zondag, oktober 05, 2008

Het Laatste Uur 005 - Tijd

Tick tock, tick tock,
Grandfathers clock goes tick tock
That clock's got rhythm with the beat it swings
Dig that clock! Swing it clock!
All night long a-ticking and a-tocking
Crazy clocks, swinging and a-rocking
in the wee small hours I fell in the sack
of the lullaby of the...

We begonnen met een verknipt stukje Jim Henson, de man achter de Muppets. Tick Tock Sick is pre-muppetshow.

1 The history of rock 'n' roll - Andy Partridge
(Sam De Graeve) Wij horen Sam beweren dat Andy Partridge veertig seconden nodig heeft om de geschiedenis van de rock'n'roll samen te vatten. Het blijken slechts twintig seconden te zijn.

2 Time - Pink Floyd
(Pieter Van Herck Heck) Het was te voorspellen dat iemand met Time van Pink Floyd zou afkomen. Maar dat het Pieter Van Herck Heck zou zijn, dat is een verrassing. Ooit zal het Laatste Uur het thema "geld" behandelen. En dan...



3 Time - Tom Waits
(Igor Daems) Mensen die niet uit de voeten kunnen met computers en microfoons mogen hier geen hoop uit putten: ik ga dat geen tweede keer doen, een mail voorlezen.



4 I know what I like (in your wardrobe) - Genesis
(Ilse Wouters) Niet meer naar geluisterd sinds 1977. Als ik heel, heel eerlijk ben moet ik toegeven dat Genesis veel minder erg is dan ik vreesde. Toen Peter Gabriel solo ging en Genesis een nieuwe zanger nodig had, heeft Nick Lowe auditie gedaan.




5 This october - Julie London
(Dominique Wittevrongel) Julie London zingt een eindweg. En toch is de hoes nog beter dan de plaat.

6 Out of time man - Mano Negra
(Henk De Corte) Schoon verhaal over de vader van dat lief die altijd te vroeg kwam. De vader, bedoel ik, niet het lief. En wat vond de moeder van dat lief daarvan, Henk?

7 Verloren dag - Noordkaap
(Tom Hermans) Tom heeft gelijk, het einde van liedjes wordt te makkelijk weggefaded door radiomakers. Maar waarom eindigen zoveel nummers ook op plaat met een fade out? Ik zou daar een actiecomité tegen willen beginnen. Wat is het bezwaar tegen een afrondend eindakkoord? De fade out is muzikantenluiheid.

8 Time has come today - The Chamber Brothers
(Luc Dufourmont) De negenminutenversie heb ik enkel op YouTube gevonden, Luc, niet in de VRT platenkast.



En een cover door de Ramones. Volle vier minuten, naar Ramonesiaanse normen is dat een eeuwigheid.



9 La Sveglietta - Domenico Modugno
Ik ken geen Italiaans, maar je hebt geen woordenboek nodig om te begrijpen dat dit lied over een wekker gaat. En de uitgang -ietta zal wel een verkleinwoordje zijn.


10 Fifteen minute intermission - Cab Calloway
(Eddy Bilkin) Het is kwart voor twaalf, we zijn drie kwartier bezig. Amerikaanse muzikanten hadden na vijfenveertig minuten spelen recht op een kwartier pauze, daar had de union voor gezorgd. Behalve Cab Calloway zelf horen we hier ook Dizzy Gillespie en ik denk ook Ben Webster, maar dat weet ik niet zeker. Een opname uit 1940.
En morgen bij ons staking. De radio beperkt de acties tot één minuut vertraging op een paar nieuwsbulletins. Kunnen de mannen van het spoor het ook niet op die manier aanpakken?

11 Pendulum - Mark Lanegan
(Reinhaerd Mertens) Bij zijn eerste zin dacht ik aii, maar de heer Mertens blijft aan de goeie kant van de grens met de tranerigheid. En ik ben blij dat op die wijze Mark Lanegan in het programma geraakt.

12 Domestik en leveransier - 't Hof van Commerce
(Geert S. Simonis) West-Vlamingen treiteren, van een Limburger is dat te verdragen. Misschien. Ik weet het niet. Eigenlijk. Voel me twijfelen.



13 Fat time - Miles Davis
(Luc Janssen) Miles Davis is geweldig. Maar Mike Stern zijn eighties-gitaarpartij vind ik maar niks.

Volgende week is het thema "Film". Liedjes over films of over acteurs. Stuur uw bijdrage naar hetlaatsteuur@radio1.be. De podcast van HLU schijnt een aanrader te zijn en er is ook een HLU-webpagina. Het is middernacht. Slaap lekker.

Labels:

5 Comments:

Blogger Unknown said...

Ik zou het niet weten, Koen. Of misschien toch: ze waren al uit de echt gescheiden.

05 oktober, 2008 23:52  
Anonymous Anoniem said...

Hi Koen,

kleine korrektie het is Pieter Van Heck niet Herck,

Groetjes Pieter

06 oktober, 2008 15:08  
Anonymous Anoniem said...

luc the russian cowboy,
ik dacht luc the swedish kinesist?
den dien moet er toch altijd bij zijn,lgt dat aan de geboortedatum????????

06 oktober, 2008 15:54  
Blogger t&a said...

Als er ooit een uitzending in HLU met dieren als thema is: "The Monkey Speaks His Mind" van Dave Bartholomew mag dan zeker niet ontbreken. Zeg dat Stinus het gezegd heeft!!

PS: mijn suggestie om Koen Fillet de presentator van een Vlaamse versie van Zomergasten te laten worden, bleef tot hiertoe onbeantwoord. Ik vind dat een beetje schandelijk.

15 oktober, 2008 09:28  
Blogger koen fillet said...

@ss. "Dieren" lijkt me te breed. honden - katten - apen - zijn stuk voor stuk trefwoorden die een uur radio kunnen opleveren. Ik reken op u.

15 oktober, 2008 09:37  

Een reactie posten

<< Home