Anoniem said...

Oeps, foutje, haha, ik dacht dat jij je gewaagd had aan een cover van Bob Dylan - en had al héél veel spijt dat ik dat had moeten missen. Aiai, misschien toch beter niet lezen, dat stukje van Ward.

05 oktober, 2006 18:28  
Blogger kris said...

ze zijn zo lief, mijnheer

05 oktober, 2006 22:21  
Anonymous Anoniem said...

Koen

die zin uit die recensie zegt veel hé, grijpt me ook aan...
wou ik gewoon even kwijt
ik ben die brieven aan het lezen, op het scherm, ik lees liever op papier maar ja....

Anna

06 oktober, 2006 11:22  
Blogger Geert Gitaar said...

Koen, ik zie bovenaan 21 juli, een heel stukje daaronder 15 juli, nog meer naar beneden 11 juli, dus ... ? Blogprincipe, als je 't mij vraagt, maar dan wel niet op een blogformaat ;-)

06 oktober, 2006 12:06  
Anonymous Anoniem said...

wanneer gaat iemand nu eens iets inhoudelijks zeggen over die brieven? Hij heeft toch zeker gelijk, die mijnheer? Of niet?

06 oktober, 2006 14:23  

Een reactie posten

<< Home