maandag, april 21, 2008

Flor

Flor Koninckx die achter het stuur kruipt met meer dan 0,5 promille alcohol in zijn bloed, dat trekt op niks. Maar wat ook op niks trekt: dat zoiets in de krant en op de radio en op de televisie komt. Hoe kan dat? Wie maakt bekend dat Flor Koninckx is betrapt? Of in het verleden dat Walter Grootaers, Francesco Planckaert, Christian Van Thillo, Emile Mpenza of prins Laurent werden geflitst aan hoge snelheid? Lekt de politie dat zelf? Ik ken iemand die iemand kent bij de politie: Flor Koninckx. Ik zal het hem eens vragen.

Labels:

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat mij werkelijk stoorde was de vele kwaliteitskranten die nu nog steeds het verschil niet kennen tussen intoxicatie en dronkenschap.
In iederen krant was Flor Koninckx dronken, terwijl ik uit alle artikels afleidt dat hij geïntoxiceerd was zonder enige indicatie van openbare dronkenschap (dit is gebaseerd op uiterlijke kenmerken)

22 april, 2008 03:51  
Anonymous Anoniem said...

Sorry Koen, maar ik geef je ongelijk. Als je jezelf in de publieke schijnwerpers plaats als het goed gaat (omdat je een nieuwe plaat uitbrengt, ...) dan geef je ook een deel van je privacy op.

Voor concreet dronken achter het stuur zitten is de bekendmaking vooral relevant voor Walter Grootaers die zich publiekelijk heeft gemengd in het verkeersveiligheidsdebat, Flor dat hoeft geen betoog en prins Laurent omdat die dotatie ontvangt voor het vervullen van (wat moet zijn) een voorbeeldfunctie.

Dat geldt trouwens ook voor jou : door deel te nemen aan een programma over het lopen van een marathon, moet je ook beseffen dat je niet meer kan rekenen op dezelfde privacy rondom jou gezondheidsgegevens als jan modaal. Wat trouwens tijdens de heisa over je al/dan niet deelname duidelijk gebleken is...

22 april, 2008 08:32  
Anonymous Anoniem said...

Mike, eigenlijk is die nuance een beetje zoals op je rapport een 2/10of een 4/10 hebben ... ge krijgt thuis gegarandeerd naar uw kl.... .
Is de vergelijking met 'De Paus die vloekt als hij bij een schilderijtje ophangen met z'n hamer op de duim klopt' van dezelfde orde?
Mensen blijven in ieder geval schoon kronkelingskens van de natuur hé?

22 april, 2008 08:35  
Blogger koen fillet said...

@Bart. Als het bijvoorbeeld omstaanders zijn geweest die naar de krant hebben gebeld met de boodschap weet je wie ik nu bij de politie heb zien staan blazen? Flor Koninckx! En hij was positief, dan ben ik het met je eens. Daar moeten publieke figuren tegen kunnen. Maar als de politie zelf lekt dat ze een Bekende Mens bij de lurven hebben gevat, maken ze een beroepsfout.

22 april, 2008 08:40  
Blogger karen said...

Daar ga ik mee akkoord.

Al vond ik het toch ook een beetje erg dat Flor Koninckx positief testte...

(@bart: jouW gezondheidsgegevens)

22 april, 2008 09:07  
Anonymous Anoniem said...

Of die flikken nu een beroepsfout gemaakt hebben, laat ik in het midden, maar ik vind dat Bart gelijk heeft. Ondanks die spelfout, Karen. Overigens, als je de puntjes op de i wil: Flor Koninckx "testte" niet "positief", hij "legde een positieve test af" (want dat testen deed hij zelf niet).

Maar terzake: Flor heeft zelf op de barricades gestaan om alcohol uit het verkeer te bannen, nu moet hij maar op de blaren zitten. Politici die vonden dat het toegelaten alcoholpromillage omlaag moest, ze liepen elkaar voor de voeten. Als die mensen, die ooit het hardst stonden te roepen, nu zelf gepakt worden, dan is het niet meer dan normaal dat ze in de media komen op een moment dat ze hun eigen theorieën niet in de praktijk kunnen brengen. Jean-Luc Dehaene mocht ooit hetzelfde ondervinden na zijn beruchte rijbewijs met strafpunten.

Meer nog, eigenlijk vind ik dat politici harder zouden moeten gestraft worden dan gewone burgers. Zij hebben onze wetten gemaakt, zij zouden ze beter dan wie ook moeten kennen en respecteren. Het voorbeeld geven ook. Niet hypocriet zijn, de daad bij het woord voegen!

De laatste jaren ben ik al een keer of 5 op alcohol getest. Ik blies telkens negatief, maar zat meermaals met heel veel schrik op het resultaat te wachten. Anderzijds zie ik regelmatig mensen al zwalpend over de straat rijden, chauffeurs die het bewijs leveren dat de pakkans veel te laag is.

(Je had hetzelfde met de snelheid: overal reden mensen veel te hard, en dus hebben ze de toegelaten snelheid verlaagd. In plaats van eerst heel streng te controleren.)

Flor mag dan sympathiek overkomen, in de jacht op alcohol heeft hij in zijn eigen voet geschoten.

22 april, 2008 12:56  
Anonymous Anoniem said...

Hm, nu weet ik niet of "in zijn eigen voet geschoten" correct Nederlands is. Van Dale zegt "zichzelf in de voet schieten". Dus moet het allicht "in de jacht op alcohol heeft hij zichzelf in de voet geschoten" zijn.

22 april, 2008 13:05  
Anonymous Anoniem said...

Moet het niet zijn "op de voet gescheten" ?

22 april, 2008 15:35  
Blogger Nico said...

Is het niet "een stuk in zijn voeten gedronken"?

22 april, 2008 15:41  
Anonymous Anoniem said...

Dat Stevaert in de wolken is wil ik graag geloven zeker nu er één van zijn 'witte konijnen' in de reeds lang aangekondigde strop is gelopen.Nochtans werd de actie aangekondigd met de fanfare op kop.Wellicht achtte de Sp.a-er zich onschendbaar.
Jean

22 april, 2008 22:09  
Anonymous Anoniem said...

Kijk, daar is Shouppe al om de alcoholgrens nog wat te verlagen. Voor de jeugd althans. En wat stemmen de bezoekers van www.deredactie.be? Op dit moment vindt 54% dat de voorgestelde 0,2-promillegrens voor iedereen zou moeten gelden, niet alleen voor jongeren.

Altijd opnieuw hetzelfde: "Er zijn te veel mensen die de wet overtreden, dan zullen we ze nog wat strenger maken, zie!"

Het doet me denken aan de jaren toen ik in het bestuur zat van een jeugdhuis. Het budget voor nieuwe platen was een heel jaar zowat onaangeroerd gebleven (zodat dat niet-opgesoupeerde geld kon dienen voor het volgende jaar) en tòch stemde het nieuwe bestuur dat dat moest opgetrokken worden. Of ze dat geld daadwerkelijk gingen gebruiken? Dat was niet de kwestie, het budget moest omhoog! Windowdressing! "Wij moeten meer platen kopen!"

Lulkoek.

23 april, 2008 16:26  
Anonymous Anoniem said...

Bij de motieven voor het verlagen van de promillegrens werd in het nieuws verwezen naar Zweden en Denemarken. Men ronkte ook iets over Europa.

Op NOS.nl lees ik nu dat het aantal Nederlandse verkeersdoden onder jongeren vorig jaar niet gedaald is. Ondanks die lagere promillegrens ginds.

Zie http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/4/24/240408_verkeersdoden.html

24 april, 2008 15:00  

Een reactie posten

<< Home