zaterdag, september 01, 2007

De mens achter de stem

De Morgen heeft Johan Janssens geïnterviewd. Wisten ze daar dat Johan vandaag exact 40 jaar bij de VRT werkt? Of belden ze hem omdat hij vanochtend een merkwaardige draai gaf aan het weerbericht, en vertelde hij spontaan over zijn jubileum?

Van alle nieuwslezers ligt Johan me waarschijnlijk het nauwst aan het hart. Heerlijke stem enzo, maar vooral een interessante man. In veelerlei opzichten. Van 1 mei tot 31 oktober leest hij het nieuws in korte broek, weer of geen weer. Ik heb er hem nog nooit naar gevraagd, maar ik denk dat het een princiepskwestie is. Van mei tot oktober hoort het mooi weer te zijn, dus korte pijpen.

Johan is de kampioen van kletsen en zeveren tot het allerlaatste momentje. In de oude radiostudio's kwam de nieuwslezer tijdens de reclame naast de presentator zitten. We hadden dan een minuut of twee om wat te praten, altijd met een half oog op de klok. Als je de secondenwijzer naar het uur ziet tikken, moet je het gesprek afronden, de microfoon openschuiven en het nieuws beginnen lezen. Johan koetjes-en-kalft tot in de allerlaatste seconde en zegt dan superprofessioneel Het is elf uur, het nieuws.

Een stadslegende - of beter een omroeplegende - die de ronde doet: Johan verbergt geheime boodschappen in zijn nieuwsberichten. Naar het schijnt, hé. Het is misschien niet waar, maar het wordt in de VRT-gangen voor waar verteld. Als hij afsluit met dat was... ...het nieuws weten ze thuis dat hij recht naar huis komt en dat de patatjes mogen opgezet worden. Als hij zegt dat... ...was het nieuws heeft hij nog werk en kan het wat later worden. Zeggen ze.

Labels: , ,

9 Comments:

Blogger Clo Willaerts said...

Johan Janssens is één van de imaginaire vrienden van Boontje in De Kapellekensbaan van LP Boon. Toen ik zijn stem de eerste keer hoorde dacht ik echt dààraan. Nog altijd benieuwd hoe hij eruit ziet, trouwens.

01 september, 2007 19:02  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad altijd leuk wanneer JJ het Nieuws leest; maar... waar is foto van JJ?
Helaas komt er een dag dat hij afscheid zal moeten nemen.

Onlangs zelfs Guy Poppe. Hoe kan dat nu, het Nieuws zonder af en toe de stem van Guy Poppe?

fdqvmx: ferdikke die q verkt mijn xzenuwen

02 september, 2007 06:43  
Anonymous Anoniem said...

En... Johan heeft groot gelijk: in genoemde periode is het ook warm genoeg om in korte broek te lopen.

Ik vind trouwens een "slechte" zomer geen probleem: het is dan bijna altijd toch nog warm genoeg om in een T-shirt rond te lopen. Hoogstens een licht pulleke extra.
Nog nooit is er iemand gestorven door een slechte zomer.

Een slechte winter daarentegen kan voor heeeeel veeeel ellende zorgen. Je hebt dan zin om wygampaj uit te roepen van de koude.

Anderzijds was ik vroeger ook een fervente kortebroek-loper: maar nu niet meer:
1) als je ergens blijft haperen dan kan je broek nog enige bescherming bieden tegen schaafwonden enz... (zeker in de tuin=nooit met korte broek werken)
2) boven de 40 is het esthetisch niet meer verantwoord, die witte onthaarde benen.
Vroeger had mijn vader die, maar nu heb ik ze zelf.

wygampaj: zie hoger

02 september, 2007 06:49  
Anonymous Anoniem said...

Johan Janssens,een man, maar eerder 'een stem' naar mijn hart.Hij doet zijn werk voortreffelijk en zakelijk.In tegenstelling tot vele andere journalisten schoffeert hij nooit iemand.In zijn beroep mag hij de prijs van de verdraagzaamheid claimen.
marie-josé

02 september, 2007 14:14  
Anonymous Anoniem said...

De naam wordt talloze keren gezegd, maar nooit onthoud ik de naam van een nieuwslezer. Geen idee hoe dat komt.

02 september, 2007 18:34  
Anonymous Anoniem said...

haha! terechte lofzang! ben zwaar fan & opgegroeid met janssens

thanks voor de inside-information trouwens. heb altijd gedacht dat die cesuur meer is dan alleen maar een gimmick. slim gezien!

btw koen, al eens gecheckt of friedl' naar kaneel ruikt?

cya,
skitzo

02 september, 2007 21:28  
Anonymous Anoniem said...

De mannen van het nieuws, dat zijn de grootste zwijnen van den hele VRT....en zoiets komt nooit eens int nieuws deju !

04 september, 2007 22:57  
Anonymous Anoniem said...

johan is mijn vader en inderdaad een hele speciale persoon en interressante man... Ik ben blij dat andere mensen dit ook merken en zo een mooie tekst over hem schrijven, hierbij dus ook bedankt.

06 september, 2007 23:09  
Blogger Unknown said...

Dat van die geheime boodschappen heeft Tante Terry ruim 50 jaar geleden, toen ze nog omroepster was, bedacht. "Nog een goede nacht" betekende zoveel als, "ventje, 't zal laat zijn, kom me maar afhalen van het station." En met "...slaap lekker" liet ze haar echtgenoot weten: "ik haal d laatste tram nog, blijf maar rustig in je zetel zitten". O ziets

08 september, 2007 20:57  

Een reactie posten

<< Home