zaterdag, oktober 27, 2007

Van mijn voeten


De Nederlanders voeren een risicovolle Navo-missie uit in Afganistan. Er zijn in de provincie Uruzgan ondertussen tien Nederlandse militairen gesneuveld en dat vinden ze stilaan welletjes.

In augustus 2008 wil Nederland zich het liefst terugtrekken. Secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer van de Navo zoekt lidstaten die willen aflossen. Maar de vrijwilligers lopen niet dik, wegens archi-gevaarlijk. Noem Uruzgan gerust Talibanië.

Pieter De Crem staat bekend om zijn pleidooi voor een gespierd defensiebeleid. Hij was te gast in Ongehoorde Meningen omdat ik vermoedde dat hij vindt dat de Belgen hun vinger zouden moeten opsteken en de Nederlanders gaan aflossen in augustus. Soldaten dienen tenslotte om te vechten. Als daar bloed bij vloeit is dat een risico van het vak. De Crem zei dat ook, na wat journalistiek gewring mijnerzijds met àls en stél en indien...

Maar ik ben een journalist van mijn voeten. Want de grootste voldoening haal ik uit onnozele vragen. Als daar zijn is: Seg, meneer De Crem, a propos, hebt u uw legerdienst wel gedaan? Nee, zei De Crem, ik ben eigenlijk een anti-militarist.

Die nee was oprecht, maar dat geantimilitarist, dat geloof ik niet. Antimilitaristen deden burgerdienst. De Crem heeft broers en hoefde simpelweg niet te gaan.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die De Crem is zonder enige twijfel een echte ijzervreter. Misschien eens interessant om even te peilen bij de lezers van uw blog naar hun militaire sympa- of antipathieën. Ik heb indertijd burgerdienst gedaan, en sta daar nog steeds als een man achter. En u?

27 oktober, 2007 19:43  
Anonymous Anoniem said...

Ik dacht dat Flahaut de baas van de beroepssoldaten was.Dank zij Delcroix moeten degenen die er niet voor kiezen deze verscheurende keuze niet meer maken.Maar zoals een schoenmaker wel eens schoenen maakt of herstelt moet een BEROEPSsoldaat ook verdedigen en als het moet ... ja vechten.
mvg
marie-josé

27 oktober, 2007 20:29  
Anonymous Anoniem said...

En wat heeft al dat vechten en wapengekletter ons ondertussen aan fraais opgeleverd?

27 oktober, 2007 21:20  
Anonymous Anoniem said...

ook ik deed eind jaren tachtig mijn burgerdienst, overtuigd pacifist en anti-militarist zijnde. pacifist ben ik nog altijd, anti-miltarist niet meer per sé. ik geloof ondertussen dat de (bij voorkeur democratische) overheid een monopolie op het geweld moet hebben, er staan spijtig genoeg immers genoeg pippo's klaar om dat monopolie over te nemen en in hun eigen voordeel te gebruiken. maar in afganistan hebben we echt niets te zoeken, de navo wordt daar ingeschakeld om onduidelijke amerikaanse belangen te verdedigen. we moeten die mensen met rust laten en hun eigen problemen laten oplossen - wat niet wil zeggen dat we hen geen hulp kunnen aanbieden.

29 oktober, 2007 08:03  

Een reactie posten

<< Home