maandag, april 16, 2007

Annemie Coppieters

Ze gaat heel binnenkort met pensioen, na veertig dienstjaren. Ik heb ooit heel hard naar haar opgekeken. Domino was de soundtrack van mijn late puberteit. Ik heb naar haar geluisterd met mijn kop tussen de boxen van mijn stereo-instalatie. Gekocht in de Makro, geld voor een koptelefoon had ik niet meer. En met mijn vingers klaar op de rec-knop van de cassetterecorder. Af en toe vloekend als Annemie een intro pakte of de plaat naar mijn smaak te vroeg wegfade.

Domino bestond uit twee delen. Annemie deed deel één en Lux Janssen deel twee, haar deel wat rockeriger, het zijne wat new-waveriger. Al begin ik daar meteen aan te twijfelen, want ik denk dat Annemie me als eerste de B-52's heeft laten horen enzo. Of was het Boomtown Rats en de J. Geils Band bij Annemie en OMD en de B-52's bij Luc? Ik weet het niet meer. (OMD heette toen nog Orchestral Manoeuvers In The Dark, en Lux heette nog Luc. En OMD jongelui, was in die tijd zééér avant-garde.)

Na al die jaren spookt er nog altijd een zwoel liedje door mijn hoofd dat ik één keer in Domino heb gehoord en daarna nooit meer. Het woord Cayenne kwam erin voor. Nooit teruggevonden. Ik vermoed dat het van Lizzy Mercier Descloux is, maar op de platen die ik daarvan ken staat het niet. Annemie en ik zijn al vele jaren Radio 1 collega's en toch heb ik haar nooit naar dat liedje gevraagd. Ook nog nooit verteld hoe belangrijk Domino voor mij is geweest. Misschien morgen toch maar eens.

Labels:

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

a propos
even vermelden in wilde geruchten
roger waters van pink floyd
woensdag in antwerpen
met dank
lv
mvg

17 april, 2007 15:43  
Blogger kris said...

slechts nog 21 jaar te gaan voor je het zelfde lot ondergaat. Laat ons hopen dat er zich enkelen tegen dan nog J&W herinneren, ondanks de verwoedde pogingen om het te doen vergeten. Hugo Raspoet kwam zijn Helena ook niet meer te boven. Tiens, is die recent ook niet in pensioen vertrokken?

18 april, 2007 00:16  
Anonymous Anoniem said...

Ik herinner mij Annemie vooral van Funky Town dat legendarisch Omroep Brabant programma. Ook al was ik geen hele grote liefhebber van het genre ik (en sommige van mijn vrienden) luisterden vooral voor de manier waarop het programma toen werd gemaakt. Bijna altijd foutloos ingesproken intro's, prefect gemixte of naadloos aansluitende plaatjes... kortom heerlijk.

18 april, 2007 09:22  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen, je liefde voor Annemie doet goed, het programma is fout. AC heeft Domino occasioneel gepresenteerd, maar het programma dreef voor 10 uur toch voornamelijk op de stem van Guy Depré en uiteraard de samenstelling van Arnold Rypens. Annemie Coppieters stootte in de jaren 84-87 solo door naar de roem met haar programma De tafel van twee (op zondagmiddag).

18 april, 2007 16:55  
Blogger koen fillet said...

@Werner. Tiens, ik associëer Guy De Pré met Funky Town. Er ligt een kwarteeuw stof op mijn herinneringen.

19 april, 2007 12:47  
Anonymous Anoniem said...

Misschien moet Koen Fillet met pensioen en niet Annemie Coppieters...

26 april, 2007 08:58  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Werner,

Je bent nog goed bij de pinken!

26 april, 2007 09:07  
Blogger Marco Ponte said...

Als student viel ik voor haar prachtige stem. Had ik een blind-date met haar ;-) Elke dinsdagavond hing ik gekluisterd aan de radio. MiniClub op omroep brabant bracht me in contact met wondermooie muziek. Een programma waar men nog tijd nam en had om nummers helemaal uit te spelen ... ik denk niet dat ik ze ooit gezien heb ...

07 februari, 2011 13:17  
Blogger Unknown said...

Ik ken Annemie vooral van Funky Town, dat heel funkprogramma op woensdag- en later donderdagavond; ik was helemaal weg van haar stem en mooie presentatiestijl en haar programma "Tafel van Twee" op zondagmiddag was echt klasse.
Zo'n radiodames maken ze niet meer. Alexandra Potvin vind ik ook goed.

10 december, 2013 21:50  

Een reactie posten

<< Home