zondag, september 07, 2008

Het Laatste Uur 001 - Start!


Met extreme dank aan de mensen die ingezonden hebben. Hieronder het lijstje.

1. Start! - The Jam
Omwille van de titel en meer nog voor “What you give is what you get”, een zin die perfect samenvat wat Het Laatste Uur wil zijn.

2. No Opportunity Necessary, No Experience Needed - Yes
(Eddy Bilkin) Openingsnummer van de LP Time And A Word. Eddy zegt het zelf: het is goed voor één keer.



3. 20th Century Boy - T.Rex
(Frank Vander Linden) Het allereerste singletje dat Frank kocht. Een coolere startplaat om een platenverzameling mee te beginnen is niet te vinden.

4. Let's Start A Band - Amy McDonald
(Patrick Roefflaer) Popster worden, een jongensdroom. Tennisracket voor de spiegel enzo. Amy had blijkbaar ook zo'n euh... jongensdroom.

5. Let There Be Rock - AC/DC
(Rick De Leeuw) De spanning in de coulissen, vlak voor de aanvang van het concert. Let there be drums, let there be guitars... En dan bwarst het los. Zo zegt Rick het: bwarst!

6. Good Company - Queen
(Jan Demol) Ook al een startplaat van de verzameling. Gekocht door vader Demol, misleid door de titel "A Night At The Opera".



7. De Zotte Morgen - Zjef Vanuytsel
(Toos Smeets) Na een worsteling met de computer is het haar toch gelukt: meedoen aan HLU. Danku Toos. En zo geraak ik toch aan een nederlandstalige plaat. Margriet Hermans en Geert Bourgeois zullen content zijn.

8. An End Has a Start - The Editors
(Marc Reugebrink) Je zou toch denken dat het leven één en al vrolijkheid wordt als je de Gouden Uil hebt gewonnen? Niet dus. Ik ben niet zot van de plaat, maar de tekst van Marc was schoon schoon schoon.

9. Begin the Beguine - Ella Fitzgerald
(Geert Buelens) Met uitspraakadvies van een hoogleraar Nederlandse Letterkunde.

10. It's All Over Now - The Faces
(pdw) Uit de liveplaat "Coast to Coast/Ouverture for Beginners". We hebben de vinylversie gezocht maar niet gevonden. Daar hoor je Rod Stewart zeggen: This is a set for four sets of fingers and one throat. Tenminste, zo herinnert (pdw) het zich. Op versie die in de VRT-discotheek zit, is die intro er afgeknipt. Een spijtigheid.



11. Mandinga - Ruben Gonzalez
(Kurt Overberg) Hij ziet hem nog de Ancienne Belgique binnenschuifelen, gekromd door de reuma. Ruben Gonzalez, debutant op zijn 78ste.



12. Start Me Up - Rolling Stones
(Stijn Meuris) Valse start op het Stonesconcert dat Stijn meemaakte in Philadelphia. De stroompanne die je hoort is een reconstructie, moet ik bekennen. Ik heb er werk aan gehad.

Voila. De kop is eraf. Volgende week is het thema "Snorren". Er rust al een claim op Zappa, Nick Cave, Patti Smith en Jim Croce. Maar voor de rest: ga je gang. Hier meer uitleg. En hier nog meer. En u bent ook maar enkele klikken verwijderd van de podcast.

Labels: ,

16 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,
de eerste drie liedjes zijn wat hard voor mijn latezondagavondoortjes...
Kim Debrie op Radio2 doet het kalmer aan - meer mijn niveau vrees ik...
Gaat het er altijd zo hard aan toegaan, denk je?
Als ik het goed gehoord heb (maar ik ben intussen ook aan't bloggen dus het kan zijn dat ik iets heb gemist) hangt de keuze van de luisteraar af? Massaal rustige nummers aanvragen is de boodschap dan wat mij betreft... :-)
(Wat het uitzenduur betreft: ik zit vanaf volgende week weer op kot op zondagavond - d.w.z. Radio 1 continu op de achtergrond! Je hebt dus al zeker één luisteraar)
Groeten

07 september, 2008 23:15  
Anonymous Anoniem said...

YEAH! Let there be ROCK op Radio 1! Dat we dat nog mogen meemaken. Fokking cool programma, Koen!

Tof om Peerke ook eens gehoord te hebben op de radio... nu ik nog :-)))

Roen!

07 september, 2008 23:29  
Anonymous Anoniem said...

GOD!MIL!JAAR!
Beste radioprogramma ooit!
fantàstisch koen!!!
mooiste moment: dat madammeke over 'de zotte morgen'... hét radiomoment van 2008 gewoon!

Roen!

08 september, 2008 00:01  
Anonymous Anoniem said...

Gevarieerde start, Koen. Om mij enigszins in te leven in het Laatste Uur van volgende week laat ik alvast mijn snor staan.

08 september, 2008 00:36  
Anonymous Anoniem said...

Ik sluit mij aan bij Zwoen het Roen, maar dan zonder al die krachttermen.

En volgende zondag Snorren ? Dan mogen de gendarmen niet op het appel ontbreken, he Koen ! The Scratchin' Zwaantjes, zoals Urbanus hen noemt. Of Katastroof ! : Ne Gendarm Me Verstand. Jammer dat Geert Bourgeois allergisch is voor Polder-Nederlands.

08 september, 2008 07:03  
Anonymous Anoniem said...

Ja, ja, Koen, het Laatste Uur gaat nog furore en naam maken. Een leuke formule.

De vrouwe vond het iets minder. Ze sprak over een rondje masturbatie voor mannen van middelbare leeftijd. Temeer omdat er slechts één, twee vrouwen van de partij waren, Toos en Ella. De vrouwe sprak van onderbezetting.

Echt ongelijk kon ik haar niet geven, maar ik heb het toch door dik en dun voor jou opgenomen. Resultaat : een ongehoord meningsverschil.

Je had gelijk, Koen ! Het Laatste Uur is niet echt bevorderlijk voor de relatie.

Maar volgende week ben ik opnieuw van de partij. Met of zonder de vrouwe. Zeker geweten.

Duim omhoog,
Koenraad

08 september, 2008 12:20  
Blogger koen fillet said...

@koenraad ketelslagers. Je vrouw heeft natuurlijk gelijk. Het is een ventenprogramma. Ik heb daar al eens een column over geschreven. Ben efkes te lui om ernaar te linken. Seach deze site op "hooiberg".

08 september, 2008 12:25  
Anonymous Anoniem said...

Als je efkes niet meer te lui bent en opnieuw lucide, mag je linken, Koen. Het trefwoord hooiberg is als de speld in die mijt : niet te vinden.

08 september, 2008 13:15  
Blogger koen fillet said...

http://koenfillet.blogspot.com/2008/01/hooiberg.html

08 september, 2008 14:06  
Blogger Unknown said...

Ik heb het moeilijk met al dat enthousiasme voor Het Laatste Uur. Koen en zijn speelgoed, allemaal goed en wel, maar als ik geweten dat hij daarvoor de presentatie en vragenstellerij in Ongehoorde Meningen op zaterdag zou opgeven had ik tegen gestemd. Het Laatste Uur kan desnoods ook zonder Koen, Ongehoorde Meningen duidelijk niet.

08 september, 2008 15:07  
Anonymous Anoniem said...

@ henkdecorte,

Inderdaad, de manier waarop Koen met fluwelen schoenen tegen schenen schopt, is uniek, maar Lieven Vandenhaute is een valabel alternatief voor de presentatie van Ongehoorde Meningen, lijkt me.

Wat meer is : onze Koen is geen collectief bezit, nietwaar. Gun die man de vervulling van een jongensdroom ! Juich hem toe wanneer hij zich verkneukelt in dinosaurussen-rock ! Steun hem in zijn zoektocht naar het fundamenteel onderscheid tussen man en vrouw !

Want euh, is dat uiteindelijk niet de hamvraag, Koen ? Jongens en wetenschap, "de ware liefde voor muziek is een mannenzaak" (Cfr. Hooiberg)

09 september, 2008 17:05  
Anonymous Anoniem said...

@ Fons:
en gelukkig maar, als je de recensies en interviews van (kv) in humo leest...

09 september, 2008 19:15  
Anonymous Anoniem said...

Nu is het al ver gekomen ! Ik hoorde daarnet Moustaki zingen .. mmm .. avec ma gueule de métèque .. mmm .. les cheveux aux quatre vents .. en jawel, Koen, ik moest gelijk aan jou denken. Vanwege die moustache uiteraard.

09 september, 2008 21:53  
Anonymous Anoniem said...

weet je wat
KOEN FILLET FOR PRESIDENT

10 september, 2008 07:26  
Blogger koen fillet said...

@Anoniem. Ik heb erover nagedacht, maar weet je wat? Ik ga het aan Obama overlaten.

10 september, 2008 11:35  
Anonymous Anoniem said...

@koen fillet
SLOEBER

10 september, 2008 14:46  

Een reactie posten

<< Home