donderdag, april 17, 2008

Padje

Ik til, ik buk, ik tart mijn rug. Ik pas en meet, en steen voor steen verschijnt een pad. Goh, dat vloeit hier zomaar uit mijn toetsen. Wat is dichten simpel. Het enige wat ik nog moet doen is de regels korter maken. Zo:
Ik til, ik buk, ik tart mijn rug
ik pas en meet en steen na steen
verschijnt het pad


Het pad lijkt me bij nader inzien diepzinniger dan een pad. Klaar. Of nee, zou er geen synoniem zijn van pad dat op –ug eindigt? En versteent het pad zou ook mooi zijn. Maar dan moet ik iets anders vinden voor steen na steen. Toch niet zo simpel. O, als ik er nu eens een hij van maak inplaats van een ik.
Hij tilt, hij bukt, hij tart zijn rug
hij past en meet en rij na rij
versteent het pad


Eigenlijkfeitelijk wou ik mijn veertiendaagse column voor Knack
Weekend schrijven. Er zitten karamellenverzen in de weg.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

toen je nog een pad schreef, dacht ik dat je padden hielp overzetten. steen- en bukgewijs. maar als je het pad schrijft, nou, dan zie ik het noorderlicht. fijn weekend -

18 april, 2008 17:46  
Blogger MOLADY said...

'versteent' past hier niet in de schone zoete eenvoud van de karamel (het woord heeft teveel pathos en barok in zich),

'en steen na steen breit hij een pad aaneen?'

of

'en rij na steen breit hij...'

of

'hij past en meet en puzzelt
stap na steen een pad aaneen'

19 april, 2008 14:10  

Een reactie posten

<< Home