zaterdag, december 15, 2007

Verkiezingen (update)

Het ging over nieuwe verkiezingen in Ongehoorde Meningen. Niet dat daar al sprake van is, maar we wilden dat balletje toch eens opgooien.

Niemand spreekt het V-woord luidop uit, al hoor je het in de coulissen van het politieke theater wel eens fluisteren. Alleen Jean-Marie Dedecker toetert er hardop over, ook in Ongehoorde Meningen daarnet. Dedecker is niet goed in fluisteren, dat ligt niet in die mens zijn natuur.

Er staan wetten in de weg en praktische bezwaren maar die zijn niet onoverkomelijk, zei politoloog Stefaan Walgrave. En er is het argument dat er volgens de peilingen weinig zal verschuiven. Dat vind ik raar, ik kan dat nauwelijks geloven. Of denkt iedereen net als ik: ik blijf bij mijn gedacht, ik ga weer op dezelfde stemmen. Maar al die andere kiezers, die moeten nu toch inzien dat ze verkeerd zaten op 10 juni?

Een volstrekt onwetenschappelijke enquète hieronder in de comments: zou u vandaag anders stemmen dan een half jaar geleden? Met het uitdrukkelijke verzoek enkel over uzelf te schrijven, en niet iets in de trant van die onnozelaars die voor x of y hebben gestemd enzovoort. Want dat escaleert. En avant la musique/vooruit de muziek.

-update- Het is maandagochtend ondertussen. Van de twintig respondenten is er slechts één die vandaag bij nieuwe verkiezingen anders zou stemmen dan op 10 juni. Zijn er statistici in de zaal die hierover meer kunnen zeggen dan dat mijn staal erg klein is?

Labels: ,

36 Comments:

Blogger koen fillet said...

Zoals gezegd: als er nieuwe verkiezingen komen blijf ik dus bij mijn gedacht.

15 december, 2007 20:12  
Anonymous Anoniem said...

Ik blijf natuurlijk ook bij mijn eigen gedacht bij nieuwe verkiezingen...wat had ge anders gedacht !?

15 december, 2007 20:32  
Blogger karen said...

ik blijf ook bij mijn gedacht...

15 december, 2007 20:36  
Blogger Brecht Arnaert said...

Koen,

Je blog volg ik al geruime tijd, en ik geniet van elk woord dat je schrijft. Maar ik ga niet veranderen van stem. Ik heb voor N-VA gestemd, omdat ik vind dat België geen toekomst meer heeft. De regeringscrisis is er eigenlijk geen, maar een regimecrisis. En de oorzaak van die regimecrisis is deze: als er dan toch tien miljoen Belgen zijn, dan zijn er minstens 6 miljoen Vlamingen en vier miljoen Walen en Franstaligen. Dat betekent dat volgens democratische principes de meerderheid in dit land, namelijk de Vlamingen, het voor het zeggen zouden moeten hebben. Dat recht is echter door vijf staatsmisvormingen beknot. Het federaal parlement, waar 88 Vlaamse zetels zijn en maar 62 Waalse, heeft geen macht meer omdat bij elke stemming in het nadeel van de Franstaligen een of andere procedure ingeroepen kan worden, waardoor die beslissing op de regeringstafel moet komen. En die regering is niet samengesteld volgens bevolkingsaantal, maar paritair, waardoor ook daar de democratie niet kan spelen. Dus hoe je het ook draait of keert. De Vlamingen kunnen nooit hun zin doen. Ewel, dat is totalitair. En daar wil ik vanaf.

Beste groeten,

www.smithsonsplace.eu


waardoor in België met een fundamenteel democratisch probleem zit: beknot je de macht van de Vlamingen

15 december, 2007 20:51  
Blogger karen said...

Zoals ik Koens bericht interpreteerde, was de vraag alleen "blijf je bij je stem?". Verder werd er niets geïmpliceerd. Er staat nergens dat als je voor de N-VA zou gestemd hebben, je daar zwaar spijt van moet hebben en zou moeten veranderen van opinie.

(waarmee ik niet wil zeggen dat je je mening niet mag spuien)

15 december, 2007 20:59  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb paars gestemd en zou dat weer doen. Nem.

15 december, 2007 21:00  
Anonymous Anoniem said...

de vraag voor mij is: zou ik nog wel dezelfde stem kunnen uitbrengen? ik woon in de kieskring b-h-v en stemde op de PS (als "Vlaming" zijnde), en zou dat normaal gezien meteen opnieuw doen (Hoewel Milquet ondertussen toch ook mijn hart gestolen heeft). Waarom? Omdat ik dat gezeik van en met die nva en dat vlaams behang kotsbeu ben. nah.

Groeten,
Roen

15 december, 2007 21:47  
Blogger jana said...

Ik blijf ook bij mijn gedacht.

15 december, 2007 21:48  
Blogger peren said...

Ook ik: hetzelfde.

15 december, 2007 22:10  
Anonymous Anoniem said...

Heb groen gestemd en blijf bij groen.

15 december, 2007 22:17  
Anonymous Anoniem said...

Ik mocht toen nog niet stemmen, nu wel. Maar de virtuele stem wordt nu een echte stem, ja :)

15 december, 2007 22:47  
Blogger karen said...

ik kan me trouwens niet voorstellen dat nieuwe verkiezingen veel zouden opbrengen. Niemand is toch echt in een goed daglicht gekomen? Ik heb nooit het gevoel gekregen "die zouden dat wél kunnen"... Alhoewel het zonder madame non wel een pak makkelijker zou geweest zijn.

blijft de vraag, verander je van politieke overtuiging door een heksenketel als deze formatie...
Ik kan me dat niet goed voorstellen. ik ben een rood-groene, en ik zal altijd een rood-groene blijven...

15 december, 2007 23:05  
Blogger bart said...

Ik kon de vorige keer niet stemmen want ik zat in mijn luie zetel in Toscane en dat wil ik graag nog eens herhalen.

16 december, 2007 10:42  
Anonymous Anoniem said...

ik zou ook bij mijn gedacht blijven

16 december, 2007 10:56  
Anonymous Anoniem said...

Zelfde gedacht, maar mijn stem is er niet zo één die de balans kan laten overslaan. Ik stem groen en die kleur zie je nooit op die appelsien... tenzij je hem te lang laat liggen misschien...

16 december, 2007 13:14  
Anonymous Anoniem said...

Ik blijf NIET bij mijn vorige keuze omdat ik eindelijk politici gevonden heb die zich niet gedragen als postjespakkers en die tenminste bij hun beloften blijven.
Marie-José

16 december, 2007 18:02  
Anonymous Anoniem said...

M'n stem zou nog dezelfde blijven. Al is het nut van die stem behoorlijk gefnuikt geraakt.

16 december, 2007 18:38  
Anonymous Anoniem said...

Ook ik zou dezelfde stem uitbrengen.

16 december, 2007 19:59  
Anonymous Anoniem said...

Waarschijnlijk zou ik gewoon ook hetzelfde stemmen. Vlaams (niet 'Vlaams' zoals in 'Vlaams belang' welteverstaan).

@Smithson:
Tja, ergens logisch dat de regering paritair wordt samengesteld. Anders zouden de Walen altijd naar de pijpen van de Vlamingen moeten dansen als ze het niet met elkaar eens zijn, en dat kan toch ook weer niet. Stel dat het omgekeerd was (meer Walen dan Vlamingen) en stel dat de Walen terug naar het federale België zouden willen gaan, dan zouden de Vlamingen hen ook niet kunnen tegenhouden... Dus móéten ze wel met elkaar praten.

16 december, 2007 20:38  
Anonymous Anoniem said...

ik heb N-VA gestemd en ben nu meer dan ooit overtuigd om dit terug te doen.

16 december, 2007 21:13  
Blogger karen said...

Alles samen nu al 15 mensen die bij hun stem blijven, één iemand die verandert, 2 mensen die niet echt een duidelijk antwoord geven...

Ik denk niet dat herverkiezingen veel zou veranderen

16 december, 2007 21:32  
Anonymous Anoniem said...

Zelfde stem, misschien nu om nog een paar andere redenen. Maar wellicht ook niet leidend tot de/een oplossing.

16 december, 2007 22:24  
Anonymous Anoniem said...

Ik stem nooit op onnozelaars, ik heb dat op 10 juni niet gedaan en zal dat de volgende keer evenmin doen.

16 december, 2007 23:29  
Anonymous Anoniem said...

Ik stem wederom op dezelfde lijst.

17 december, 2007 00:08  
Anonymous Anoniem said...

ik heb voor de beste gestemd en zal dat opnieuw doen.
We zijn daar vet mee,ze dronken een glas en piesten een plas en alles bleef zoals het was

17 december, 2007 08:18  
Anonymous Anoniem said...

na jarenkang zwalpen richting rood (ik woon in antwerpen), heb ik in juni terug ferm groen gestemd. ik was daar zo blij mee dat ik dat direct terug doe!

17 december, 2007 09:07  
Anonymous Anoniem said...

als we nu eens logisch denken.
als men zou stemmen op een andere partij dan zouden zij daarom ook nog niet overeenkomen.
Het geruzie zou aanhouden.
Stemmen op andere partijen zoals VB en LDD,danis het hek helemaal van de dam.
Er zit niks anders op dan dat de "democratische " partijen een uitweg vinden.
Niemand wil gezichtsverlies lijden en allen denken reeds aan de verkiezingen van 2009.
op dezelfde lijst stemmen of nieuwe verkiezingen,het brengt allemaal geen zoden meer aan de dijk
Dat is mijn gedacht,LV

17 december, 2007 09:38  
Anonymous Anoniem said...

ik zou wel anders stemmen.....

17 december, 2007 10:44  
Blogger koen fillet said...

Aha!

17 december, 2007 10:46  
Anonymous Anoniem said...

Ik zou nog steeds op dezelfde mensen stemmen.

17 december, 2007 11:01  
Anonymous Anoniem said...

N-VA'ers dus. En Leterme. Ik zie niet in waarom ik zou moeten veranderen. En hopen dat het Vlaams Belang en de roden opnieuw achteruit gaan.

17 december, 2007 11:06  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb Open VLD gestemd en zou dat opnieuw doen, met evenveel overtuiging. Niet per se om de heren en dames VLD'ers, maar omdat een liberale samenleving voor iedereen een betere samenleving is.

En een liberale samenleving de enige is die een blik heeft die verder reikt dan onze Vlaamse navel.

17 december, 2007 11:40  
Blogger koen fillet said...

Hm, bent u zeker van die laatste zin, Anoniem?

17 december, 2007 12:12  
Blogger yab said...

Ik stem op dezelfden.

17 december, 2007 13:13  
Blogger sixlog said...

Ik ga niet stemmen want ook al kan de gekozen volksvergadering haar eigen verkiezing goedkeuren tegen alle logica in (BHV moet eerst gesplitst). Er is een logica en een eenvoudige mens op RTL heeft het gezegd: wij moesten gaan kiezen en zij die verkozen zijn moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Vergeef me dus even dat ik rechtlijnig probeer te zijn ook al schrijf ik doorgaans in shuinschrift.
Gerrit Six/te consulteren in de Blogroll.

17 december, 2007 16:08  
Anonymous Anoniem said...

Misschien tijd voor een Saramago-scenario?

Wat ik daarmee bedoel? Vraag het aan:
http://koenfillet.blogspot.com/2007/11/elke-dag-een-boek.html

17 december, 2007 21:19  

Een reactie posten

<< Home