zondag, oktober 19, 2008

Friedl'


Het gefriedl'te zet ons, collega's, onder lichte druk om wereldkundig te maken welk boek we aan het lezen zijn. Dat zet ze dan in haar rechterbalk.

Het zit zo, Friedl'. De boekenkast is een zootje sinds er geschilderd werd. Ik heb mijn boekenbezit er ruwweg alfabetisch weer ingezwierd en maakte mezelf de belofte dat ik dra orde zou scheppen.

Dat orde scheppen blijft maar duren, omdat ik boek na boek bekijk en heel vaak begin te bladeren. Ik herlees een zin, een alinea, een pagina, een half boek...


Wat is er aldus de laatste dagen door mijn handen gegaan? De eeuw van de zotheid (Herman Pleij), Mijn muziek (Jan Donkers), Als kok in Frankrijk (Bart Van Loo), De trein van Pavlovsk en Oostvoorne (Toon Tellegen), The Dylan encyclopedia (Michael Gray), Praten als ambacht (Piet Piryns), Tot op het bot en Laten we eerlijk zijn (Frènk Van Der Linden), Naderingen (Bernard Dewulf), Reishandboek voor de DDR (Fred Oedekerk) en Reader's Digest veldgids voor de natuurliefhebber: vlinders en andere insecten van West- en Midden-Europa.

En voor de rest kranten, tijdschriften, etiketjes, bijsluiters, gebruiksaanwijzingen, CD-boekjes en veel te veel uitgeprinte mails.

Labels: ,

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Friedl zou een pak beter te genieten zijn als ze haar dictie eens zou willen aanpakken. De overdreven nadruk op de eindlettergrepen, vooral van werkwoorden, is mateloos vermoeiend.
Aan de andere kant is uw avondprogramma, afgezien van de aandacht voor de radiovriendjes, wel best te genieten en steekt gunstig af bij het infantiele 'Jongens en...'
Vriendelijke groet

20 oktober, 2008 22:46  
Blogger koen fillet said...

Allez, wat moet ik daar nu allemaal op zeggen. Mijn indruk is dat Friedl' al haar laatste lettergrepen vervangt door een soort zucht. Dat lijkt me het tegendeel van overdreven nadruk.
Die radiovriendjes van mij zijn geen vriendjes maar collega's, en ze werken bij de radio omdat ze weten hoe je een verhaal moet vertellen met een kop en een staart.
En in de invuloefening "Jongens en ..." past het woord wetenschap. Toch niet echt wat je infantiel noemt.
Mateloos vermoeiend, inderdaad.
Maar wel bij dat u HLU best te genieten vindt.

20 oktober, 2008 23:13  
Anonymous Anoniem said...

Hoe later op de avond, hoe minder subtiel een mens wordt (ik heb het over mezelf). Dat 'infantiel' is echt te bot, sorry, maar dat ik negatieve gevoelens had over dat programma, ook al ronkt er een 'Wetenschap' in, dat blijft. Ik zal u niet vervelen met een omschrijving.

21 oktober, 2008 13:37  

Een reactie posten

<< Home