donderdag, november 23, 2006

Voor het goeie nieuws meteen naar de voorlaatste alinea

Misschien kan ik stiekem een foto maken tijdens de operatie, heb ik vooraf gedacht. Niet dus. Ik heb niet eens durven vragen of het mocht, een operatiekwartier is nogal intimiderend. En toen ik onder de lamp lag, besefte ik dat het hoogst ongepast zou zijn de efficientie van zo'n snijploeg te doorkruisen ter wille van de illustratie van een weblog.

Dus geen foto van dokter Bellemans in actie, ook geen foto mijn meniscus. Wel een foto van een foto van mijn meniscus. Het origineel kreeg ik niet mee, dat moest in mijn dossier.

Plaatselijke epidurale verdoving is werkelijk een aanrader. Voor de prik moet je het niet laten, die is minder erg dan een tandartsprik. En een been waar je geen controle meer over hebt, je moet dat eens meegemaakt hebben. Het is alsof het niet meer bij je hoort. Je weet zelfs niet meer in welke positie het zich bevindt en als je er met je handen aankomt lijkt het alsof je met een andere man in bed ligt. Ook dat was voor mij de eerste keer.

Ik heb kunnen zien hoe een meniscus eruit ziet: als glasvezelisolatie. Met in mijn geval rafelrandjes en pluizen die loshangen. Dat was de beschadiging die weggeknipt moest worden. De foto is genomen nà de werkzaamheden.

Dokter Bellemans was blij verrast met wat hij op de monitor zag. In zijn woorden: Ik zal mijn restricties moeten herzien. Op de echografie had hij vorige week bot-oedeem opgemerkt, maar vandaag bleek mijn kraakbeen in perfecte staat. Ik mag dus toch nog lopen, zelfs lang en ver. Maar niet meteen, eerst herstellen.

(Ik was nog aan het bekomen toen Het Laatste Nieuws belde. Een half uur later Het Nieuwsblad. Aaargh. Laat me gerust verdomme. De pers, awoe. De man van het NB had er begrip voor dat ik zijn vragen lastig vond. Die van HLN drong een beetje aan. Zijn hoofdredacteur zal dat vast puik werk vinden.)

Labels:

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Een spoedig herstel gewenst, Koen.
En... het is dan ongepast om over jezelf te beginnen, maar ik doe het toch:-)
Bij mij plaatselijke verdoving voor een vasectomie.
Kun je nagaan welk gevoel dat geeft :-)

23 november, 2006 21:20  
Blogger koen fillet said...

@Dagkaart. Oeps. Ik merkte vanmiddag dat de lichaamsdelen die ontwaken vervelend gaan jeuken.

23 november, 2006 21:22  
Blogger Geert Gitaar said...

Sjiek! Heel goed nieuws! Ventoux, here we come ;-)

23 november, 2006 21:37  
Anonymous Anoniem said...

Koen dat is goed nieuws !
Niet dat van dat vervelend jeuken , maar dat het niet zo erg gesteld is met je knie.

Waarschijnlijk herstel je vlugger van zo'n operatie dan van een blauw staartbeentje :-) ?

groeten,
Marc

23 november, 2006 21:45  
Anonymous Anoniem said...

We zien je terug op de 20km ?

23 november, 2006 22:10  
Anonymous Anoniem said...

Die 'verdomde' journalisten toch...

In ieder geval veel succes met de revalidatie.
(trouwens: is alinea (in titel) niet met 1 'l' in plaats van met 2?)

23 november, 2006 22:16  
Blogger koen fillet said...

@Katrijn. Al die ellen waren mij nét in het oog gesprongen, K.

23 november, 2006 22:28  
Blogger Trijn said...

@Geert Gitaar: mijn broer heeft in mei van dit jaar ook de Mont Ventoux beklommen (met de fiets, welteverstaan), ik geloof langs twee kanten, zonder enige echte voorbereiding. Ik weet niet juist meer hoe lang hij erover gedaan heeft, maar hij is boven geraakt en dat alleen al verdient respect...

@Koen: sorry, op sommige vlakken ben ik nogal eens 'mierenneukerig' (met 1 of 2 ennen?). Ik probeer er mee te leven! Mijn omstaanders ook...

23 november, 2006 22:42  
Blogger Jogginggirl said...

beste koen,

zou de kubuspartij nu ook een warme oproep doen om je veel beterschap te wensen ?
Ik wens het je in elk geval !

Wat de pers betreft : ze hebben iets goed te maken zeker ????

23 november, 2006 22:52  
Anonymous Anoniem said...

Koen,

Prachtig nieuws dat je in de toekomst toch nog mag lopen!
Goed herstellen eerst en dan rustig aan terug beginnen!

23 november, 2006 23:34  
Anonymous Anoniem said...

Goed herstel en vooral (heel) veel geduld gewenst. Je zou de eerste niet zijn die hervalt omdat ie horendol wordt van ongeduld, en te vroeg te veel wil doen...

En de pers? Een mens weet toch al jààren dat je voor het betere diepgravende interview en onderzoek bij het Laagste Nieuws moet zijn.

Vasectomie? Het is inderdaad weer echt gezellig geworden...

23 november, 2006 23:45  
Blogger Tjoff said...

"Ziede 't wel", zou ik dan zo zeggen.
Goed nieuws dus. De treurige gemoedstoestand waarin je je eergisteren bevond is dus niet meer nodig :)

Dat gevoel van dat been waar je geen controle meer over hebt, heb ik ook gehad, maar dan bij m'n linkerhand. Het enige verschil was dat ik nog alle gevoel had op het huidoppervlak maar ik was verlamd en hing die hand daar te bengelen zonder dat ik er controle over kreeg. Heel frustrerend.

Wat was er gebeurd?
In slaap gevallen tegen m'n bureau waardoor m'n nervus radialis door de druk op m'n bovenarm beschadigd werd. Het fenomeen heet Saturday Night Palsy.
Na veel irritatie, vloeken en vooral electrostimulatie bij de kine was ik na een drietal maanden volledig genezen.

Voor de rest: een spoedig herstel toegewenst en tot "blogs"

24 november, 2006 04:04  
Anonymous Anoniem said...

goede en verstandige revalidatie gewenst
vanwege de leetekenloze

24 november, 2006 06:14  
Blogger Heleen said...

Geweldig nieuws Koen
Spoedig herstel en genoeg geduld toegewenst
Heleen

24 november, 2006 08:57  
Blogger Jan said...

Prachtig nieuws. Dit moet voelen alsof je herboren wordt.

24 november, 2006 09:32  
Anonymous Anoniem said...

Oh wat een goed nieuws !!!
een fijn herstel gewenst van een "verdomde journalist" ;-)

24 november, 2006 11:23  
Blogger Lien said...

Goed nieuws Koen! Veel beterschap!
Als jij herbegint met lopen, ik ook!

24 november, 2006 11:44  
Anonymous Anoniem said...

prachtig nieuws Koen ! Op naar de 42 km !

24 november, 2006 15:03  
Anonymous Anoniem said...

mijn slechte kant zegt nu

"Koen wist al sinds 25 september dat hij terug zou kunnen lopen, maar op vraag van de programmamakers hield hij deze informatie nog even achter"

Maar zoals gezegd, dat is enkel mijn slechte kant.

Mijn goeie kant zegt "dan zien we hem terug in Marathon, vijf jaar later"

Of in één van de 25 heruitzendingen

24 november, 2006 19:33  

Een reactie posten

<< Home