maandag, april 02, 2007

Het moest er eens van komen

De pedalen van een koersfiets klikken vast aan je fietsschoenen. Het voordeel is dat je dan ook kan trekken om een berg op te geraken. Het nadeel: je moet met een schuine beweging je voet losklikken voor je stilstaat. Anders val je om en dat is werkelijk een belachelijk gezicht.

Vandaag ben ik dus stoemelings omgevallen. Bij het verlaten van het VRT-terrein, ik moest voorrang geven. Het asfalt is daar hard. Achter mij kwam Jan Vanlangendonk aangereden. De minzame Jan Vanlangendonck, hij was één en al bezorgdheid. Het had net zogoed de cynische schrap schrap kunnen zijn.

Labels: ,

9 Comments:

Blogger Chris said...

Zie het als een ontgroening. Ik denk dat dit elke klikpedaal-rijder ooit te beurt valt :-). Welcome to the club zou ik zeggen. En ja, je hebt gelijk: het is een belachelijk zicht.

02 april, 2007 20:49  
Blogger Geert Gitaar said...

mijn biz-partner (ook een Koen) is ooit zijn nieuwe fiets gaan tonen in de zaak van zijn vrouw.

hij is die klikpedalen ook vergeten, en is met fiets en al voor de glazen inkomdeur op zijn toot gevallen.

de mensen in de zaak zeiden: "Madam, uwe man is hier zopas aangekomen op een heel rare manier. Zoude nie nekeer gaan zien?"

03 april, 2007 00:03  
Anonymous Anoniem said...

Ik wil hier geen onrust creëren, maar bij mijn ouders in de straat is ooit een wielrenner omgekomen: gevallen, op zijn hoofd. Omdat hij vast zat in zijn klikpedalen.

En ik hoorde hier daarnet naast mij al iemand, met name J.D., mompelen: ik ben tegen klikpedalen!

03 april, 2007 12:46  
Blogger Pink Lady said...

Ja die klikpedalen lijken mij ook wel gevaarlijk, zo vallen met uw voeten vast... Toch geen pijn gedaan?

03 april, 2007 21:11  
Blogger Unknown said...

@pink lady
Gevaarlijk is relatief. Het is vooral een kwestie van gewoonte. Belangrijk is vooral de pedalen niet teveel op te spannen. Zo geraak je VEEL gemakkelijker los. We zijn tenslotte geen profs he (al denken sommige wielertoeristen dit wel). Ik ben ook een wielertoerist, maar dan van de niet arrogante soort.

03 april, 2007 21:23  
Blogger koen fillet said...

Bedoel je dat je een fietsbel hebt, Chris, en dat je op het fietspad rijdt?

03 april, 2007 21:26  
Blogger Unknown said...

Ik rijd zoveel mogelijk op het fietspad. Toch kom ik af en toe fietspaden tegen waar het gewoon onmogelijk is om op te rijden zonder gevaarlijk te worden. In dat geval houd ik wel het verkeer beter in de gaten en probeer ik altijd het fietspad op te rijden wanneer een auto afkomt. De volgende keer dat ik ga fietsen mijd ik die banen dan ook.
Wat die bel betreft moet ik toegeven dat ik er geen heb. Ik vertraag wel altijd voor ik inhaal en ik vraag vriendelijk of het even kan. Toch ben ik al lang aan het zeggen dat ik mij een belletje ga aanschaffen. Het komt er echter niet van.
Hoe zit het met jouw wet-nalevende vermogen?

03 april, 2007 22:28  
Anonymous Anoniem said...

Zeg Koen,

Welke pedalen heb je precies? Gezien de vroegere knieproblemen opteer je best voor een systeem dat zijdelingse speling toelaat, zodat je je knieën niet veroordeelt tot een 'dwangstand'. Kies bvb. voor de rode schoenplaatjes als je met Look rijdt (deze laten een zekere speling toe). Anderzijds zijn Time en vooral Speedplay erg knievriendelijke systemen.

Bonne route,
skitzo

05 april, 2007 13:55  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen

Ik heb ook net klikpedalen op mijn fiets laten zetten, na een jaar twijfelen. Ik moet mijn eerste rit nog maken en zie er eerlijk gezegd wat tegen op, je hoort en leest al die onheilspellende berichten. Ik hoop dat, als ik val, ik niet al te hard val, en liefst met zo weinig mogelijk publiek...

Doei,

Joeri

06 april, 2007 16:47  

Een reactie posten

<< Home