zondag, november 26, 2006

De omwenteling van Parijs

Heerlijk boek. De cover belooft dat het zal gaan over de geboorte van het impressionisme, maar Ross King heeft het in dit boek over veel meer.

Over het Parijs van halfweg de 19de eeuw, over de moord op Keizer Maximiliaan van Mexico, over de prille ballonvaart, over de Parijse Commune, over Baudelaire die de Belgen wijsmaakt dat hij zijn vader heeft opgegeten, over de echte redenen waarom men schande sprak over "Le dejeuner sur l'herbe", en over de gruwelijke hongersnood in Parijs tijdens de Frans-Pruisische oorlog. De gewone Parijzenaars bakten brood van stro, maar...

...voor wie geld en een avontuurlijke smaak had, was er aantrekkelijke andere kost beschikbaar. In zijn slagerij aan de boulevard Haussmann verkocht Monsieur Deboos allerlei uitheemse etenswaren, waaronder de gevilde slurf van Pollux, de olifant uit de diergaarde.

Castor en Polux, de twee olifanten van de Jardin des Plantes, werden wreed en op een klunzige manier gedood met een chassepôt waaruit kogels met een stalen punt van .33 kaliber werden afgevuurd.

Olifanten waren gedurende lange jaren de meest geliefde bewoners van de Jardin des Plantes. Ze kregen honingtaartjes van de dierentuinbezoekers en er werd beweerd dat ze graag vaderlandslievende liederen hoorden. Hun executie werd bijgewoond door ettelijke beroemde grootwildjagers en andere belangstellende Parijzenaars. Nadat het was gebeurd viel de oppasser, Monsieur Devisme, snikkend in de sneeuw, daarbij de slurf van een van de gedode dieren omklemmend.

Olifantsbiefstuk lag kort daarna op het etensbord van Victor Hugo, die zijn gastronomische nieuwsgierigheid verder bevredigde met berenvlees en antiloop. Rijke Parijzenaars als Hugo konden kiezen uit een uitgebreide spijskaart van zebra's rendieren, jaks en kangoeroes, alle afkomstig uit de Jardin des Plantes...


Ik heb de tekst lichtjes ingekort. Een ding is jammer: de vertaler heeft de dubbelzinnigheid van de titel verloren laten gaan. De Omwenteling van Parijs wil heel wat minder zeggen dan The Judgement of Paris.

Labels:

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Jouw te-lezen-lijstje mag in deze periode dan misschien korter worden, dat van je lezers wordt alleen maar groter als je zo'n aanstekelijke fragmenten blijft posten. Ik heb het in elk geval meteen toegevoegd aan mijn lijstje en eigenlijk is dat al onoverzichtelijk lang, dus Koen, snel herstel zou niet enkel handig zijn voor jezelf :-)

27 november, 2006 08:45  
Blogger Unknown said...

heerlijke boekentips geef je ons weer(maakt mijn maandagochtend weer leefbaarder), iets om naar uit te kijken...dankjewel dus
enne ook ik ben blij voor je dat je na je herstel weer zal mogen lopen en fietsen.
doe het rustig aan hé

27 november, 2006 11:52  
Anonymous Anoniem said...

het ligt in mijn afdeling "nog dringend te lezen boeken".

27 november, 2006 12:08  
Anonymous Anoniem said...

Deze morgen zei Annemie in de wilde geruchten ..
"volgens mij verveelt Koen zich nu al steendood..."

Ik heb de indruk van niet :-)


Mocht je je beginnen vervelen ,
ik ben zeker dat er dan genoeg tips zullen binnenstromen.

Heb je ondertussen de "niet objectief bespeurbare grens" al overschreden op weg naar de kinesist ?

In ieder geval beterschap !

27 november, 2006 12:18  
Anonymous Anoniem said...

Dedju, weer een boek van Ross King te lezen... Zijn twee vorige boeken heb ik verslonden. Bij deze twijflde ik even. Nu dus niet meer. Bedankt. :-)

28 november, 2006 21:07  

Een reactie posten

<< Home