zondag, januari 07, 2007

1 oidaR


Radio 1 is zichzelf aan het heruitvinden. Daar wordt door sommigen trillend van schrik naar uitgekeken. Een heleboel programmas zullen na 2 april niet meer bestaan, ook Wilde Geruchten niet. Wat dan wel? Dat is absoluut nog niet duidelijk, op dit moment worden de programmavoorstellen geformuleerd.

We werken op basis van bestelbonnen en ik stel bij mezelf vast dat de drie ideeën die ik heb ingediend van geen kanten voldoen aan de eisen van die bonnen. Dat hoeft niet erg te zijn, als een paar collega's er hun gedachten over laten gaan komt dat wel in orde.

Ik ga daar verder niet teveel over vertellen, ik wil geen bedrijfsgeheimen te grabbel gooien. Dus wàt er in die bestelbonnen staat, nee sorry. En wat mijn voorstellen zijn, nee ook niet. Maar als u met schitterende ideeën zit, en als u het niet erg vindt dat iemand anders met de pluimen gaat lopen: spui maar. Wie weet. In de comments is plaats genoeg.

Labels:

23 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,

Wellicht is dit geen idee waar gans Vlaanderen warm voor loopt, maar ík zou blij zijn met een programma dat onze Taal op een aantrekkelijke manier onder de loep neemt. Met lichtvoetige weetjes en ernstiger, wetenschappelijke commentaren. Een beetje 'Jongens en Wetenschap', maar dan met taal ;-)
Het màg gaan over dt-fouten, en hoe ze te voorkomen, maar liever nog over foute uitdrukkingen die in Vlaanderen (of een der provincies) een eigen leven zijn gaan leiden. Ook de rijke verscheidenheid aan dialecten zou er een plaats in kunnen krijgen, met enige duiding waar nodig. Nieuwe woorden, geïmporteerde uitdrukkingen, 'moeilijke woorden', vertalingen van (betekenisloze) liedjesteksten... Ik denk dat ik wel een aantal rubriekjes zou kunnen verzinnen. Radio 1 zou me echt blij maken met zo een programma.
Wachtend op je (uw) commentaar,
Nele

07 januari, 2007 22:09  
Blogger koen fillet said...

@Nele. Goed idee. Het heeft ooit bestaan, ik schat zo'n twintig jaar geleden, op Radio 2. Marc Vandenhoof (vader van), Edwin Brys, Karel Vereertbruggen, dat soort volk zat erachter. De titel ontschiet me. Was het "Het Vliegende Tapijt"?

07 januari, 2007 22:13  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Koen,

Jammer genoeg heb ik (nog) geen schitterende ideeën, maar mocht daar verandering in komen, dan zal ik het je zeker laten weten.
Maar ik vroeg me eigenlijk af: waarom is Radio 1 met zo'n grondige restyling bezig? Met uitzondering van de gastprogramma's en de eucharistieviering vind ik de programmatie eigenlijk erg goed. Ik zie niet direct een reden voor een drastische hervorming...

Vriendelijke groet,


Aline

07 januari, 2007 22:14  
Anonymous Anoniem said...

Mijn vrees is dat op die bestelbonnen veel te veel eenheidsworst staat en niet alleen heeft dat weinig smaak, het verteert ook niet zo best. Hoop dat noch jullie, noch de luisteraars er een indigestie aan overhouden.

07 januari, 2007 22:22  
Anonymous Anoniem said...

Koen,
Twintig jaar geleden was ik nog wat piep om naar dergelijke programma's te luisteren, dus het Vliegend Tapijt zegt me niks. Ik herinner me wel een poëzieprogramma op Radio 2, een twaalftal jaren geleden gok ik. Daarin werd wekelijks een anderstalige smartlap vertaald, en er werd iets gedaan met haiku's. Wel leuk, maar toch niet echt het taalprogramma dat ik in gedachten heb. Het was met Luc de Laet, denk ik, zou dat kunnen?

Ik heb nog zo'n radiootje uit mijn tienerjaren, met een rollertje om van zender te veranderen. Uit luiheid - ik hààt het gekraak tussen twee zenders - luister ik nu alleen naar Radio 1, dus geen idee wat er bij Radio 2 nog allemaal gebeurt. Ik kijk verwachtingvol uit naar de nieuwigheden bij jullie.

07 januari, 2007 23:01  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb het al gezegd hé, weinig of geen muziek meer draaien, daar bestaan cd's en andere mp3's voor.

Of de luisteraars laten stemmen welke muziek er tussen de gesprekken moet gedraaid worden.

Vervolgens moet Wilde Geruchten (eventueel met een andere naam) blijven - als Jan Van den Berghe dat het beste programma vindt, hoe kan er dan van afvoeren sprake zijn???

En ook 's avonds herhalen wat men 's morgens uitgezonden heeft.

Men moet zich trouwens aan de Reyerslaan niet te veel illusies maken: alles is al eens geprobeerd, wellicht komt men toch weer +/- bij de huidige Radio 1 uit.
Gelukkig maar; behalve dus te veel (slechte - volgens de frontman van de nieuwe snaar) muziek

07 januari, 2007 23:04  
Anonymous Anoniem said...

Volgende week word ik 33 en dan zal het zo'n 4 jaar zijn dat ik Radio 1 als 'vaste zender' op alle radiotoestellen in huis (4) heb geprogrammeerd staan.

Waarom ben ik destijds naar Radio 1 gevlucht?

Vanwege het minder jachtige; het minder opgefokte: ik was een vastgeroeste studio brussel-luisteraar, doch eerder fan van stubru old skool-style. Stubru zat mij dan ook op den duur 'tot hier': vandeveire met zijn onnozelteiten op kop... Donna en Radio 2 waren geen optie, wegens totaaal mijn ding niet vanwege hun fun & hits. Bauer & Borsato, Clouseau & Robbie Williams, Marva & Laura Lynn: die belegen hap laat ik wijselijk aan me voorbij gaan. En Klara was ook geen optie wegens totaal geen affiniteit met klassiek. Bleef over: Radio 1...

Een goeie keuze want:
op Radio 1 hoor ik tenminste oud en nieuw werk van singer/songwriters en leer ik "nieuwe" singer/songwriters kennen, waarover ik elders alleen maar "lees" (altcountry.nl, hanx.net, ctrlaltcountry.be, folkroddels.be, folkforum.nl enz.) via programma's als Pili-Pili, Cucamonga, Shuffle, het vroegere, fantàstische Zazou, de groote boodschap, carte blanche, enz...

Daarnaast is 'Het beste moet nog komen' mijn favoriete ontbijtradio: rustig op gang komen dankzij een rustig interview. Ook 'Wilde geruchten' kan ik zeer appreciëren: ideaal om de afwas bij te doen (vroeger was 'jongens & wetenschap' daarvoor ideaal en daartussen ook nog uw was- en andere dagen, Koen). En soms, als ik te lui ben om een cd op te leggen, pik ik ook graag nog wat op van 'Neon' en 's nachts van 'Tussen droom en daad'. Bij dat laatste overkomt het me zelfs dikwijls dat ik opkijk en denk van "Ik ken die song toch ergens van; toeme das al lang geleden dat ik dat nog eens gehoord heb"! Dikwijls is het zo dat ik de desbetreffende song dan in mijn collectie heb steken! Het overkwam me onlangs nog met songs van The Waterboys en Sonny Landreth. Resultaat: een mens gaat daardoor opnieuw z'n eigen cd-collectie herontdekken (de mijne: zo'n 3.000 stuks)! Toegegeven, vanwege mijn uitgebreide cd-collectie luister ik niet de hele dag Radio 1.

Dit is mijn Radio 1-schema:
- tussen 9 en 12 luister ik altijd,
- 's namiddags luister ik dus zelden,
- 'Pili-pili' probeer ik 2 à 3 keer in de week te beluisteren,
- en verder heb ik vaste wekelijkse afspraken met 'Cucamonga', 'in de club', 'de groote boodschap, 'carte blanche', 'shuffle' en 'het salon')

Wel, het zou zonde zijn moesten dergelijke programma's afgevoerd worden... in een nieuw kleedje, tot daaraan toe, maar doe het ons aub niet aan door nog méér in het vaarwater van Radio 2, stubru en donna te komen! En dan heb ik het niet alleen over het muzikale aspect, maar over de hele "package" (enerverende presentatiestijl, onnozele telefoonspellekes, sms-gezeik en weetikveel welke andere brol ook...)

Waarom zou de VRT dan uberhaupt nog al die verschillende netten behouden als ze mekaar toch alleen maar meer en meer beginnen te overlappen?

Het is net die 'zenderoverlappende' tendens van de laatste 5 jaar dat de luisteraars (en dan heb ik het niet alléén over de luisteraars van Radio 1) doet wegvluchten naar alternatieven (webradio)...

Waarom denk je dat een classicrock radiostation als arrow.nl in Nederland zo'n succes heeft?

Nee, wat mij betreft is Radio 1 goed zoals het is, hoewel het soms op het randje is: ik luister ECHT NIET naar Radio 1 om Gnarls fucking Barley & andere hits te horen! En ik, en anderen met mij (folkroddels, enz...), vrees dat het met het wegvallen van de "genreprogramma's" alleen nog maar erger zal worden wat dat betreft...

Wat met de 'unserved audience' immers, Koen? Zal ik op Radio 1 nog nieuw werk van pakweg een Slaid Cleaves zoals nu op Pili-Pili nog horen na 1 april (wat een datum ook...) of ben ik vanaf dan ook aangewezen op webradio en mag ik dan bijgevolg mijn radiotoestellen bij het grof vuil zetten?

Of zien wij het allemaal te zwart en blijft de hele package van Radio 1 uiteindelijk hetzelfde?

Alvast bedankt voor een antwoord hierop, Koen!

07 januari, 2007 23:45  
Anonymous Anoniem said...

meer friedl', zou ik zeggen ;)

08 januari, 2007 03:04  
Blogger koen fillet said...

@RoenHetZwoen. Ik probeer de vragen uit je lange stuk te destilleren.
-Worden de genreprogramma’s afgeschaft?
Mogelijk wel, maar de genres worden natuurlijk niet afgeschaft. Die zullen ‘s avonds nog altijd te horen zijn, maar waarschijnlijk niet meer in een apart folk- of een apart jazzprogramma.
-Gaat Radio 1 sterker overlappen met R2 en Donna?
Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling. R1 wil informatie en actualiteit nog sterker voorrang geven, je zal –buiten wat wij de actuablokken noemen- geregelder een update krijgen. Op die manier moet R1 uniek worden.
-Mag je je radio bij het grofvuil zetten?
Ik hoop van niet want ik heb de indruk dat wij min of meer hetzelfde type luisteraar zijn.
Zien wij het allemaal te zwart?
Ik denk het wel, niemand heeft de nieuwe R1 al gehoord, het is dus zeer vroeg om al ongelukkig te worden.
-Blijft de package uiteindelijk hetzelfde?
Nee, natuurlijk niet. Maar het zullen wel dezelfde mensen zijn die R1 zullen maken. Ik ken die. Ze zijn niet van het revolutionaire type.

08 januari, 2007 08:25  
Blogger koen fillet said...

@RoenHetZwoen. Ik probeer de vragen uit je lange stuk te destilleren.
-Worden de genreprogramma’s afgeschaft?
Mogelijk wel, maar de genres worden natuurlijk niet afgeschaft. Die zullen ‘s avonds nog altijd te horen zijn, maar waarschijnlijk niet meer in een apart folk- of een apart jazzprogramma.
-Gaat Radio 1 sterker overlappen met R2 en Donna?
Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling. R1 wil informatie en actualiteit nog sterker voorrang geven, je zal –buiten wat wij de actuablokken noemen- geregelder een update krijgen. Op die manier moet R1 uniek worden.
-Mag je je radio bij het grofvuil zetten?
Ik hoop van niet want ik heb de indruk dat wij min of meer hetzelfde type luisteraar zijn.
-Zien wij het allemaal te zwart?
Ik denk het wel, niemand heeft de nieuwe R1 al gehoord, het is dus zeer vroeg om al ongelukkig te worden.
-Blijft de package uiteindelijk hetzelfde?
Nee, natuurlijk niet. Maar het zullen wel dezelfde mensen zijn die R1 zullen maken. Ik ken die. Ze zijn niet van het revolutionaire type.

08 januari, 2007 08:26  
Anonymous Anoniem said...

ik hoop ten zeerste dat er niets veranderd aan de muziekkeuze. uniek!
eldorado en sirocco 24 op 24 voor mij.

ik heb geen specifieke muziekkeuze maar als je UB40, robert wyatt, DRS. P., kim wilde, enz, enz, enz. kan combineren tot een programma... prachtig toch.
bij jullie leer ik heel wat dingen kennen (nieuw en oud)

verander misschien gewoon de naam van het net (radio 1 wordt "cara mia" of zoiets) of hou een wedstrijd om een nieuwe naam te vinden.

08 januari, 2007 08:48  
Blogger Unknown said...

Waarom geen programma dat verder ingaat op de herkomst van producten? Hoe komt een chef-kok tot een menu dat je doet verlekkeren? Waar komt muziek in het station vandaan? Wie maakt Kerstballen? Hoe komt Temptation Island tot stand? Wie maakt die rollen met gras waarmee je in een twee drie een gazon hebt? Hoe worden boeken gemaakt? Misschien te schools? Dat denk ik niet. Volgens mij zijn er pittige verhalen te vertellen die schuilen achter de glamour van enkele producten. In elk geval, succes met je nieuwe programma, wat het ook mag worden!

08 januari, 2007 11:42  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad Liesbeth, iemand die naar radio 1 luistert, wil iets bijleren.
Dat zegt mijn dochter toch altijd, terwijl ze in de auto de radio op een echte muziekzender wil zetten.

08 januari, 2007 12:00  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb wel heimwee naar de luisterspelen die vroeger, heel lang geleden, uitgezonden werden.

Maar dat is niet meer van dezen tijd zeker ?

08 januari, 2007 16:43  
Blogger Ardi XIV said...

Man bijt hond op de radio.

Mogelijke rubriekjes:
- de hyperlink van de dag
- het woord van de dag (etymoligie en zo)
- wie verjaart vandaag?
- radio 'kweetnietwaar'
- wordt gevolgd
- uit de oude doos (met de besparingen in het achterhoofd ;-))
- de rubriek van Ruud Hendrickx
- Over de taalgrens
- de daad (kies maar)
- de leuze (vraag aan eender wie wat zijn leuze is), zoals Don Patté in Banaantjes
- ...

08 januari, 2007 23:49  
Anonymous Anoniem said...

ardi xiv heeft het bij het rechte eind.
Man bijt hond op de radio zou perfect kunnen en wellicht veel luisteraars lokken.

Ooit was er op omroep Oost-Vlaanderen zoiets.
Daar is o.a. Martin Heylen begonnen: hij ging aan elke huisnummer 69 aanbellen en... later heeft ie dat ook op tv gedaan.
Maar zonder beelden soms nog leuker, dan kun je je daar vanalles bij voorstellen. En terwijl je radio luistert, kun je nog iets anders doen.
Companen van martin heylen waren toen o.a. de chef-nieuws VRT: Leo Hellemans en Elie Saegeman.
Ook Jan Hautekiet mag van mij gerust opnieuw Hallo Hautekiet van onder het stof halen.
En Koen Meulenaere van bij Knack weghalen en een rubriek geven op radio 1.

09 januari, 2007 08:16  
Blogger koen fillet said...

@Dagkaart, @Ardi xiv, @Liesbeth. Ah, consensus over Man Bijt Hond op de radio. Komen jullie hier werken?
Het lijkt wel heel erg op de rubriekjes uit Het Vermoeden/Het Vrije Westen/De Nieuwe Wereld. Ik aarzel om daar Wilde Geruchten aan toe te voegen.

09 januari, 2007 14:35  
Anonymous Anoniem said...

beste koen fillet
zo herken ik je niet
AARZELEN????????????????

09 januari, 2007 18:16  
Anonymous Anoniem said...

Voila: van 's morgens tot 's avonds een mix van Het Vermoeden, Het Vrije Westen, De Nieuwe Wereld en Wilde Geruchten + een Humosausje erover en dan van 's avonds tot 's morgens alles nog eens herhalen.
en eventueel nog een snuifje "Plein Pubiek" (Nederlandse Radio) - maar dit programma werd een tijd geleden opgedoekt. Jammer.

09 januari, 2007 21:07  
Blogger kris said...

@nele: dat programma waarin wekelijks een smartlap vertaald werd ging door het leven onder de naam 'het narrenschip'

12 januari, 2007 00:04  
Anonymous Anoniem said...

Ik zit te wachten op een praatzender. Veel duiding en zo weinig mogelijk muziek. Nu zap ik altijd weg naar Klara als er muziek begint.
In het buitenland moeten er voorbeelden genoeg zijn. Toen ik in de V.S. woonde, ben ik fan geworden van NPR (National Public Radio). Spijtig genoeg kan ik hier maar enkele programma's van NPR ontvangen (via de Amerikaanse militairen in Brussel).

12 januari, 2007 09:17  
Anonymous Anoniem said...

@ Katrien
Oef, nog iemand die praatradio wil. Ik d8 dat ik de enige was.
Vroeger kon ik in de auto een Nederlandse middengolfzender ontvangen (ik d8 radio1) = altijd gepraat, maar nu is er 1 en ander herschikt en is radio 1 nog enkel via FM te beluisteren (en lukt bij mij niet meer).
Jammer want nieuwe autoradio gekocht en geen LW = geen BBC radio 4 meer, ook altijd praten

12 januari, 2007 15:40  
Blogger jana said...

Ik vind de radio juist ideaal om nieuwe muziek te leren kennen, de programma's die Mark Lefever brengt bijvoorbeeld. Dat is dan een mix van goede muziek én een zalige stem. Net zoals Pad Donnez, blijven! En ik vond vroeger Lopend Vuur (reportages uit verre landen op zaterdag voormiddag?? erg aangenaam. Meer van dat, die andere culturen, minder actuele flitsen en de herhalingen daarvan. ...

15 januari, 2007 22:25  

Een reactie posten

<< Home