dinsdag, augustus 26, 2008

Paars

Vandaag in Knack Weekend. Het is één dag bloedheet geweest deze zomer, herinnert u zich dat nog? Precies op die dag schreef ik dit stukje.


Het is zesendertig graden, Linda. Ik besta niet meer. Mijn persoonlijke smeltpunt ligt ergens rond de vijfentwintig, als het warmer wordt, ben ik tot niets meer in staat. Zelfs ademen vraagt dan meer concentratie en doorzettingsvermogen dan ik ter beschikking heb. In deze klimatologische omstandigheden is het een bovenmenselijke inspanning om jouw stukje te lezen, er op antwoorden is schier onmogelijk. Vergeef me.

Ik bevind me in de tuin. De verplaatsing naar een terras in de stad zou ik niet overleefd hebben. Van het huis naar de tuinstoel, in de lommerte onder de moerbeiboom, in vogelvlucht tien meter door de blakke zon, dat gaat nog net. Maar ik was er toch niet gerust op. Ik zag de koperen ploert hoog aan de hemel staan en ik wist dat die twaalf stappen lang zou inbeuken op mijn schedel, ongenadig. Ik ben er geraakt, maar ik zie gekleurde bollen voor mijn ogen en hoofdpijn dreigt. Zomer. Fijn.

Ik lig en ik staar : rechtuitkijken, zonder het hoofd te draaien. Elke niet noodzakelijke beweging moet worden uitgesteld tot de koelte van de avond. Nog een uur of vier. Ik doe niks en toch kriebelt er een straaltje zweet in mijn hals. De kruin van de moerbeiboom is een ideale parasol. Ken je moerbeien, Linda ? Ze zien eruit als bramen. Als je niet goed kijkt, denk je dat de natuur zich vergist heeft. Tiens, een boom vol braambessen. De moerbei is met voorsprong de lekkerste vrucht die de schepping heeft voortgebracht. Aardbei maal framboos in het kwadraat. Maar voor wie die sensatie wil proeven en begint te plukken, heeft de schepper een pesterij in petto : vlekken. De moerbei spat uit elkaar bij de minste druk, de vingers van de moerbeiplukker zien meteen paars. Vervolgens zijn mond en lippen, en ten slotte zijn kleren. Dieppaarse vlekken van de niet meer weg te krijgen soort.

Ik ben in slaap gesukkeld, onder mijn moerbeiboom. Ik droomde over mist en motregen, over duistere bossen en grotten met klamme, bemoste wanden. Over sneeuw en ijs droomde ik, in mijn slaap rekende ik uit dat het nog vijf maanden duurt en dan is het Kerstmis. En toen ik wakker werd, ontdekte ik dat merels ook graag moerbeien lusten. En dat ze er paars van schijten.

Labels:

8 Comments:

Blogger Sunshine said...

:-))

PS: soms zijn woorden niet nodig...

27 augustus, 2008 16:57  
Anonymous Anoniem said...

Ik voel met je mee Koen...
Mijn persoonlijke smeltpunt ligt al rond 18°, en ik ben dan ook blij dat het deze zomer te doen was. Ik geniet zelfs met volle teugen van deze grijze, frisse week. Toch kijk ik reikhalzend uit naar de komende herfst en de winter. Hopelijk wordt het voor de verandering nog eens een normale herfst en winter, met voelde koelte, wind, regen, sneeuw en diepvriestemperaturen. Jammer genoeg dreigde weervrouw sabine vanmorgen met 25° en meer voor komend weekend. Nog een geluk dat het hier in mijn ranch dan lekker koel blijft en dat het vanaf maandag alweer gedaan is met de hitte.

En die gekleurde bollen kan je altijd als "arbeidsziekte" aangeven, Koen, wegens een overdosis van die bollen op één...

Groeten,
Roen

28 augustus, 2008 12:58  
Anonymous Anoniem said...

Ik sluit mij aan bij RoenHetZwoen. Toch leuk zo'n grijze, frisse week. Lekker.

28 augustus, 2008 15:44  
Anonymous Anoniem said...

Een meevaller dat de voorzienigheid Het Laatste Uur niet op de noen geprogrammeerd heeft. Want rondhossen met een koe-bel (ja, ja, met liggend streepje, Koen) rond het middaguur. Op een mooie zomerdag.

28 augustus, 2008 16:09  
Anonymous Anoniem said...

Tiens. Nog nooit moerbeiconfituur gegeten. Is dat te koop dan ?

28 augustus, 2008 16:37  
Anonymous Anoniem said...

koen ga maar weer lopen,uw fysiek bijschaven,of weet ge van de suiker
trouwens weet ge waar moerbei vandaan komt:Morus 1)zwarte moerbei,moerbeiboom 2) dwaas ,gek

en het heeft veel te amken met kloosters,pastorietuinen

moerbeienjam is heerlijk en wordt veelal gebruikt in vermeging met andere jam of confituursoorten

01 september, 2008 16:01  
Anonymous Anoniem said...

Geef mij maar 30°, een goed boek + een frisse pint

01 september, 2008 16:44  
Anonymous Anoniem said...

ben op zoek naar moerbei siroop, heeft iemand info aub

09 oktober, 2009 20:22  

Een reactie posten

<< Home