woensdag, november 07, 2007

In mijn tijd...

...was de Voerencarrousel het prangendste politieke probleem. Liep er een muur door Berlijn. Moest je naar het leger. Was je bang van de atoombom. Was je autoraampje laten zakken handenarbeid.

...deden telefoons ringring. En hadden ze draaischijven. Waren mensen van dertig oud. Keken we uit naar het jaar 2000. Racisten waren een rare minderheid. Rap moest nog worden uitgevonden.

...hadden we geen werk. Disco deugde niet. Snoepten we Raiders en 3Musketiers. Een Puch was tof. Een Zundapp ook. Gingen we de wereld verbeteren. Wonnen de USSR en Oost-Duitsland alle Olympische medailles. Was er één kwartiertje muziek vanop CD op de radio. Krasvrij heette die rubriek, in Neem Je Tijd met Lute Vanduffel.

...was een tattoo iets voor raar volk. Stond er een antenne op elk dak. Was Panorama een kijkcijferkanon. Was het begrip kijkcijferkanon nog niet uitgevonden. Kongo heette Zaire en mensen die oud waren herinnerden zich dat het vroeger Kongo heette.

...was Martens premier. Thatcher ook. Melk zat in flessen. Was een schrijfmachine met correctielint hét van hét. Hadden we leraren. Mannen bedoel ik. En hadden we stencilmachines. Waren Tom Lanoye en Herman Brusselmans mooie jonge goden.

... was Cas Vander Taelen een popster. Op de radionieuwsdienst werkten halfgoden. We rookten. Allez, ik niet, maar ik was een uitzondering. Werd er naar de maan gereisd. Was virtueel nog een begrip uit de fysica, iets met spiegels en lenzen.

...werden er vliegtuigen gekaapt. Was Urbanus links. Was iedereen links eigenlijk. Rock Werchter heette Torhout-Werchter en was overzichtelijk. Clijsters associeerde je met voetbal. Klasgenoten heetten gewoon Dirk, Patrick en Frank. En Frank was de enige in de klas waarvan de ouders gescheiden waren.

En dat ging allemaal zo blijven.

Labels:

20 Comments:

Anonymous Anoniem said...

in mijn tijd handboeide ik mijn zus onder de dennekes en rolde ik visvoer van witte boterhammen.

07 november, 2007 14:10  
Blogger koen fillet said...

Dat moet dan tante rita zijn.

07 november, 2007 14:29  
Anonymous Anoniem said...

In mijn tijd werd B-H-V gesplitst door politici die zich aan hun woord hielden.
Jean

07 november, 2007 16:12  
Anonymous Anoniem said...

... moest je om de drie minuten opstaan als je singeltjes wilde beluisteren. Bestonden er nog singeltjes.

http://peerkesplaatjes.skynetblogs.be/

07 november, 2007 19:32  
Anonymous Anoniem said...

Nu weet ik weer waarom ik u blog van de week heb gemaakt zie.

Mooie post.

07 november, 2007 19:50  
Blogger koen fillet said...

@Stefan vd Velde. Gij zijt een oude mens, vrees ik, gij.

07 november, 2007 20:10  
Blogger tinne said...

in mijn tijd moesten we 7 weken lang elke dag om 7 uur naar de kerk of we mochten onze plechtige communie niet doen,ik woonde 4 km van de kerk en we gingen te voet,'s morgens vroeg elkaar gaan roepen en veel plezier maken,zo zou dat altijd blijven dacht ik,zal nog eens luisteren naar het liedje van Wim Sonneveld, Mijn dorp

07 november, 2007 21:08  
Blogger Anne said...

...Keken we naar 'DE KAT', 'Batlestar Galactica' en TOPOP' ... in zwart/wit.
...En moesten we naar de TV lopen om van kanaal te wisselen.

08 november, 2007 06:43  
Anonymous Anoniem said...

EN WE WAREN RAPPER CONTENT
groeten
luc

08 november, 2007 08:33  
Anonymous Anoniem said...

Mijn tijd was pecies ook zo'n beetje de tijd van u ...maar in dienen tijd viel dat zo ni op, omdat er nog tijd genoeg was.
Schoon gezegd Koen én nog waar ook. Enfin, ik moet er vandoor want mijn tijd is op.

08 november, 2007 09:01  
Blogger Koen said...

The times they are a-changing, maar wees gerust: mensen van 30 zijn nog altijd oud.

08 november, 2007 13:13  
Anonymous Anoniem said...

eat your heart out, fixes. :-)
prachtig geschreven, koen!

08 november, 2007 16:12  
Blogger karen said...

en hoe oud was jij in jouw tijd?
is deze tijd niet ook jouw tijd?

(ik heb wel genoten van het lezen)

08 november, 2007 20:25  
Blogger Bruno Peeters said...

prachtig

08 november, 2007 20:48  
Blogger koen fillet said...

@Anne. Jaaa, De Kat. Maar alleen als we toevallig bij mijn oma waren, want zelf hadden we geen tv.
@Luc. EN WE WISTEN TOEN OOK NOG NIET DAT HOOFDLETTERS OP HET INTERNET ROEPEN! BETEKENT!
@Gilles. Shit, fixkesplagiaat. Ik had het niet door.
@Karen. Ik denk dat ik achtien was. En tachtig was prachtig.

08 november, 2007 21:52  
Anonymous Anoniem said...

@koen
miljaarde,miljaarde,miljaarde,....
weer vergeten de dekselse capslock uit te zetten
en dan er ook nog op gewezen worden
goed weekend
LUC

09 november, 2007 08:14  
Anonymous Anoniem said...

...smokkelden wij de brochure van Svensson mee naar onze kamer. Waren affiches voor concerten wit op zwart. Was Vlaams gezind zijn nog een beetje links. Heetten rollerscates rolschaatsen en hadden die ook al 4 wieltjes, maar waren die gerangschikt zoals bij een auto.
Zeiden wij p*** tegen n*** . Was 'cool' nog 'graaf'. Kostte een fuif (soms 'progressieve fuif') 49,50 Bfr.

Nog vroeger... vonden wij ons vader graaf omdat hij 'super' tankte. Maakten benzinepompen een ting-ting-ting geluid als je tankte.

09 november, 2007 13:33  
Blogger Heleen said...

kippevel Koen, bent u ook van '63?

09 november, 2007 16:04  
Blogger koen fillet said...

@Heleen. 62

09 november, 2007 16:21  
Anonymous Anoniem said...

Zooo herkenbaar! (ben van '60)
Bedankt, Koen!

11 november, 2007 03:36  

Een reactie posten

<< Home