dinsdag, juli 03, 2007

Fiscus


De belastingsbrief invullen vind ik vele malen erger dan belasting betalen.

Elk jaar opnieuw is het lijden, altijd het gevoel dat ik fouten aan het maken ben die me vele euro's kunnen kosten, dat ik naief ben dat ik geen beroepskosten aftrek, dat ik getallen in verkeerde vakken inschrijf, dat ik boetes riskeer, dat ik attesten tekort kom en inkomsten over het hoofd zie.

En elk jaar opnieuw denk ik: volgende keer vraag ik hulp bij de personeelsdienst van de VRT, of bij de bank, of bij de belastingdienst zelve. En elk jaar opnieuw wacht ik tot het laatste nippertje en denk ik 24u voor deadline: tja, nu is het te laat, nu kan ik niet meer met goed fatsoen gaan aanschuiven bij een of ander loket. Laat ik het maar weer zelf doen.

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

zoooo herkenbaar! ieder jaar opnieuw de avond voordien attesten zoeken, vloeken, loonfiches opsnorren én al een mapje aanleggen voor volgend jaar, ... volgend jaar zal ik het beter doen!
En toch loopt het ieder jaar weer mis!
maar goed, de stress is alweer voorbij, hopelijk is het resultaat ook wat vet!

04 juli, 2007 09:09  
Anonymous Anoniem said...

Koenraad, hehe :)

Maar Ferdinand is best wel graaf ;)

"Er is een vrachtwagen gekanteld in de Ferdinand Fillet tunnel. Verkeer in beide richtingen door één koker."

skitzo

04 juli, 2007 14:34  
Blogger David aka Letman said...

Ze hebben nochtans al veel data en andere data moeten ze zonder probleem achter kunnen komen. Suggestie: TaxOnWeb. Daar staan al veel vakjes ingevuld klaar voor je ;-)

04 juli, 2007 15:28  
Blogger pierre du coin said...

En ieder jaar bedenk ik me als de gehele rimram is ingevuld, tiens, zo moeilijk was het eigenlijk niet, ik zal daar volgend jaar vroeger aan beginnen.
Ik ben nu dinsdagmiddag alles in de bus gaan steken. Ik had wel stiekem gehoopt dat Didier Reynders tijdens één of ander moment dat hij prominent in beeld was zou hebben uitgeroepen dat we anderhalve maand uitstel kregen, maar neen. Vanavond 24u moet alles binnen.

04 juli, 2007 16:19  
Anonymous Anoniem said...

Ahum ... en wat gebeurt er eigenlijk als je niet op tijd was? Celstraf? Boete? Gemeenschapswerk? Gaan zitten bij de volgende verkiezingen?

04 juli, 2007 23:09  
Blogger koen fillet said...

Het is mij een paar jaar geleden overkomen, en er gebeurde niks.

04 juli, 2007 23:11  
Anonymous Anoniem said...

Misschien zal er een originele boete bedacht worden, ervan uitgaande dat ze erop willen reageren.

05 juli, 2007 01:00  
Anonymous Anoniem said...

Je hebt perfect mijn gevoel beschreven Koen.
Heb dit jaar toch een deel door de bank laten invullen.
Toen mijn brief (1 dag voor de deadline) al op de bus was; ontdekte ik dat je op het internet via Tax-calc (van Belgium.be) je belastingen perfect kunt berekenen (ziet eruit zoals de afrekening die we 1ste helft van 2008 zullen ontvangen).
Maar... volgens Tax-calc heeft de man vd bank een fout gemaakt = iets op de verkeerde plaats ingevuld en 500 euro kwijt.
Benieuwd of we dat nog zullen kunnen rechtzetten.

06 juli, 2007 08:45  

Een reactie posten

<< Home