woensdag, februari 28, 2007

Ivan Sonck

Runners World, maart 2007, pagina 75. De column van Ivan Sonck:


Hoe zou het met Koen Fillet zijn? De bekende radiopresentator liep in de voorbereiding op de marathon van New York een meniscusletsel op, maar verbeet de pijn en het ongemak en reisde vol blijde verwachting naar de Verenigde Staten af. Althans, zo liet hij het voorkomen. In werkelijkheid had hij al geruime tijd een kruis gemaakt over zijn debuutmarathon, maar dat was een goed bewaard geheim gebleven.

Toen de ware toedracht aan het licht kwam, voelde half tv-kijkend Vlaanderen zich bekocht. Het regende lezersbrieven en boze mails. Ach, denk ik nu, hadden we toch niet vooral een beetje blij moeten zijn dat deze erudiete man met een aangeboren afkeer van alles wat nog maar aan bewegen en lichamelijke inspanning doet denken, eindelijk het licht heeft gezien?


Ik zou Ivan willen antwoorden, maar ik ken zijn emailadres niet. Ik zou hem willen zeggen dat ik net terug ben van 35' lopen. Dat mijn schema deze week nog een loopje van 20' en eentje van 40' voorziet, en dat ik vast van plan ben om me zo snel als het kan in te schrijven voor de 20km van Brussel. Morgen dus.

Ik wil hem zeggen dat het geen televisiebevlieging is geweest, dat ik een ander mens ben geworden en dat ik beweeg omdat ik ervan geniet. Hij heeft vast een snedigere tijd in zijn benen dan ik, dus we zullen niet starten in hetzelfde vak. Maar wie weten komen we elkaar tegen op 27 mei in het Jubelpark.

21 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat hij dat wel weet. Omdat elke loper weet dat - eens je door de microbe gebeten bent - je jezelf afvraagt waarom je er al geen 20 jaar eerder mee begonnen bent. Want dan had je zo'n fantastische tijden kunnen lopen. En wedstrijden meedoen en trainingen en gezond leven en blablabla.
Ik ben in elk geval blij voor je, Koen ! Net zoals ik blij ben dat ikzelf 7 jaar geleden begonnen ben met lopen.. En als ik eraan terugdenk dat ik toen amper een kilometer kon lopen zonder uitgeput en buiten adem te moeten stoppen ... Times are a changing (brrr, Bowie :-) )

28 februari, 2007 22:47  
Anonymous Anoniem said...

oeps, Dylan bedoel ik natuurlijk !

28 februari, 2007 22:48  
Anonymous Anoniem said...

ivan.sonck@skynet.be

Maar waarschijnlijk is hij wel een lezer van je fijne blog ;-)

28 februari, 2007 23:14  
Anonymous Anoniem said...

En vandaag beginnen de inschrijvingen. Blij te zien dat je erbij zult zijn? Ik doe halverwege waarschijnlijk mee met de 10mijl ter voorbereiding.
Misschien helpt deze loop me wel om over mijn vooroordelen tgo A'pen heen!

01 maart, 2007 09:00  
Blogger P_eter said...

Hi Koen,

jouw blog heeft niet enkel jouw leven veranderd, maar ook anderen hun leven. Ik weet nog dat ik een goed jaar geleden (december 2005) naar radio1 aan het luisteren was via het internet en toen toevallig over jouw link naar deze blog ben gestruikeld. De ambitie van jou heeft me ook aangemoedigd om toch maar beginnen te lopen. Ik weet nog dat ik in het begin blij was met 8' te kunnen lopen. Dan was het de 20 km van Brussel vervolgens de halve marathon in Fulda(D)(September 2006) en in een goede week de halve marathon in Parijs en dan terug de 20 km in Brussel. De tijd is helemaal niet belangrijk, ik voel me gewoon een gezonder mens.

Dank je en ook aan Geert Gitaar,Coach Paul en BeWa groetjes uit Duitsland en misschien zien we mekaar in Brussel!

01 maart, 2007 11:40  
Anonymous Anoniem said...

Koen mag je die 20km ook meerijden met een tracteur, dan zien ik het wel zitten.

01 maart, 2007 12:03  
Anonymous Anoniem said...

Hops, me vandaag direct ingeschreven se. Ben blij voor jou dat je weer bezig bent met lopen en dat het goed gaat!

01 maart, 2007 19:15  
Anonymous Anoniem said...

Ik moet zeggen dat jouw blog me wel helpt om zelf ook verder te gaan: met de vzw Jeunes Solidarité Cancer proberen we de 10 km van Straatsburg in mei. En als je weet dat de meesten van ons kanker gehad hebben... is elke minuut van de training een hele overwinning! Ikzelf ben nog maar 6 maanden van de behandeling vanaf, maar wat een plezier terug wat te kunnen sporten en te weten dat je in een godvergeten park of op zo een of andere rare blog joggers tegenkomt (en dan bovendien nog knappe ook!)die met hetzelde soort doel voor ogen elke week trainen.

01 maart, 2007 20:49  
Blogger Tjoff said...

Goed bezig!
Ivan Sonck en zijn verleden = een bron van inspiratie

Plannen hier:
Dwars door Brugge (15 km)
Stadsloop Gent (10 km)

...en misschien de 20 km van Brussel maar daar heb ik overtuiging voor nodig.

Er zitten namelijk maar 10 dagen tussen die 3 wedstrijden wat voor een non-professional niet zo evident is.

02 maart, 2007 01:36  
Anonymous Anoniem said...

Ach, lopen; waar is den tijd... 'Gaan werken' heeft me indertijd (1996) de das omgedaan: van een hele dag, dag in dag uit, in een duf kantoor te zitten, voelde ik me 's avonds te moe om ook maar iéts meer te doen dan me in m'n zetel te laten ploffen... Resultaat: de kilo's vlogen eraan; in 1996 woog ik nog 70 kilo, tegenwoordig 100... en zeggen dat ik tot en met '96 een verwoed loper was: loopwedstrijden meedoen, aardige resultaten halen (steeds top 30), coopertest meerdere keren uitgelopen... en tegenwoordig zitten we uitgezakt te bloggen ;-) Pfff, ik zou er dringend wat aan moeten doen, tenslotte ben ik nog maar 33, maar ik heb gewoon de moed niet meer... precies omdat ik uit ondervinding wéét dat, als je er nadien om welke reden dan ook mee stopt, ongelooflijk uitzakt, die spierenmassa een pap wordt, enz... was ik maar nooit gaan werken ;-)

02 maart, 2007 09:13  
Blogger Jogginggirl said...

Brussels here I come !
(Maar eerst nog iemand vinden die en visakaart heeft... : raar inschrijfsysteem, enkel voor "exclusieven" en kapitalisten ?)
De inschrijving kost me 15 euro, de visa kaart 25 !

En aan de heer Sonck, we weten dat je graag krasse uitspraken doet, maar Koen kreeg veel mensen dan toch maar aan het lopen hé !

Ik stel voor om de heer Sonck eens in een reality tv te droppen, liefst ene met veel sport (kwestie dat het nog bekijkbaar moet zijn), zodat hij eens te kijk staat, en de BV's mogen dan commentaar geven....

02 maart, 2007 14:09  
Anonymous Anoniem said...

@roen
het is lang geleden dat ik nog eens zo een waarheid gehoord heb
en gelijk heb je
als je te moe bent van het werken en van alle gezaag kunnen de kilometers je geen moer meer schelen
een waarheid als een koe
laat dat ook een les zijn
MENSEN DIE NIET GENOEG GETRAIND ZIJN, LOPEN KWETSUREN OP

beste koen en collagae lopers of joggers
be ware

aan allen een goed weekend
en koen fillet succes met je late uitzending aangaande LOU REED

LV

02 maart, 2007 16:20  
Anonymous Anoniem said...

ongetwijfeld Koen... ongetwijfeld !

02 maart, 2007 17:56  
Anonymous Anoniem said...

Ach, Ivan sonck... die schreef in runner's world ooit over Kim Gevaert dat ze de top nooit zou halen! Beetje gefrustreerde man, hij zou beter wat meer lopen en wat minder zeuren!

03 maart, 2007 02:26  
Anonymous Anoniem said...

@Hilde: Snock schreef over Koen wel "deze erudiete man "
Zo dom kan Yvan dus ook niet zijn, hé.

03 maart, 2007 19:44  
Anonymous Anoniem said...

@ dagkaart
ik zeg niet dat Ivan dom is, wel dat hij soms arrogant en cynisch over komt. En ondertussen heeft Kim het weer schitterend gedaan vandaag!

04 maart, 2007 04:34  
Anonymous Anoniem said...

Hilde heeft gelijk. Altijd zwart, altijd kritiek. Ben na die column over Kim Gevaert gewoon gestopt met ze te lezen... niet de moeite waard. Trouwens, als hij echt wil weten hoe het met Koen gaat, dan zijn er media genoeg om dat te weten te komen. Goed geantwoord, Koen!
gr, Ann

05 maart, 2007 13:29  
Anonymous Anoniem said...

Aan Hilde,

Ivan Sonck wat meer lopen? Die man loopt negen dagen op tien in Buggenhout-Bos, ongeveer tachtig kilometer per week. En hij liep in zijn gloriedagen een marathon op 2.59 uur. Ik heb het genoegen vrij veel met hem te lopen en ik kan je verzekeren dat Ivan een aangenaam, rustig man is. Helaas worden zijn uitspraken niet steeds in hun context gezien. Zo weet Ivan ook wel dat Kim Gevaert een grote kampioene is, een absolute Europese topper. Maar een mens mag zich toch eens durven afvragen wat zo'n (formidabele) prestatie betekent op wereldniveau.

05 maart, 2007 15:30  
Blogger kris said...

Ivan Sonck? Das toch die grijze muis die sportweekend presenteerde in een periode dat het kenwijsje (hoe heette dat ook alweer?) het enige was wat de moeite waard was? pfff<;;; dan toch liever een gebroken ketting :-)

06 maart, 2007 23:55  
Anonymous Anoniem said...

Allee zeg, Sonck was iemand die prestaties nog in hun juiste proporties kon plaatsen.
Er werd een doelpunt gescoord, wel ja. En het is WK, oké, maar moet je daarom uit je dak gaan zoals sommige reporters nu doen.
Yvan bleef er rustig bij en gelijk had hij. Sport = oké; maar alles toch een beetje in de juiste proporties plaatsen hé.
Miljoenen (miljarden) uitgeven aan profsport, terwijl anderzijds miljoenen mensen omkomen vd honger omdat er zogezegd geen geld is...
Binnen een paar honderd jaar zal men zich hopelijk in de geschiedenisboekjes kromlachen met een systeem "kapitalisme" genoemd dat zo was geconstrueerd dat kweetnie hoeveel geld beschikbaar was voor een bijkomstigheid zijnde topsport, maar amper geld genereerde om aids enz... op te lossen.

07 maart, 2007 10:56  
Anonymous Start to run said...

Ook op zoek naar goede loopschema's?
Kijk dan zeker eens op Start-to-run.nl!

08 december, 2010 23:51  

Een reactie posten

<< Home