dinsdag, september 25, 2007

Noot


De natuur overdrijft. Dit is een gedeelte van de oogst van slechts één boom. Hoe krijg je zo'n berg weggegeten? In brood verwerken is een mogelijkheid. Kraken en zo opeten met wat grof zout. Uitdelen. Aan de koolmeesjes voederen. We hebben nog een mandvol van vorig jaar staan die uitstekend van pas zal komen om de haard mee aan te steken. Erg.

Naar het schijnt staan er in ons land geen notenbomen die ouder zijn dan honderd jaar omdat notenhout uitermate geschikt is om geweerkolven van te maken. In de eerste wereldoorlog is het volledige notenbomenbestand er doorgejaagd. Zeggen ze. Waarbij een mens zich afvraagt wat er zo geweerkolfachtig is aan notenhout?

Labels: ,

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

yep! Die ook, noten.
Overvloed idd. - zeer bekend probleem.
Ik herinner me een lokale groentenboer die wel eens wat overtollige oogst her en der overnam tegen een prijsje.

Notenlikeur is heel lekker, maar je hebt er geen manden vol noten voor nodig.

25 september, 2007 12:05  
Anonymous Anoniem said...

Naast het feit dat het gewoon mooi en degelijk hout is, is het bijzonder slagvast. Dat is er dus geweerkolfachtig aan, kwestie dat je na een aantal schoten nog steeds een geweer uit één stuk in handen hebt... 'k Begrijp het massa-probleem perfect (heb hetzelfde), maar noten bewaren tenminste nog. Naast onze oude notelaar staan nog een stel even oude perelaars, aan de voet bezaaid met... juist ja.

25 september, 2007 12:18  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb thuis overheerlijk recept van notentaart...

25 september, 2007 12:25  
Anonymous Anoniem said...

Heer Fillet,

Ik geraak al enkele dagen niet op de site van Geert Six. Enig idee wat er aan de hand is of kan je me een e-mailadres een de hand doen om een en ander te melden?

Groet,

Annelies

25 september, 2007 12:50  
Anonymous Anoniem said...

gewoon zoveel mogelijk mensen een plezier meedoen,net als je kweeperen weggeven of ruilhandel,bv voor groenten

25 september, 2007 13:20  
Anonymous Anoniem said...

wij maken al enkele jaren porto met deze (onrijpe) noten, dat is verschrikkelijk lekker en helemaal geen moeite. Het vereist alleen een plaatske waar hij kan 'rijpen', en het doorzettingsvermogen om er intussen af te blijven natuurlijk...

25 september, 2007 16:33  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,
wij hebben vandaag een hele lading noten gekregen van onze directeur. Misschien een idee om ze mee te nemen naar het werk en daar uit te delen?
Katrijn

25 september, 2007 19:24  
Anonymous Anoniem said...

@Liese
naar het recept voor die Porto ben ik wel benieuwd eigenlijk...
Katrijn

25 september, 2007 19:25  
Anonymous Anoniem said...

tja, ik denk dat ik eens langskom, ... kweeperen ophalen om confituur te maken en daarna kilo's noten eten en de volgende dag met een schorre keel opstaan!

25 september, 2007 19:31  
Blogger koen fillet said...

@Zij die geïnteresseerd zijn in die notenlikeur. Onze vriend Carluccio heeft dat ooit uit de doeken gedaan op Canvas. Halfvolgroeide noten die je op een welbepaalde dag - ik denk dat het op 25 juni was - oogst, in twee snijden en onderdompelen in brandewijn. Ik herinner me niet meer of er suiker bij moet, maar ik denk van wel. Laten staan tot kerstmis. Ik heb het geprobeerd, en het was verrukkelijk.

25 september, 2007 21:20  
Blogger koen fillet said...

@Zij die mijn vorige commentje gelezen hebben. Ha, kijk, nocino heet het drankje.

25 september, 2007 21:25  
Anonymous Anoniem said...

Ik wil best wel een GBzak vol noten!

26 september, 2007 00:40  
Anonymous Anoniem said...

Het recept voor de notenporto lijkt een beetje op dat van de nocino: men neme 20 onrijpe okkernoten (ze zijn het best in juli) en voege ze samen met 5 liter rode wijn, een halve liter zuivere alcohol en 1 kg suiker in een grote, afgesloten fles. Tot januari moet het goedje 'rijpen' en voor zolang kan men dus niets anders doen dan regelmatig met de fles schudden (dit verdeelt de smaak beter) en likkebaardend afwachten.

26 september, 2007 16:20  
Anonymous Anoniem said...

Wie is er nu ooit op een ochtend opgestaan met het idee. Ik zal eens okkernoten in een fles porto steken en er dan tot janauri af blijven, dan zal die goed zijn.

Geldt ook voor andere alcohol met noten, of zelfs peren in.

Bon, ik neem nog aan dat je dat idee hebt, maar dat je vrouw dat ook nog goedkeurt, dat begrijp ik niet.


epxyn: Epo voor het zwijn?

27 september, 2007 07:31  
Anonymous Anoniem said...

@dagkaart: Misschien was het een vrijgezel...

27 september, 2007 16:24  

Een reactie posten

<< Home