zondag, september 28, 2008

Het Laatste Uur 004 - Dorst

Evenals een moede hinde
naar het klare water smacht,
schreeuwt mijn ziel om God te vinden,
die ik ademloos verwacht.

Met mijn excuses voor de merkwaardige inleiding tot het programma. Een katholieke opvoeding, je schudt dat niet zomaar van je af. Voor wie verdere bijbelstudie wil verrichten: Evenals een moede hinde is gebaseerd op psalm 42.
Ik heb altijd gedacht dat regel drie van het lied alsvolgt gaat: "Dorst mijn ziel om God te vinden". Het blijkt Schreeuwt te zijn. Wat een beetje jammer is, maar het blijft een lied dat uitstekend in het thema dorst past.
We zijn vertrokken:

1 Ambians - Zjef Vanuytsel
(Luc Dufourmont) Heft aan de luit, want zij die de statistieken bijhouden bevestigen ons: na vier weken Het Laatste Uur zijn vier artiesten/groepen erin geslaagd twee keer de platenlijst binnen te sluipen. Zjef Vanuytsel is een van die vier.

2 Invitation to the blues - Tom Waits
(Louis Van Dievel) Iemand stelde The Piano Has Been Drinking voor. Nog iemand stelde The Piano Has Been Drinking voor. En nog iemand stelde The Piano enzovoort voor. En toen kwam er iemand af met Warm Beer & Cold Women, ook een bruikbaar voorstel. Maar Louis was eerst. En Louis heeft recht van spreken wegens zelf ook the battle with the booze uitgevochten. Tom Waits puurt liedjes uit die ellende, Louis Van Dievel heeft er een boek over geschreven.



3 Streams of whiskey - Shane MacGowan
(Geert S. Simonis) Dit dateert uit zijn tijd bij de Pogues, maar ik kies een live-uitvoering met de Popes. Omwille van de strontzatte woorden die Shane MacGowan vooraf stamelt. En hieronder een klein stukje uit TV6. Herinnert u zich TV6 nog? Shane ook niet.



4 Cool water - The Sons of the Pioneers
Bob Nolan heeft deze parel geschreven. Zijn nakomelingen houden een website bij waar je vele tientallen versies kan beluisteren. Ik vind die van The Sons of the Pioneers, waar Nolan zelf lid van was, veruit het mooist. En die van Roland, maar de familie Nolan schijnt hem niet te kennen. De Muppets ontbreken ook in hun lijst.



5 Drinking song - Loudon Wainwright III
(Lieven Verstraete) Lieven kwam hier vrijdagmiddag mee af, ruim laat, en de plaat bleek niet te vinden in de diverse VRT-platenkasten. Terwijl ze gewoon thuis op het schap staat. Heen en weer rijden? Of toch maar de nieuwe versie draaien uit Recovery, de net verschenen CD waarop Loudon Wainwright een aantal liedjes van zijn eerste platen herneemt?

6 Always better with Coke - Aretha Franklin
Dat is nogal wat anders dan (zingt) carglass herstelt, carglass vervangt, hé mannen.

7 Trink, Brüderlein, trink - Othello und seine musikalischen Pechvögel
(Eddy Bilkin) Een luisteraar van HLU laat weten dat het beroemde "Eins, zwei, saufen" geen Duits is. Een negationist! was mijn eerste gedacht, maar nee, hij heeft gelijk. Een eenvoudige zoekopdracht in Google bevestigt dat, de hits zijn op één na nederlandstalig. Het correcte citaat is: "In München steht ein Hofbräuhaus/Eins, zwei, g'suffa/Da läuft so manches Fäßchen aus/Eins, zwei, g'suffa". G'suffa is geen Duits, maar Münchens.



8 A fine day for a parade - Fountains of Wayne
(Dominique Wittevrongel) Dank u, Dominique.

9 Happy hour - Ted Hawkins
(Marc De Proft) Dank u, Marc. En die angst was nergens voor nodig. Ted Hawkins is in de gevangenis gesukkeld omdat hij de lederen vest van een klasgenoot had gestolen.

10 God loves a drunk - Richard Thompson
(Marc Reugebrink) Dat petje! Dat onderhemdje!



11 Jesus bring me water - The Five Blind Boys of Mississippi
En toen begon de zondvloed, den deugeniet.

12 Thunder on the mountain - Bob Dylan
(Rolly Smeets) Merkwaardige zin en hij was me nog nooit opgevallen: I sucked the milk out of a thousand cows. We moeten volle vier minuten wachten tot die woorden vallen, maar ondertussen hebben we vintage Dylan gehoord. Of gezien.

13 Nooit meer drinken - RVHG
(Tom Hermans) Het toeval wil dat Raymond uitgerekend vorige vrijdag in de Ancienne Belgique de volledige LP Nooit Meer Drinken heeft uitgevoerd.

Voilàkes. We kunnen naar ons bedje. Volgende week is het thema "Tijd". Time van Pink Floyd is alreeds geclaimd, en het heeft ook geen zin meer om XTC, Kommil Foo en Domenico Modungo voor te stellen, die staan al op het redactiebord. Maar voor de rest kan u uw gang gaan. Stuur uw bijdrage naar hetlaatsteuur@radio1.be. Er bestaan een HLU-podcast en een HLU-webpagina die ik zeer aanbevelenswaardig acht. Maar ik ben niet echt objectief in deze.

Labels: ,

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Koen, er steekt een foutje in 'hetlaatsteuur' mailadres
--- een puntje, een wereld van verschil

29 september, 2008 09:54  
Blogger koen fillet said...

@anoniem. Tja, de grammatica verplicht mij om een punt te zetten aan het eind van de zin. Dat puntje hoort niet bij het emailadres. Het is dus wel degelijk hetlaatsteuur@radio1.be. Shit, nu staat dat puntje er weer!

29 september, 2008 10:05  
Anonymous Anoniem said...

Was dat even schrikken, Koen, zo met een a capella-intro in huis vallen. Ik hield de adem in & dacht : als dat maar goed afloopt, maar kijk je benaderde Koen. Crucke. Op enkele fa-kruisen na.

29 september, 2008 11:24  
Anonymous Anoniem said...

Het Laatste Uur, dat is genieten ! Ik heb geheel in het kader van het thema een fles Retsina gekraakt en op élk nummer getoost. Behalve op Trink Brüderlein trink, dat deed me teveel denken aan De Wever en zijn voorliefde voor ja, wat is dat ook alweer .. Enfin bij Nooit meer drinken, je hersencellen gaan kapot .. was de fles leeg. Juist op tijd.

29 september, 2008 12:36  
Anonymous Anoniem said...

Jammer dat het Laatste Uur slechts één uur telt. Nadorst, dat ik heb, nadorst !

29 september, 2008 13:35  
Anonymous Anoniem said...

Schitterend, Koen, en grappig ! Quality time ! Nog even en je rijft wéér een award binnen. Alhoewel. De vrouwe blijft hameren op de verwaarlozing van het vrouwelijk potentieel. Marteler, zeggen de Fransen.

29 september, 2008 14:05  
Blogger koen fillet said...

@Koenraad Ketelslagers, en vooral Vrouwe Ketelslagers. Ik kan alleen maar herhalen wat Paul Weller heeft gezongen in het schone lied "Start!": "What you give is what you get".
Vrouwe Ketelslagers is van harte uitgenodigd om aan HLU bij te dragen. En de heren die bijdragen zijn van harte uitgenodigd om muziek van madammen aan te brengen.

29 september, 2008 14:30  
Anonymous Anoniem said...

Met een kanjer van een vooroordeel, zat ik. Tegenover Marc Reugebrink. Maar dankzij Het Laatste Uur is deze vooringenomenheid geslonken als de liquiditeit van Fortis. Ja, zijn literaire stijl is te pruimen. Zeer. Meer zelfs.

29 september, 2008 19:06  
Anonymous Anoniem said...

waarom moet alles nu met de computeren niet meer met gele briefkaarten
ik noem dat de reinste discrimminatie
ik stap naar het centrum voor discrimminatie
altijd hetzelfde,né
eenleuk programma

30 september, 2008 16:57  

Een reactie posten

<< Home