vrijdag, mei 02, 2008

Helm

Kind 1 en kind 2 (familie en vrienden vragen zich af hoe mijn kinderen genummerd zijn. Ik noem ze 1, 2 en 3 in order of appearance. Het wil dus wel eens wisselen. En thuis noem ik ze bij hun voornaam.) zijn aangereden door een auto terwijl ze naar school fietsten. Elk door een andere auto, en met een kleine twee weken tussentijd. Balans: één fiets om zeep, een gekneusde elleboog en hoofdpijn die de volgende dag gelukkig over was. Al bij al valt dat nog mee.

Maar de stem van de dokter bij spoedgevallen zindert nog na: mijn kinderen, zei hij, mogen niet fietsen zonder helm. En hij vertelde over ongevallenstatistieken en hoeveel fietsers overlijden door hoofdwonden.

Kind 1 en kind 2, zelfs kind 3 waren onder de indruk van zijn woorden. Kind 2 heeft een achterwiel op centimeters van zijn hoofd zien voorbijrijden. Maar een fietshelm is onnozel, zeggen ze. Met lichte twijfel want ze hebben wel een schrik gepakt. Hun besluit: de fietshelm moet verplicht worden, papa. Als iedereen er even onnozel uitziet is onnozel op slag niet meer onnozel.

De ouders van kind 1, 2 en 3 konden dat bevestigen. Zij herinneren zich nog hoe lang geleden de motorhelm verplicht werd, en dat dat ook onnozel werd gevonden.

-update- Kind 3 vraagt om ook het fluoriserend regenbasjke verplicht te maken. Want dat is eigenlijk wel praktisch, vindt ze. Maar zooo onnozel.

Labels: ,

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb een tijdje geleden een tehuis bezocht voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel, meestal ten gevolge van een verkeersongeval.
Heb me toen de bedenking gemaakt dat een helm veel cooler is dan een rolstoel.

02 mei, 2008 18:03  
Anonymous Anoniem said...

Ik zou mezelf idioot vinden, mocht ik mijn fietshelm niet dragen. Dus ik draag 'm consequent. Maar bij mijn tieners krijg ik het er totaal niet in. Zij dromen er nog niet van hun flitsende helm - ze hebben elk een modern exemplaar - te dragen, laat staan een fluovest. Zo vanaf de leeftijd van 13 is dit "not done". Maar ja: op die leeftijd ben je nog onsterfelijk zeker?

02 mei, 2008 21:30  
Blogger karen said...

ze hebben een punt, die genummerde kinderen...

Behalve het zicht, dat inderdaad niet meer zo gek zou zijn als iederéén er gewoon één droeg, vraag ik me toch af wat je hoort te doen met die fietshelm als je ergens toekomt: bind je die mee vast? Of hoor je die de hele stad rond te dragen?

02 mei, 2008 23:26  
Blogger Unknown said...

Het moment dat de fietshelm een hype zou kunnen worden, zal je al die jongeren wel met een fietshelm zien rondtoeren. Misschien brengt een knappe reclamecampagne beterschap?

03 mei, 2008 09:54  
Anonymous Anoniem said...

Ooit heb ik in een supermarkt een bejaarde dame op haar hoofd zien vallen. Dat zag er niet lief uit. Moeten (bejaarde) voetgangers dan ook een helm op?

Lopen we straks allemaal gewikkeld in bubbelfolie? Dat zou heel wat letsels kunnen vermijden!

Een helm voor motorrijders is nogal wiedes omdat de snelheid daar vele malen hoger is. Overigens zie je boven de 30 km/uur geen steek meer als je geen windscherm voor je ogen hebt.

Deze week is mijn zwangere echtgenote (met haar auto) aangereden door een bumperklever. Heeft er iemand een suggestie voor een technisch hulpmiddeltje (helm, cocon, ...) zodat mijn vrouw gevrijwaard wordt van een miskraam en de daaropvolgende curetage? Of zouden we beter de bullebakken en de idioten van de weg plukken?

03 mei, 2008 12:42  
Anonymous Anoniem said...

aan .
zullen we dan maar ineens het kind met het badwater weggooien?

03 mei, 2008 19:44  
Blogger Anne said...

Hier in Australie zijn ze verplicht... 60 AU$ (36 euro) boete als je betrapt wordt. Iedereen ziet er even onozel uit, maar iedereen draagt hem wel. En baat het niet, dan schaadt het niet. Sinds kort heb ik er ook maar een aangeschaft, het werd iets te moeilijk om de kinderen te verplichten en het zelf niet te doen (en die 60$ zag ik ook niet zitten). De fluo vestjes, die wij ook dragen, zijn daarentegen helemaal nog nergens te bespeuren. Tip: Fietszakken, waar je de helm insteekt bij een bezoek aan de winkel/bib/....
Als ze hier nu ook nog fietspaden zouden aanleggen, dat zou pas een verbetering zijn. 't Is altijd iets.

04 mei, 2008 15:31  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind het ook bizar om zien dat je op een lijnbus geen veiligheidsgordel moet omdoen. Blijkbaar kan er daar niks mis gaan (en op een toeristenbus wel, daar geldt blijkbaar een heel ander soort logica).

05 mei, 2008 13:34  
Anonymous Anoniem said...

Oei, misgaan schrijf je in 1 woord.
Nu ja, 't is ook "fluorescerend", niet "fluoriserend". ;-)

05 mei, 2008 15:08  
Blogger filip said...

heb dit weekend exact hetzelfde gesprek gevoerd/meegemaakt: fietshelmen zìjn onnozel. En net om dié reden moeten ze het verplichten.
Met een uitzondering voor boswegen enzo. Anders is er voor de wettekstschrijvers geen uitdaging meer aan.

06 mei, 2008 16:08  
Anonymous Anoniem said...

Ik sprak onlangs met een Amerikaan die in ons land woont en regelmatig fietst. Hij was wel heel erg verrast dat niemand hier een fietshelm draagt; ik Amerikaan gaat niemand fietsen zonder helm, zei hij.

06 mei, 2008 19:40  
Anonymous Anoniem said...

Anderzijds lopen alle Amerikanen met een blaffer rond. In hun eigen ogen ook omwille van de veiligheid...

Om maar te zeggen dat ik het ferm op mijn heupen krijg van mensen die mij (en Koen) de les komen spellen over veiligheid. Pot-en-ketel-toestanden en hypocrisie zat!

07 mei, 2008 10:09  
Anonymous Anoniem said...

Nu begin ik misschien door te drammen, maar deze kan ik niet laten liggen: Amerikanen vinden het ook 'veiliger' om gevaarlijke gevangen te doden.

Tja, ik kan er ook niks aan doen, de actualiteit helpt me een handje...

07 mei, 2008 15:07  

Een reactie posten

<< Home