woensdag, april 23, 2008

Demo's

Nieuwe thematische muxtape. (Hoezo, u weet niet wat een muxtape is? Ik heb het u nochtans al eens uitgelegd.) In het buitenland schijnt het fenomeen over zijn hoogtepunt heen te zijn, bij ons groeit het enthousiasme.


Deze keer: demo's. Prille opnames van halfafgewerkte liedjes. Vaak in primitieve omstandigheden opgenomen en aarzelend gezongen. Maar dat is nu net wat me zo aanspreekt.

1. Lou Reed - Perfect Day. De tekst staat nog niet helemaal op punt. En ja, Lou zingt het net onder de toon. Dat nemen we hem niet kwalijk, hij verdient daar goed zijn kost mee. Ik heb deze versie gevonden toen ik voor Radio 1 een verjaardagsspecial voorbereidde naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag.

2. Elvis Costello - Poison Moon. Costello - of zijn platenfirma - is voor de derde of de vierde keer zijn platen aan het heruitgeven. Elke keer met andere aanvullende nummers. Een aanslag op mijn vermogen en op de stockageruimte ten huize F. Poison Moon staat op My Aim Is True en dateert dus uit de tijd dat wij dachten dat Costello een punkertje was.

3. Michael Jackson - Don't Stop Till You Get Enough. Zonder violen, zonder blazers, de instrumenten zijn nog niet door allerlei randapparatuur gedraaid en klinken nog als instrumenten. En niet zo griezelig perfect als op Off The Wall. Enfin, écht.

4. Amy Winehouse - Love Is A Losing Game. Die marimba en die strijkers en die karamelsaus op de definitieve versie, dat is dus nergens voor nodig, hé.

5. Wilco - Reservations. Geript van de DVD I Am Trying To Break Your Heart.

6. Sting - Every Little Thing She Does Is Magic. Een demo uit 1976. Dat is twee jaar voor Outlandos d'Amour.

7. Alec Ounsworth - Telling The Truth And Going Away. Ounsworth is de frontman van Clap Your Hands Say Yeah. Ze spelen dit nummer af en toe live, maar het staat voor zover ik weet niet op plaat. Deze demoversie zweeft ergens rond op het web en kwam in mijn vlindernetje terecht.

8. John Lennon - Child Of Nature. De melodie van Jealous Guy, maar met een totaal andere tekst. Bij George Harrison thuis opgenomen.

9. The Pretenders - Brass In Pocket. Wat trager dan de definitieve versie. Staat op de heruitgebrachte eerste CD van The Pretenders. Lastig, die heruitgaves met zo'n hebbeding erop. (2) is ook zo'n geval.

10. Crowded House - Chocolate Cake. Not everyone in New York would pay to see Andrew Lloyd Webber. May his trousers fall down as he bows to the queen and the crown. Blijf luisteren tot de allerlaatste minuut, want er komt een Andrew Lloyd Webbergrapje voorbij dat de definitieve versie niet heeft gehaald.

11. Raymond Van Het Groenewoud - Een Mandje Met Frambozen. Dit is een fragment uit een radio-documentaire die is uitgezonden in het programma Piazza. 1994 moet het geweest zijn. Een simpel idee: ik leende Raymond een maand lang een opnametoestel en vroeg hem om die te laten meedraaien tijdens het componeren van een nieuw lied. En commentaar in te spreken. Mijn enige verdienste is de montage.

12. Raymond Van Het Groenewoud - Een Mandje Met Frambozen (live). Geen demo. Het resultaat van (11), live in Eindhoven. Eén keer uitgezonden op de radio. Tamelijk exclusief dus.

Dat is hem. Jammer dat ik nergens kan zien hoe vaak zo'n muxtape wordt beluisterd. Geen idee of het de moeite waard is. U begrijpt dat dat een verzoek is om iets van u te laten horen in de comments.

Labels: ,

6 Comments:

Blogger Gene Vangampelaere said...

Ik zal straks eens luisteren (net als altijd).
Ondertussen kan je deze beluisteren ;-)
http://genevangampelaere.muxtape.com/

23 april, 2008 15:28  
Anonymous Anoniem said...

Ik luister ernaar en vind het heerlijk.
En als ik een verzoekje zou mogen doen... kan je die mooie versie van "Hit the road" eens muxen, ik zou die zo graag nog eens terug horen...

23 april, 2008 18:24  
Anonymous Anoniem said...

nog! Nog! NOG!

Ik ben er ook aan begonnen, maar het gaat zo vreselijk traaaaaag.

23 april, 2008 19:07  
Anonymous Anoniem said...

ze moesten u een radioprogramma geven.

24 april, 2008 00:14  
Anonymous Anoniem said...

nog nog nog!!!!

24 april, 2008 16:42  
Blogger koen fillet said...

@Anoniem. Ik zou niet liever doen dan nog, nog, nog!!!! Maar ik weet niet wat het is, het uploaden lukt niet. Na twee dagen, een telefoontje naar Belgacom en een mail naar Muxtape, heb ik er zes liedjes opgekregen. Luister alvast naar RVHG.

24 april, 2008 20:06  

Een reactie posten

<< Home