woensdag, juli 16, 2008

Weg

Woensdag columndag. Linda geeft de voorzet, ik antwoord. Voor het goeie begrip zou u die voorzet gelezen moeten hebben. Ga naar de winkel, pruts het plastiekske open dat rond de Knack zit, blader naar de voorlaatste pagina van de Knack Weekend, en lees hoe Linda voorspelt hoe ik mijn vakanties bij voorkeur doorbreng. Ze slaat de nagel op de kop.


Griezelig. Ja, ik ga liever naar een museum dan naar een strand. Ja, ik lees op vakantie, het liefst in de schaduw van een boom. Dat mag een appelboom zijn. Ik ben weleens met een caravan in Engeland gesignaleerd en met een zwerfwagen in Frankrijk. En inderdaad, nooit zuidelijker dan Bordeaux. Onder Bordeaux beginnen de tropen. Ik ben geen tropenmens.

Er zijn een paar principes die ik koester. Zonneschijn is voor tomaten. Zwemmen is voor vissen. Reizen is voor mensen die thuis niet gelukkig zijn. Dat is een wereldbeeld dat niet echt tot verre verplaatsingen noopt. Op dag twee slaat bij mij heimwee toe, ook dat heb je correct voorspeld, Linda. Waarom ben ik hier, denk ik dan. Waar is mijn eigen bed, de vertrouwde badkamer, mijn boeken en mijn krant, het gepruttel van de koffie in mijn eigen keuken. Wat doe ik mezelf aan? Had ik geen dierbaren die er anders over denken, ik bleef thuis. Als ik vreemde culturen wil leren kennen, lees ik Donau van Claudio Magris of koop ik voor 3,80 euro The Guardian. Dat is veel geld voor een krant, maar géén geld voor een kanaalovertocht.

Ik heb er ooit eens iets over gezegd op de radio, in een reisprogramma nog wel. Dat was vloeken in de kerk. Overstelpt met mailtjes. Zeer tot mijn verbazing géén luisteraars die mij een rare kwiet vonden.

Allemaal mensen met vakantieangst. Lotgenoten. Mensen die een kat in huis hebben gehaald, niet omdat ze van katten houden, maar omdat ze een sociaal aanvaard excuus zochten om een zomer lang thuis te zitten: "Ik kan niet weg, ik moet voor de poes zorgen."

Ik herinner me de brief van V. "Je hebt me gelukkig gemaakt, Koen," schreef ze. Jarenlang had ze geleefd in de veronderstelling dat ze de enige was met een reishekel. Die twee minuten radio waren een pak van haar hart geweest. Ze wou met me trouwen. Ik heb een vriendelijk maar gedecideerd nee teruggemaild, want bij trouwen hoort een huwelijksreis.

Labels:

5 Comments:

Blogger Sunshine said...

Koen,
kan je een tweede huwelijksaanzoek aan?
Geen paniek, zover reikt mijn ambitie niet :-)
Maar net als die dame uit je column herken ik de woorden "Had ik geen dierbaren die er anders over denken, ik bleef thuis." Ik zag het zelfs groter: naast de kat, haalden we ook een ponytje in huis (allez, in de tuin). Helaas, 't mocht niet baten :-(
Vakantie plannen: heerlijk!
Koffers maken: een ramp
Wachten op 'de vlieger': hels
Dat vreemde bed, vreemde eten en fluo zwemshorts: HELP x 3!
Thuiskomen: heerlijk, behalve de uitpuilende wasmand natuurlijk.
Niet dat ik klaag hoor, er zijn heus ergere dingen dan naar de zon te moeten reizen. maar toch, 't was fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met afwijkende vakantie-ideeën.

16 juli, 2008 13:50  
Anonymous Anoniem said...

vakantie nemen is als wijnkenner zijn soms zeer snobistisch
toch wanneer je veel(en dan zeg ik VEEL moet werken ) dan is het of vind ik toch eens nodig om vakantiete nemen iets verder van je thuis
al is het maar om een boekje te lezen, gedient te worden qua eten en .......
en inderdaad ben ik blij om "de watertoren " terug te zien
vakantie is toch iets om een beetje alleen en gerustgelaten te zijn
HET HOEFT GEEN SHOW TE ZIJN
maar een welverdiende RUST
dank

affpmmsim
wat zouden we daarop vinden

16 juli, 2008 15:17  
Blogger patricia said...

Ik heb leren graag op vakantie gaan, maar dan op het gemakske en altijd met een boek. De musea maken het vaak de moeite waard.

16 juli, 2008 23:27  
Anonymous Anoniem said...

zon is voor de tomaten :o) schitterend!
zwemmen voor vissen :o)
prachtig!
ik kan het niet beter verwoorden!

waarom ik wél graag op reis ga? foto's nemen! kan dit niet thuis? ja, eigenlijk wel, dzzuutoch en mijn hoofd liep al om van de overpeinselens

17 juli, 2008 11:55  
Blogger koen fillet said...

@dieterdelathauwer. Ze zijn mooi.

17 juli, 2008 12:19  

Een reactie posten

<< Home