zondag, november 19, 2006

Opnieuw alfabetisch

Het zijn gelukkige mensen, zij die wakker liggen van de vraag: hoe zal ik mijn boekenkast ordenen. Een tijdje geleden heb ik mijn boekenbezit thematisch gereorganiseerd, maar ik ben daar niet content van. Waar zet je bijvoorbeeld Kakafonie van Komrij? Geheime Kamers, de roman van Jeroen Brouwers, komt in een thematische boekenkast érg ver te staan van De Zwarte Zon, zijn zelfmoordessays. En Adolf & Eva & de Dood, had ik dat bij geschiedenis gezet of bij de zelfmoordboeken?

Er zat maar een ding op: kast uitladen en opnieuw rangschikken. Opnieuw gewoon klassiek alfabetisch. Jeroen Brouwers staat weer bij de B van Jeroen Brouwers.

Sven Speybrouck staat bij de J van Jongens & Wetenschap, alwaar wij ook De Groote Magazijnen terugvinden van Edwin Brys, en The Last Word van een redacteur van NewScientist waarvan ik de naam niet kan onthouden. Om maar te zeggen: ook mijn alfabetische rangschikking is bij momenten thematisch. Alles over Dylan staat bij de D, zelfs als het geschreven werd door Greil Marcus, en The Complete Beatles Recording Sessions staat bij de B, jammer voor auteur Mark Lewisohn. Dat de biografie van Raspoetin werd geschreven door Edward Radzinsky is een gelukkig toeval.

Het leek me verstandig een schap voor te behouden voor nog te lezen boeken. Daar kwamen twintig boeken terecht. Ik schat zo'n 4000 bladzijden.

Labels: , ,

16 Comments:

Anonymous Anoniem said...

En word je daar niet stiekem heel gelukkig van?

Ik ben helemaal verslaafd aan boeken en ook al neem ik me altijd voor om er minder te kopen omdat ik zo ver achter sta met lezen, toch moet ik toegeven dat ik geweldig content word van er gewoon maar naar te kijken. :)

19 november, 2006 15:36  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Koen!
En heb je al eens geprobeerd ze te catalogeren, bvb in een database op je pc. Superhandig! Al moet ik toegeven dat het bij mij ook nog maar tot het voornemen beperkt bleef.
Wat die 4000 ongelezen pagina's betreft. Misschien slinkt die voorraad een beetje als je binnenkort aan de zetel gekluisterd bent. Jammer genoeg heb je dan meestal meer zin om te gaan wandelen/joggen/fietsen/shoppen, whatever, als het maar niet in die zetel is.... :-)
Groetjes, Wouter

19 november, 2006 18:20  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb onlangs mijn honderden boeken gewoon in genummerde kartonnen dozen naar zolder gedaan.
Per doos 10 à 20 boeken en... vooraf alle boeken op de grond gelegd en een digitale foto van genomen.
Als ik nu een boek nodig heb, dan doorloop ik mijn fotobestand en kijk ik in welke doos het zit.
Die boeken mogen dan weer in mijn werkkamer blijven staan.

19 november, 2006 20:10  
Anonymous Anoniem said...

Wat hoor ik: Koen misschien wel de meest getalenteerde vd deelnemers?
Er was al een gezonde geest en nu ook nog een gezond lichaam?

19 november, 2006 22:33  
Blogger Marc Ogiers said...

Wat anders: ik zie geen "Wilde Week" meer tevoorschijn komen als ik mijn iTunes opstart. Ik was (ben) een van je trouwe luisteraars dus, niet opgeven hoor!

Ik fiets dikwijls met mijn iPod op door Gent. Ik luister elke week naar De Tekstbaronnen en als het kan naar Wilde Week. Vooral De Tekstbaronnen is erg grappig. Ik moet wel een gek lijken als ik door Gent rij, glimlachend als een idioot.

20 november, 2006 07:03  
Anonymous Anoniem said...

Ach, laat ons gewoon nederig en dankbaar ons hoofd buigen voor de uitvinder van het alfabet ... 't zou anders nogal wat worden...

20 november, 2006 10:57  
Blogger Stijn said...

Ik was ooit eens in een winkel waar ze de boeken ordenden volgens kleur van de kaft. Bizar, en ongelooflijk onhandig wanneer je iets zoekt.

20 november, 2006 11:07  
Blogger Tjoff said...

Jeroen Brouwers schrijft een boek, ja hij weet hoe dat moet, Jeroen Brouwers schrijft een boek, ja hij doet dat goed, Jeroen Brouwers schrijft een boek... is een schitterend nummer van De Mens.
Vraagje: Klopt het dat men Raspoetins mannelijk lid op sterk water geplaatst heeft aangezien dit uitzonderlijke proporties had?

20 november, 2006 11:49  
Blogger koen fillet said...

@Tjoff. In de tweede zin van het Wikipedia-artikel over Rasputin gaat het al over zijn jongeheer. Maar het schijnt toch een wild gerucht te zijn.

20 november, 2006 12:33  
Blogger Unknown said...

uw klasseringsprobleem doet me denken aan de film "High Fidelity", waar het hoofdpersonage geregeld zijn platencollectie herschikte...

De autobiografische rangschikking vond ik wel iets hebben ;).
Systeem zit al volgt in mekaar : aan welke tijd doet een boek je denken ?
Rangschik chronologisch adhv die gedachte.
Niet dat ik het zelf al probeerde, mijn collectie is daar te klein voor (en mijn zin voor chaos net iets te groot), maar als ik een aantal boeken overloop, dan komen wel herinneringen boven.
Bepaalde boeken las ik tijdens mijn studententijd bvb. Anderen net daar na of daarvoor...
Het is niet altijd even eenvoudig, maar voor wie van nostalgie houdt...

20 november, 2006 12:58  
Blogger Unknown said...

Ik ben net zo verslaafd aan boeken en door dat te lezen krijg ik de kriebels om mijn boeken ook nog eens te 'hersorteren'.
Ik had al een plank voorzien met mijn boeken top20 waarin ik dagelijks grasduin. Maar nu ga ik je nadoen Koen, ook een plank voorzien met de nog te lezen boeken...geen flauw idee hoeveel dat er zijn.


enne... ik hoop dat de 20 km toch nog lukt na de operatie...

20 november, 2006 13:55  
Blogger Tjoff said...

Na wat meer research te doen, kan ik u bevestigen dat dit geen gerucht is. Het lid van 28,5 cm kan bezichtigd worden in het museum of erotica te St-Petersburg. Er hing weliswaar geen certificaat van echtheid aan het merkwaardige lichaamsdeel.

Bron:
http://www.theage.com.au/articles/2004/06/12/1086749947298.html?from=storylhs


Let ook vooral op de knappe madam op de foto. Ze hebben haar volgens mij bij het lid laten poseren om het oog ook nog wat plezier te gunnen. :)

20 november, 2006 14:21  
Blogger Heleen said...

Hoeveel km boekenplank heb jij Koen? Bij mij begint het stilaan krap te worden. Overal in huis kleine stapeltjes die niet meer in de kasten kunnen. Plaats genoeg om alles kwijt te kunnen, wat een luxe.

Heleen

20 november, 2006 15:07  
Anonymous Anoniem said...

Veel boeken hebben is ook een luxe :-) maar ik herken het plaatsprobleem. Frieda Van Wijck vertelde in 'Alles uit de kast' over haar even simpele als intrigerende methode: ze houdt enkel bij wat ze zeker nog opnieuw wil lezen en ze schenkt boeken die ze niet meer leest, gewoon weg of geeft ze door want boeken dienen om gelezen te worden ... erg mooie gedachte vond ik dat, maar ik krijg dat voorlopig niet over m'n hart ... ben wellicht niet zo onthecht als Frieda Van Wijck ...

20 november, 2006 20:40  
Blogger kris said...

aha... een klassement volgens 'aanzuigkracht' van bepaalde werken. Na een tijdje val je van de ene verrassing in de andere :-)

ben er niet goed meer bij...

20 november, 2006 23:08  
Anonymous Anoniem said...

En heeft onze Koen ook een cd-kast?
Ik vermoed van wel, gezien hij op de radio dikwijls genoeg zegt dat hij steeds de credits in cd-boekjes checkt... ook een afwijking van mezelve trouwens ;-)

21 november, 2006 10:11  

Een reactie posten

<< Home